stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 435706
  • 02 اردیبهشت 1401 - 9:40
0
در اراک برگزار شد،

ایجاد یک حرکت مطالبه گرانه در جهت رسیدگی به بناهای تاریخی اراک ضروری است

ایجاد یک حرکت مطالبه گرانه در جهت رسیدگی به بناهای تاریخی اراک ضروری است
مرکزی_ قلمنا_ نشست تخصصی نقش بناهای تاریخی در هویت شهر اراک با هدف ایجاد حس مطالبه گری عمومی در حوزه رسیدگی به بناهای تاریخی اراک برگزار شد.
قلم | qalamna.ir :

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک در حاشیه نشست تخصصی نقش بناهای تاریخی در هویت شهر اراک در گفت‌وگو با خبرنگار ، اظهار کرد: این نشست تخصصی در راستای سیاست کلی شورای اسلامی شهر اراک که توجه به فرهنگ و هویت شهر اراک است با مشارکت و همکاری شهرداری و شورای شهر اراک تدارک دیده شده است. هدف ما از برگزاری این نشست ایجاد ادبیات موضوع در حوزه بناهای تاریخی شهر اراک و افزایش آگاهی‌های عمومی به منظور ایجاد یک حرکت مطالبه گرانه در این حوزه است.

عباس خسروانی افزود: هر نوع مطالبه گری نیازمند اطلاعات و دانش است تا بدانیم که چه می‌خواهیم و چگونه آن را مطرح کنیم. اعتقاد ما این است که بناهای تاریخی شهر اراک، هویت و شناسنامه این شهر هستند و همه ما در برابر این میراث ارزشمند به جا مانده از پیشینیان خود مسئول هستیم. ما به حفظ بناهای تاریخی نگاهی فرهنگی، اقتصادی داریم و معتقدیم که وجود بناهای تاریخی در اراک می‌تواند به شکل‌گیری گردشگری فرهنگی در اراک منجر شود و برای مدیریت شهری درآمد پایدار و سالم ایجاد کند، زیرا بناهای تاریخی هم از لحاظ اجتماعی، فرهنگی و هم از لحاظ اقتصادی حائز اهمیت هستند. تمایل گردشگران برای بازدید از مکان‌های تاریخی در دنیا قوت گرفته است و حتی این فضاها می‌تواند مکانی برای گذران اوقات فراغت و تفریحات و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری شهروندان نیز باشد.

خسروانی اظهار کرد: یکی از گروه‌های هدف در پویش مطالبه گری حفظ بناهای تاریخی، نخبگان ما هستند که می‌توان از طریق این نشست‌های تخصصی صدای نخبگان شهری را به گوش عموم مردم و مسئولان رساند و محفلی برای بیان دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسی ایجاد کرد.

وی ادامه داد: ما در این نشست‌ها به دنبال آسیب شناسی وضع موجود، بیان ضرورت‌ها و مسئله‌های موجود و ارائه راهکار برای مسئولان و مجریان و تصمیم سازان هستیم تا اقدامات کارشناسی شده‌ای را به منظور حفظ بناهای تاریخی در اراک انجام دهیم. ما معتقدیم که برگزاری این نشست‌ها به تقویت صدای شهروندان دغدغه مند به عنوان پیشران اصلی تغییر و تحول در وضع موجود منجر خواهد شد و ظرفیت و فضای بسیار خوبی برای پاسخ گویی و حساس‌تر کردن مسئولان و نهادهای مسئول و متولی این امر ایجاد خواهد کرد.

 رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز گفت: موضوعات ارزشمند و مختلفی در شهر ما وجود دارد که با پرداختن به آنها می‌توان حس تعلق به شهر را افزایش داد، فعالیت‌هایی که در این زمینه به هفته اراک محدود شده بود را می‌توان به فعالیت در تمام سال گسترش داد. از همین رو مدیریت شهری اراک نشستی را با موضوع نقش بناهای تاریخی در هویت این شهر برگزار خواهد کرد.

پیمان عین القضاتی ادامه داد: ابنیه تاریخی به عنوان میراث گذشتگان ماست، در همه جهان برای حفظ این آثار تلاش جدی می‌شود. در هفته‌های فرهنگی اراک در سالیان گذشته متولیان امر بیشتر به حفظ هویت معنوی شهر توجه کرده‌اند و به میراث و ابنیه، کالبدی و عمرانی شهر کمتر توجه شده است. به همین منظور ما در این نشست به اهمیت و نقش این بناها در قالب بازار اراک و خانه‌های تاریخی، باغات و قنوات شهر در هویت شهری خواهیم پرداخت.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی کلانشهر اراک اظهار کرد: نباید نگاه تک سویه به شهر داشت و باید تمام وجوه علمی، معرفتی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهر را در تقویت هویت آن مورد توجه قرار داد. بخشی از هویت شهری اراک در بحث زیرساخت‌های گردشگری و طبیعت بکری بوده که داشته و متأسفانه با غفلت در حال تخریب و ویرانی است.

وی تصریح کرد: قنوات این شهر نیز در هویت شهری اراک بسیار تأثیرگذار است، احداث قنوات در هر شهری حکایت از یک حکمرانی خوب دارد که توانسته به خوبی این نیاز را تشخیص دهد، معماری آن را طراحی کرده و مشارکت مردمی را برای لایروبی و حفظ و نگهداری قنات‌ها به کار گیرد و در تمامی این موارد ایجاد اشتغال و صنعت کشاورزی را تعقیب می کرده است.

عین القضات یادآور شد: در شهرهای بزرگ، جشنواره‌ها و نشست‌های تخصصی بسیاری برای حفظ قنوات برگزار می‌شود و برای حفظ ابنیه تاریخی ادارات ویژه ای تأسیس می‌شود. پیش از این در اراک، این موضوع مورد غفلت قرار گرفته بود و مدیریت شهری اراک در نظر دارد در سال جاری این مقوله را مورد توجه قرار دهد.

هشتگ: , , , , , , , ,
  • منبع : خبرنگار

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.