stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 450271
  • 20 آبان 1401 - 14:15
1

روسای جمهور آمریکا و چین در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ دیدار می‌کنند

روسای جمهور آمریکا و چین در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ دیدار می‌کنند

بر اساس اعلام کاخ سفید، رئیس‌جمهور آمریکا هفته آینده در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ با همتای چینی خود دیدار خواهد کرد.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از پایگاه خبری شبکه الجزیره، این اولین گفتگوی حضوری بین جو بایدن و شی‌ جینپینگ، رهبران آمریکا و چین از زمان روی کار آمدن بایدن در اوایل سال ۲۰۲۱ در ریاست جمهوری آمریکا محسوب می‌شود.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، بایدن روز دوشنبه هفته آینده ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) در بالی اندونزی، با شی جینپینگ دیدار و با وی در خصوص “تلاش‌ها برای حفظ و تعمیق خطوط ارتباطی” بین دو کشور همزمان با افزایش تنش‌های میان آنها صحبت خواهد کرد.

همچنین در این بیانیه آمده است، این دو رئیس جمهور همچنین درباره تلاش‌ها برای “مدیریت مسئولانه رقابت” و چگونگی “همکاری با یکدیگر در حوزه‌هایی که منافع دو کشور همسو می‌شود، به‌ویژه در حوزه چالش‌های فراملی که جامعه بین‌المللی را تحت تأثیر قرار می‌دهند” بحث خواهند کرد.

به نوشته الجزیره، این نشست در بحبوحه اختلاف فزاینده بین دولت‌های آمریکا و چین در حوزه‌هایی همچون سیاست تجاری، حمله روسیه به اوکراین و رویکرد چین در قبال تایوان برگزار می‌شود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت، بایدن امیدوار است روند وخیم روابط آمریکا با چین را محدود کند، اما با رئیس جمهور چین نسبت به نگرانی‌های آمریکا از جمله در ارتباط با تایوان و حقوق بشر صادق خواهد بود.

این مقام به خبرنگاران گفت: “رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است که ایجاد یک اساس برای روابط و اطمینان از وجود قوانین حرکت در مسیری که رقابت ما را محدود ‌کند، حیاتی است.”

به نوشته الجزیره، بایدن عصر پنجشنبه هنگام ترک کاخ سفید با این سوال مواجه شد که آیا معتقد است مذاکراتش با شی جینپینگ مثمر ثمر خواهد بود یا خیر. وی پاسخ داد: “من همیشه فکر می‌کنم گفتگوهای من سازنده است.”

بایدن و شی جینپینگ آخرین بار در دوران دولت باراک اوباما، زمانی که بایدن معاون رئیس جمهور وقت بود، با یکدیگر دیدار کردند و روابط پکن و واشنگتن از آن زمان به پایین ترین سطح خود در دهه‌های اخیر به ویژه پس از سفر ماه اوت نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان رسیده است.

مقام ارشد دولت آمریکا تاکید کرد، انتظار صدور هیچ بیانیه مشترکی از دیدار بایدن و شی جینپینگ و همچنین انتظار انعقاد هیچ توافقات خاصی بین آنها وجود ندارد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.