stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 450493
  • 24 آبان 1401 - 14:16
0

شی جینپینگ به ماکرون: جامعه بین‌المللی شرایط آتش بس در اوکراین را فراهم کند

شی جینپینگ به ماکرون: جامعه بین‌المللی شرایط آتش بس در اوکراین را فراهم کند

رهبر چین به همتای فرانسوی خود گفت جامعه بین‌الملل باید شرایط را برای آتش بس میان روسیه و اوکراین فراهم کند.

قلم | qalamna.ir :

ایسنا به نقل از اسپوتنیک، شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین در دیدار با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی گفت: چین از آتش بس در اوکراین و آغاز مذاکرات صلح صحبت می‌کند اما جامعه بین‌الملل باید شرایطی را برای این امر ایجاد کند.

ماکرون خواستار اتحاد پاریس و پکن علیه جنگ اوکراین شد و گفت: ما باید نیروهای خود را متحد کنیم تا به بحران‌های بین‌المللی مانند جنگ روسیه در اوکراین پاسخ دهیم.

شی در سخنان آغازین خود به این درگیری اشاره ای نکرد و به طور گسترده تر از دو کشور خواست تا از روحیه استقلال، خودمختاری، باز بودن و همکاری حمایت کنند.

شی همچنین گفت: چین امیدوار است فرانسه، اتحادیه اروپا را به سمت سیاستی مستقل و سازنده در قبال چین سوق دهد. پس از سال‌ها توسعه، چین و اروپا روابط اقتصادی قوی همزیستی برقرار کرده‌اند. طرفین باید تجارت و سرمایه‌گذاری دوجانبه را گسترش دهند، ثبات و تداوم زنجیره‌های تولید و زنجیره‌های عرضه جهانی را حفظ کنند و از قوانین و نظم تجاری و اقتصادی بین‌المللی محافظت کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که “فرانسه اتحادیه اروپا را به سمت ادامه سیاست مستقل و سازنده خود در مورد چین سوق دهد.

شی خاطرنشان کرد که در سه سال گذشته، دو طرف از طرق مختلف با یکدیگر ارتباط نزدیک داشته‌اند، به طوری که روابط چین و فرانسه شتاب مثبت توسعه را حفظ کرده و دو کشور پیشرفت مثبتی در همکاری‌های مهم داشته‌اند.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر جهان وارد دوره جدیدی از آشفتگی و دگرگونی شده است، گفت: به عنوان دو نیروی مهم در جهان چندقطبی چین و فرانسه، چین و اتحادیه اروپا باید به روح استقلال و خودمختاری و همچنین باز بودن و همکاری برای ارتقای روابط دوجانبه برای پیشرفت پایدار در مسیر درست و تزریق ثبات و انرژی مثبت به جهان پایبند باشند.

رئیس جمهور چین تاکید کرد: تلاش‌های بی وقفه چین برای ارتقای سطح روابط و گام های این کشور برای پیشبرد مدرنیزاسیون فرصت‌های جدیدی را برای همه کشورهای جهان از جمله فرانسه فراهم می‌کند.

ماکرون به نوبه خود انتخاب مجدد شی به عنوان دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و موفقیت کامل بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین را به گرمی تبریک گفت و تاکید کرد که فرانسه از دیپلماسی مستقل حمایت می‌کند و با رویارویی بلوک در مواجهه با اوضاع آشفته بین‌المللی مخالف است. طرف فرانسوی امیدوار است به حفظ روحیه احترام متقابل، برابری با طرف چینی، تقویت مبادلات و گفت‌وگوهای سطح بالا و تعمیق همکاری در زمینه‌هایی مانند اقتصاد و تجارت ادامه دهد.

ماکرون گفت، فرانسه از همکاری با چین در عرصه‌های هوانوردی، و همچنین انرژی هسته‌ای غیرنظامی استقبال می کند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.