stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 449183
  • 29 مهر 1401 - 14:17
0

چالش آبفا با مقاومت در برابر آبرسانی به ۷۰۰ روستا

چالش آبفا با مقاومت در برابر آبرسانی به ۷۰۰ روستا
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: مدیر عامل آبفای مازندران گفت: در حال حاضر عملا ۹۰۰ روستا توسط شوراها آبرسانی و مدیریت می شوند و به دلیل درآمدی که از این مسیر کسب می کنند از تحویل روستاها به آبفا خودداری می کنند.  ایلنا، بهزاد برارزاده در حاشیه بازدید از سد لفور در جمع خبرنگاران با اشاره به عقب ماندنی ها در آبرسانی روستایی در استان مازندران، اظهار داشت: برای حل موضوع آب روستایی در قدم اول مجلس ۷۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۱۰ هزار روستا اختصاص داد که از این تعداد  ۱۹ مجتمع آبرسانی و ۱۲۸ روستا مربوط به استان مازندران بوده است.

وی با بیان اینکه از ۱۲۸ روستای مازندران برای ۱۸ روستا در حال خدمات رسانی از از سد لفور هستیم، افزود: برای این منظور ۱۲۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع احداث شده و تا ۱۰ روز آینده که تصفیه خانه لفور وارد مدار می شود، گام مثبتی در راستای محرومیت زدایی آبی روستاهایی از گلوگاه، رامسر و بهشهر برداشته خواهد شد.

مدیر عامل آبفای مازندران با بیان اینکه ۳ هزار مشترک استان تحت پوشش محرومیت زدایی آبی قرار خواهند گرفت، خاطرنشان کرد: مازندران در حوزه آبرسانی روستایی شرایط بغرنجی دارد به طوری که به گفته رهبری فقر مازندران در فضای سبز آن نهفته است.وی با بیان اینکه ۱۲ درصد استان ار آب سطحی و ۸۸ درصد از آب زیرزمینی یعنی ۷۴۰ حلقه چاه و ۳۷۳ چشمه استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: زمان بارندگی با کدورت آب و زمان قطع برق با خرابی پمپ ها مواجه می شویم که این چالش نشان می دهد باید بیشتر به سمت استفاده از آبهای سطحی برویم.

برارزاده با بیان اینکه زیرساخت استان مازندران برای ۳ میلیون نفر جمعیت ایجاد شده، گفت: اکر بناست که میزبان خوبی برای مردم ایران باشیم باید نگاه ویژه داشته و زیرساخت‌ها را بهبود ببخشیم در غیر این صورت در زمان پیک مصرف با مشکل خدمات رسانی مواجه می شویم زیرا عرضه و تقاضا ناتراز می شود.وی یادآور شد: نیاز است به سمت استفاده بیشتر از آبهای سطحی و احداث سدهای جدید برویم.

مدیر عامل آبفای مازندران استفاده ۸۸ درصدی از آب زیرزمینی برای شرب را فقر مطلق دانست.وی درباره شبکه فاضلاب استان گفت: ۱۷ درصد جمعیت استان تحت پوشش فاضلاب است و این شرایط در حالی که این رقم در کشور ۵۳ درصد است، عدد نرمالی نیست.برارزاده با بیان اینکه برای طرح های فاضلاب بابل، ساری، چالوس و نوشهر نگاه ویژه داریم، گفت: در ساری از محل ماده ۵۶ اعتبار ویژه در نظر گرفته شده و ساخت مدول دوم تمام شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ظرفیت تصفیه خانه نوشهر و چالوس ۱۰ هزار متر مکعب است ولی ورودی فاضلاب ۱۴ هزار متر مکعب است. مدیر عامل آبفای مازندران با بیان اینکه ارتقای تصفیه خانه و ساخت مدول ۲ تصفیه خانه فاضلاب بابل را در دستور کار داریم، خاطرنشان کرد: برای این منظور ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل ماده ۵۶ در نظر گرفتیم تا خودمان را به نرمال کشوری نزدیک کنیم. برای شهرهای نکا، بهشهر، گلوگاه، فریدونکنار و بابلسر در حال گرفتن اعتبار از ماده ۲۳ هستیم، میزان اعتبار در سفر رییس جمهور ۴۲۰ میلیارد تومان برای فاضلاب تخصیص داده شده، در مرحله اول ۱۰ درصد از آن تخصیص یافته و برای ۱۴۰۱، تخصیص ۲۰ درصدی ابلاغ شده است که کارها را سرعت می بخشد، این برنامه ۳ ساله است و قرار است تا پایان این دولت شبکه تصفیه فاضلاب ۳ شهر یاد شده وارد مدار شود.

وی تسریع در جمع آوری پساب روستاهای بالای سدها را از جمله اولویت ها برشمرد.برارزاده با بیان اینکه استفاده از پساب در صنایع در استان مازندران به دلیل بالا بودن سطح آب کمتر مورد استقبال قرار می گیرد، گفت: در ساری مقرر شده که ۳۰۰ لیتر بر ثانیه جهت نیروگاه زباله سوز مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه در پاسخ به ایلنا با اشاره به چالش آبرسانی در استان توضیح داد: ما در استان مازندران ۳۶۰۰ روستا داریم که تنها ۱۷۰۰ روستا و ۹۹۰ هزار نفر از جمعیت تحت پوشش آبفا قرار دارند، تصدی گری روستاها با آبفا است اما مقاومت کاذبی را از سوی شوراها، دهیارها و آبدارها در تحویل روستاها به آبفا شاهدیم، در حالی که ما آمادگی خدمت رسانی به دورترین نقاط روستایی را هم داریم.برارزاده ادامه داد: در حال حاضر عملا ۹۰۰ روستا توسط شوراها آبرسانی و مدیریت می شوند و به دلیل درآمدی که از این مسیر کسب می کنند از تحویل روستاها به آبفا خودداری می کنند.

وی با اشاره به فعالیت خیرین آبرسان در استان بیان داشت: در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تعداد ۱۱۵ روستا توسط خیرین آبرسانی شدند.برارزاده همچنین گفت: از محل اعتبارات روستایی عشایری ۱۰۹ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه ها تخصیص داده شد، اعتبارات رفع تنش آبی را نیز از ۲۱۹ میلیارد تومان به۳۳۰ میلیارد تومان ارتقا دادیم.
وی تاکید کرد: همانگونه که در حوزه روستایی محدودیت داریم در شهرها هم تنش آبی و محدودیت در خدمت رسانی وجود دارد به دلیل اینکه عرضه و تقاضا برابر است، در زمان پیک مصرف با چالش مواجه می شویم و مجبور می شویم با تانکر آبرسانی کنیم، بنابراین درخواست ۶۷۰ میلیارد تومان اعتبار را داده ایم.

مدیر عامل آبفای مازندران با بیان اینکه در زمینه تهاتر نفت توافقات خوبی صورت گرفته، گفت: در حوزه فاضلاب ۳ شهر بابل، ساری و گلوگاه قراردادی با قرارگاه به امضا رسید و در مرحله تهیه اسناد هستیم.وی گفت: در راستای پروژه های محرومیت زدایی میزان اعتبار را از ۱۱۲ میلیارد تومان به ۳۳۰ میاورد تومان ارتقا دادیم و بر این اساس تعداد روستاهای در دستور کار از ۱۲۸ روستا به ۱۶۰ روستا افزایش یافته است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.