stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 13 May , 2024
  • کد خبر : 43198
  • 17 فروردین 1399 - 15:10
0

معرفی غذا و خوراکی‌های محلی کرمانشاه

یکی از شاخصه‌های استان کرمانشاه زیبا، انواع غذاها، نان ها و شیرینی‌های محلی و سنتی آن است.

قلم | qalamna.ir :

بنابر اعلام سیری در ایران، در این مطلب به معرفی این خوراکی های خوشمزه برای شما پرداخته ایم که اگر به این استان سفر کردید، با این غذاها آشنایی داشته باشید و آنها را از دست ندهید. بهتر است وقتی به کرمانشاه سفر می کنید و از جاهای دیدنی کرمانشاه لذت می برید از غذاها و خوراکی های محلی آن هم استفاده کنید.

نان کلانه کرمانشاهی

نان کلانه یا پیچک تازه یکی از خوراکی‌های بهارانه کرمانشاه است که با عطر و بوی خاص خود می‌تواند حال‌تان را حسابی عوض کند. برای پختن نان کلانه کرمانشاه از سبزی‌ تره، پیازچه و دو نوع سبزی کوهی با نام‌های پیچک و کنی‌وال استفاده می‌شود. خمیر نازک نان را پهن کرده و سبزی‌ها در آن می‌گذارند و سپس نان را روی ساج می‌پزند.

آش ترخینه

آش یا سوپ ترخینه در شهرهای مختلفی طبخ می‌شود. مردم کرمانشاه این غذا را با نخود، لوبیا، عدس، ترخینه و سبزی آش می‌پزند. پس از جا افتادن، آن را در ظرف می‌ریزند و روی آن را با کشک و نعنا داغ تزئین می‌کنند.

آش بلغور

بلغور گندم، گوشت چرخ کرده، پیاز، کشک و ادویه مواد اولیه آش بلغور کرمانشاه هستند. وجود قلقلی‌های گوشت، ظاهر متفاوتی به آش بلغور کرمانشاه می‌دهد و استفاده از بلغور در طبخ آن باعث شده است تا این آش منبعی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها باشد.

دست پیچ کرمانشاهی

نوع پیچیدن دست پیچ کرمانشاهی معروف را باید با تمرین زیاد یاد گرفت. برای پخت این غذا مخلوطی از گوشت چرخ کرده، لپه، پیاز، تخم مرغ و ادویه درست می‌کنند. بعد کمی از مواد را برداشته و با کف دست باز کرده، بین آن قیسی، گردو و پیازداغ قرار می‌دهند و با انگشتان دست مواد را می‌پیچند؛ معمولا جای انگشتان هم روی گوشت باید بماند.

نان خرمایی

از دیرباز با نان‌خرمایی، شیرینی خوشمزه و مقوی بومی کشورمان، آشنا هستیم. این خوراکی لذیذ و دوست‌داشتنی یکی از شیرینی‌های سنتی و محلی استان کرمانشاه محسوب می‌شود که به دلیل داشتن خرما، بسیار مقوی و مفید است. نوشیدن فنجانی از چای داغ همراه با نان‌خرمایی‌های لذیذ و خوشمزه، بسیار دلنشین و مطبوع خواهد بود.

دنده کباب کرمانشاه

دنده کباب کرمانشاه به قدری خوش‌آوازه و خوش‌طعم است که نمی‌شود فراموشش کرد؛ درست مثل کوفته تبریزی که انگار به اسم تبریز چسبیده است و فراموش نمی‌شود. برای تهیه این غذا، گوشت دنده گوسفند که با مهارت مزه‌دار شده، با تبحر خاصی به سیخ کشیده و کباب می‌شود.

خورش‌ کنگر

خورش کنگر در کرمانشاه طرفداران زیادی دارد. کنگر گیاه بهاری و سرشار از ویتامین است که با استفاده از ساقه آن، خورشی ترش و خوشمزه درست می‌کنند. روی ساقه کنگر خارهای ریز و درشتی وجود دارد که قبل از مصرف آن‌ها را پاک کرده و تفت می‌دهند.

قاووت

یکی دیگر از خوراکی‌های محلی و سنتی کرمانشاه ، قاووت نام دارد که علاوه بر این استان، در برخی از مناطق دیگر مانند کرمان نیز از جمله خوراکی‌های بومی و محلی محسوب شده و به عنوان سوغات این شهر شناخته می‌شود. در واقع قاووت پودری خوراکی است، متشکل از انواع مواد غذایی مغذی که برای قوت بخشیدن و احیای نیروی از دست رفته‌ی بدن، بسیار مفید و کاربردی است.

نان برساق

نان برساق ظاهری جذاب و عطری اشتها برانگیز دارد. نانی محبوب و پرطرفدار، که در سایر شهرهای ایران هم با نام نان روغنی و به عنوان نان بومی هر منطقه پخته می‌شود. اما به هر حال روغن کرمانشاهی به کار برده شده در نان برساق آن را متمایز کرده است.از نان‌های دیگری که به صورت متداول در کرمانشاه تهیه می‌شوند می‌توان به نان ساجی و نان چنگال نیز اشاره کرد.

انتهای رپرتاژ آگهی

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.