stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۱ خرداد , ۱۴۰۳ Friday, 31 May , 2024
  • کد خبر : 433524
  • 21 فروردین 1401 - 23:12
3
فرماندار:

سامانه گرمسیری ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سرپل‌ذهاب را به آبی تبدیل کرده است

سامانه گرمسیری ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سرپل‌ذهاب را به آبی تبدیل کرده است
کرمانشاه- قلمنا- فرماندار سرپل‌ذهاب گفت: اجرای سامانه بزرگ گرمسیری ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم این شهرستان را به آبی تبدیل کرده و نقش مهمی در رونق و توسعه بخش کشاورزی سرپل‌ذهاب دارد.
قلم | qalamna.ir :

نورالدین فرزادی پور روز یکشنبه در حاشیه بررسی مشکلات آب اراضی کشاورزی حاشیه سامانه گرمسیری افزود: با حضور تعاونی ها، جهاد کشاورزی، آب نیرو و آب منطقه ای مشکلات آب اراضی کشاورزی در حاشیه سامانه گرمسیری در شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.

وی اظهار داشت: بخش عمده اراضی کشاورزی به اراضی کشاورزی شهرستان سرپل ذهاب بعد از اجرای سامانه گرمسیری به آبی تبدیل شده و همین امر باعث پیشرفت موقعیت اقتصادی و کشاورزی منطقه شده است.

نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب گفت: خشکسالی های اخیر و کاهش بارندگی‌ها و نزولات آسمانی یک بخش از اراضی کشاورزی که تحت پوشش سامانه گرمسیری نیستند و حتی اراضی کشاورزی آبی را تحت تاثیر قرار داده است.

فرزادی پور افزود: به منظور پیشگیری از اتفاقات و تعارضات احتمالی که ممکن است در زمان آبیاری اراضی کشاورزی در منطقه به وجود آید، تمام تعاونی های فعال در عرصه سامانه گرمسیری، جهاد کشاورزی، آب نیرو و آب منطقه را در یک جلسه مشترک دعوت کردیم.

وی ادامه داد: بعد از بحث و تبادل نظر و پایش مشکلات و تهدیدات احتمالی که بتواند موجب نارضایتی مردم شود با یک اجماع عمومی تصمیماتی اتخاذ کردیم و هر یک از مشکلات را متناسب با امکان پاسخگویی، راهکارهای رفع مشکل را بررسی کردیم.

فرماندار سرپل ذهاب افزود: نتیجه نهایی جلسه موجب رضایتمندی و اهتمام جهاد کشاورزی و تعاونی ها و آب نیرو شد که امید است این مسایل را رفع و رجوع کنیم.

فرزادی پور اضافه کرد: یک بخش از اراضی نیاز به تخصیص آب داشتند، همچنین یک بخش از ایستگاه‌های سامانه گرمسیری که دچار نقص فنی بودند، شناسایی شدند و تا آخر هفته آینده به طور قطع این پمپ های مورد اشکال را تعمیر و به چرخه فعالیت برمی‌گردانند.

وی گفت: همچنین توجه دادن به تعاونی‌ها و اراضی و جهاد کشاورزی به انتخاب الگوهای کشتی که کم آب بر هستند و نیاز آبی ما را کاهش دهد جزو موارد مطرح شده در جلسه بود.

طرح بزرگ سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.

با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

این استان با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه با بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت، ۴۵ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ دارد.

هشتگ: , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.