stat counter
تاریخ : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 10 May , 2024
  • کد خبر : 442253
  • 20 تیر 1401 - 13:57
3
فرزاد رستمی رییس اداره امور مالیاتی اسلام آباد غرب:

جامعه باید بیشتر با اهداف پرداخت و هزینه مالیات آشنا شود/ رسانه ها در تبیین موضوع مالیات کمک کنند

جامعه باید بیشتر با اهداف پرداخت و هزینه مالیات آشنا شود/ رسانه ها در تبیین موضوع مالیات کمک کنند
کرمانشاه - قلمنا - فرزاد رستمی رییس اداره امورمالیاتی اسلام آباد غرب: در بحث قانون مالیات، ما مجری قانون هستیم و باید آن را به اجرا درآوریم، قانون مالیات می گوید هر فردی در کشور فعالیتی انجام میدهد که منجر به کسب درآمد می شود باید مالیات پرداخت کند.
قلم | qalamna.ir :

فرزاد رستمی رئیس اداره امور مالیاتی اسلام‌آبادغرب گفت: همانطور که می‌دانید دربسیاری از کشورهای دنیا ملاک توسعه‌یافتگی اقتصاد پویا و روبه‌رشد آنها است. درعین حال می‌دانیم پیش‌قراول هرنوع توسعه یافتگی اعم از اقتصادی اجتماعی و یا سیاسی نیز توسعه فرهنگی می‌باشد.

رستمی ادامه داد متاسفانه درکشور ما هر ارباب‌رجوعی که به سازمام امور مالیاتی مراجعه می‌کند می‌گوید مالیات را قبول دارد اما نه برای خود! مالیات حق همه هست به استثناء من! و لازم است بگویم بیشترین چالشی که سازمان امور مالیاتی در کشور باآن روبرو است در بحث اخذ مالیات با کسب‌وکارهای خرد و متوسط است و این نشان از ضعف عملکرد کشور در توسعه فرهنگی است.
رستمی بااشاره به اینکه یکی از کارکردهای مهم مالیات تامین درآمدهای پایدار برای دولت است گفت: دولت یکسری وظیفه در قبال مردم دارد مبنی بر ارائه بهداشت آموزش و… خدماتی که نیازمند منابعی است که بخشی از آن ازمحل درآمدهای مالیاتی است.

وی اظهارنشان کرد: از دیگر کارکردهای مهم مالیات در دنیاکه بسیار حائز اهمیت است اما متاسفانه درکشور ما آنطور که باید به آن پرداخته نشده بحث گردش نقدی و منابع مالی‌ست. به این صورت که ما در کشوری می‌توانیم اقتصادی پویا داشته باشیم که یک گردش مالی منظم و قابل قبولی را در سطح جامعه شاهد باشیم. به این معنا که این پول باید در جامعه بچرخد که درغیر اینصورت باعث فساد عدم رقابت و درنهایت ایجاد تورم می‌شود.

رستمی ادامه داد: یکی دیگر از کارکردهای مهم در بحث اخذ مالیات ایجاد عدالت است اینگونه که برای درآمدهای بالاتر نرخ اخذ مالیات نیز افزایش می‌یابد و این باعث می‌شود که درآمدها در جامعه فقط در دست افرادی خاص نماند.
قطعا اگر این کارکردها در هرجامعه‌ای به‌درستی اجرا شود می‌توان آثار مثبت و قابل قبولی را داشته باشیم.
رئیس امورمالیاتی اسلام‌آباد غرب گفت: براساس بند یک تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ سازمان امور مالیاتی واریزی به حساب‌های پوزهای بانکی بعنوان مأخذ فروش یا مبنای واریزی مالیات قرار‌می‌گیرد. اما بدلیل عدم اطلاع مردم ازین قانون درسطح کشور نیز با مشکلاتی روبرو بودیم.

وی ادامه داد: براساس تبصره ماده ۱۰۰ سازمان امور مالیاتی طی توافقی که با اصناف صورت گرفته نحوه‌ی محاسبه مالیات برای همه مشاغل شامل سه تخفیف نیز می‌باشد. اول: ۳۰درصد از واریزی به حساب‌های پوزهای بانکی غیرتجاری محسوب می‌شود. دوم: باتوجه به تورمی که در سالهای اخیر شاهدآن بوده‌ایم ضریب سودآوری هرشغلی نصف می‌شود و تخفیف سوم: اگر کسی از ۱تا ۳ میلیارد تومان فروش داشته باشد مالیات آن بیش از ۱۰ میلیون تومان نمی‌باشد و از ۳ تا ۴ میلیاردو ۸۰۰ میلیون تومان نیز بیش از ۱۵ میلیون نیست و در نهایت اگر کسی در طول سال بیش از ۴ میلیاردو ۸۰۰ میلیون تومان فروش یا درآمد حاصل از ارائه خدمات داشته باشد، شامل این توافق و تخفیف نمی‌باشد.

مالیاتی که توسط اداره مالیاتی وصول می شود در کجا خرج می شود؟
مالیت بر دو نوع مستقیم و غیر مستقیم است، اولین مورد در مالیات مستقیم بر اساس ماده ۲۶ ارزش افزوده که شامل ۹ درصد میشود از مبلغ مالیات وصول شده ۳۰ درصد آن به شهرداری ها، دهیاری ها و امور عشایری که ۷۰ درصد آن برای شهر و ۳۰ درصد در اختیار دهیاری و امور عشایری قرار میگیرد، که پایان هرماه به حساب آنها واریز می شود.
دوم مالیات سلامت که به حساب بهداشت و درمان واریز می شود، که برای هزینه های بمارستان های دولتی برای خود شهروندان هزینه میشود که خدمات این بیمارستان ها تقریبا میتوان گفت که رایگان است.
بخش دیگری از مالیات های وصول شده به حساب ارگان های آموزشی واریز می شود که نتیجه آن همان تحصیل رایگان در مدارس و دانشگاه های دولتی است که هزینه قسمتی از آن از مالیات های وصول شده تامین می شود.
پرداخت حقوق تمام کارکنان کشوری، لشکری و تمام سازمان های دولتی از مالیات های وصول شده پرداخت می شود.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار میلاد عطایی
  • منبع : کلمه نیوز

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.