stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۲۷ خرداد , ۱۴۰۳ Sunday, 16 June , 2024
  • کد خبر : 442471
  • 23 تیر 1401 - 18:54
1

مخالفت واشنگتن با هرگونه عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه

مخالفت واشنگتن با هرگونه عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه

معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا گفت، واشنگتن با عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شمال سوریه مخالف است.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دانا استرول، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور غرب آسیا طی سخنرانی در «اندیشکده خاورمیانه» درباره وضعیت میدانی در سوریه گفت: «داعش همچنان یک تهدید واقعی و قوی است. داعش برای نفوذ به مراکز جمعیتی تلاش می‌کند و همزمان در دسته‌های کوچک در مناطق روستایی نیز فعالیت دارد».

وی افزود: ایالات متحده متعهد به حفظ حضور نیروهای خود در عراق و سوریه برای شکست پایدار داعش است. داعش یا به مناطق دورافتاده و بیابانی فرار کرده یا در شمال غرب سوریه پنهان شده است. ما شبکه رهبری داعش را درهم می‌کوبیم. ما رهبران داعش را که توانایی الهام بخشیدن و برنامه ریزی حملات را دارند از مخفیگاه‌هایشان بیرون می‌آوریم ۱۰ هزار جنگجوی داعش همچنان در زندان‌های موقت در سراسر شمال شرق سوریه توسط نیروهای دموکراتیک سوریه (شبه‌نظامیان کرد) نگهداری می‌شوند. پنهان نیست که داعش می‌خواهد حمله ژانویه به زندان الحسکه را تکرار کند.

استرول و سایر ایالات متحده مقامات گفتند که برخی اطلاعات نشان می‌دهد داعش قصد دارد عملیاتی را برای آزادی ۱۰۰۰۰ جنگجو در زندان‌های موقت در سراسر شمال شرق سوریه که توسط نیروهای دموکراتیک سوریه تحت حمایت ایالات متحده محافظت می شوند، انجام دهد.

استرول گفت: داعش به بازداشتگاه‌هایی که جنگجویانش در آن اسکان داده شده‌اند به‌عنوان جمعیتی برای بازسازی ارتش خود می‌نگرد. اگر عملیات‌های نظامی وجود داشته باشد نیروهای کرد دموکراتیک سوریه مجبورند بر حرکت به سمت شمال تمرکز کنند تا از جوامع خود در برابر یک عملیات هوایی یا زمینی محافظت کنند.

تلاش داعش در ژانویه برای بیرون کردن ۴۰۰۰ جنگجو از زندان حسکه با شکست مواجه شد، اما تنها پس از آن که نیروهای دموکراتیک سوریه با حمایت ایالات متحده ۱۰۰۰۰ سرباز برای سرکوب قیام با کمک ایالات متحده افزایش دادند.

وی گفت که ایالات متحده نگرانی های مشروع ترکیه در مورد فعالیت پ ک ک در سوریه و عراق را مشروع می‌داند و متعهد شد که پنتاگون “به همکاری با ترکیه برای مقابله با این فعالیت ادامه خواهد داد.” با این حال، او هشدار داد که تهاجم ترکیه گامی بیش از حد خواهد بود. چنین عملیاتی ایالات متحده را در معرض خطر قرار می دهد.

استرول، با هشدار نسبت به پیامدهای فاجعه بار بیشتر، گفت: نیروها، کمپین ائتلاف [جهانی] علیه داعش، و خشونت بیشتری را در سوریه وارد خواهند کرد. وی با اشاره به همکاری احتمالی نیروهای دموکراتیک سوریه با سوریه، روسیه یا حتی ایران گفت: اگر نیروهای کرد تحت چنین فشاری قرار بگیرند، در دست دشمنان ما قرار خواهند گرفت.

استرول با بیان اینکه واشنگتن بودجه‌ای برای ساخت تأسیسات جدید برای زندانیان داعشی در نظر گرفته، گفت: بازداشتگاه‌های تامین مالی شده در پایگاه‌های حیاتی شمال شرق سوریه در الحول و الروج نیز بازسازی می‌شوند.
معاون وزیر دفاع آمریکا در ادامه با هشدار درباره هرگونه عملیات نظامی جدید ترکیه در شمال سوریه، تاکید کرد: این عملیات همه دستاوردها را به خطر می‌اندازد. ما به شدت با هر گونه عملیات ترکیه مخالفیم. داعش از این کارزار سوء استفاده خواهد کرد. این عملیات نیروهای آمریکایی را به خطر می‌اندازد، فرصت‌هایی را برای داعش فراهم می‌کند و بحران‌های انسانی به بار می‌آورد.

وی تصریح کرد: آمریکا نگرانی‌های مشروع آنکارا و تمایل برای کار بر روی آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد. اما هرگونه عملیات نظامی که باعث شود نیروهای دموکراتیک سوریه تمرکز منابع خود را از ماموریت ضد داعش جابجا کنند، آسیب‌رسان است. این مسئله نه تنها مربوط به ۱۰ هزار تروریست داعشی تحت بازداشت نیروهای سوریه دموکراتیک است، بلکه به حدود ۶۰ هزار آواره در اردوگاه‌های الهول و الروج در شمال سوریه نیز مربوط می‌شود که در معرض افراط گرایی و سوء استفاده قرار دارند.

وی با بیان اینکه آمریکا هنوز حدود ۹۰۰ نظامی در سوریه دارد، اظهار داشت: در سوریه، ما با روسیه هماهنگ نیستیم. فقط در حال رفع مناقشه هستیم.
در همین راستا، دمشق بارها حضور نظامیان ترکیه در منطقه مرزی سوریه که عملیات در آنجا علیه کردها صورت می‌دهند را غیر قانونی توصیف و آنکارا را به خروج نیروهایش ترغیب کرده است.

ترکیه از اواخر ماه مه تهدید کرده است که منطقه امنیتی موجود به عمق ۳۰ کیلومتر را در سمت سوریه در مرز ترکیه گسترش خواهد داد که نگرانی ایالات متحده را برانگیخته است. شرکای خود در سوریه و یک سری رایزنی بین واشنگتن و آنکارا

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.