stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
  • کد خبر : 435342
  • 31 فروردین 1401 - 13:08
3
رئیس اتحادیه فرش دستباف استان اصفهان:

تار و پود صنعت فرش دستباف ایرانی به صادرات گره خورده است/ تامین ارز دولتی برای واردات ابریشم

تار و پود صنعت فرش دستباف ایرانی به صادرات گره خورده است/ تامین ارز دولتی برای واردات ابریشم
اصفهان_ رئیس اتحادیه فرش دستباف استان اصفهان با بیان اینکه صادرات تنها راه رونق فرش دستباف است، گفت: دولت باید برای واردات ابریشم ، تسهیلات و ارز اختصاصی در نظر بگیرد تا تولید‌کنندگانفرش آن را با قیمت مناسب تهیه کنند.
قلم | qalamna.ir :

رحمت الله تجدد درگفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در اصفهان، در ارتباط با مشکلات و دلایل کاهش فروش فرش دستباف گفت: میزان فروش فرش‌های دستباف به علت گرانی و پایین آمدن قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و از طرفی فرش نیاز روز نیست و فقط افراد در مواقعی نظیر تعویض منزل یا تهیه جهیزیه به دنبال خرید فرش جدید می روند.

وی افزود: در حال حاضر بازار فرش دستباف به دلیل کاهش صادرات و استقبال کم داخلی در رکود به سر می‌برد و صادرات فرش دستباف به دلیل تحریم‌ها از  ۴۰۰  دلار در سال ۱۳۹۷ به ۶۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ رسید و همچنین در داخل کشور نیز به دلیل گرانی فرش دستباف و مشکلات مالی که گریبان‌گیر مردم شده  کاهش خرید را در بازار داریم.

رئیس اتحادیه فرش دستباف استان اصفهان با بیان اینکه مشکلات و موانع تولیدی عواملی مانند بالا رفتن قیمت ابریشم است که با افزایش دلار رقم خورده، گفت: این اتفاق سبب کاهش واردات ابریشم نیز شده و میزان فروش فرش‌های دستباف به علت گرانی و پایین آمدن قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: مساله و مشکل اصلی در صادرات پیش آمده که اگر این موضوع حل بشود به دنبال آن مشکلات دیگر نیز رفع خواهد شد و کاهش صادرات فرش به دلایلی نظیر مشکلات اقتصادی جهانی ، تحریم‌ها و در ۲ سال گذشته نیز بیماری کرونا پیش آمده است.

تجدد تصریح کرد: کاهش ورود گردشگران به دلیل شرایط کرونایی حاکم بر جهان نیز باعث افت شدید فروش و حتی تعطیلی برخی مغازه‌های فرش فروشی شده است.

 
وی با اشاره به اینکه راهکار برون رفت از این شرایط، اختصاص ارز دولتی به واردات ابریشم است، اظهار داشت: دولت باید برای واردات، تسهیلات و ارز اختصاصی در نظر بگیرد تا تولید کنندگان ابریشم را با قیمت مناسب تهیه کنند و تولید افزایش یابد و برای فروش بیشتر داخلی هم وام و شرایطی فراهم کنند که مردم به صورت اقساطی قادر به تهیه فرش دستباف بشوند و میزان استقبال آنها نیز بالاتر برود.

رئیس اتحادیه فرش دستباف استان اصفهان درباره انتظارات اعضای این اتحادیه از مسئولین بیان کرد: انتظار ما از مسئولان اهمیت بیشتر به صنعت فرش دستباف به عنوان صنعتی عظیم و ملی هست و درخواست داریم این صنعت از زیر نظر وزارت صمت جدا شود و به صورت سازمان مستقل تحت پوشش نهاد ریاست جمهوری قرار بگیرد تا روزنه امیدی در روند حل مشکلات به وجود بیاید.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : تسنیم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.