stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 455204
  • 13 بهمن 1401 - 2:15
3

سرمایه گذاری یک تریلیونی در انرژی تجدیدپذیر

سرمایه گذاری یک تریلیونی در انرژی تجدیدپذیر
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: براساس پژوهشی  رقم سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر در سال گذشته میلادی بالغ بر یک تریلیون دلار و برای اولین بار بیشتر از سرمایه‌گذاری در سوخت های فسیلی بوده است.
موسسه پژوهش‌های استراتژیک «بلومبرگ ان ای اف» در گزارش خود تاکید می‌کند که به رغم این افزایش بی‌سابقه برای دستیابی به هدف جهانی مقابله با تغییرات اقلیمی و رساندن میزان انتشار گازهای گلخانه ای به صفر تا سال ۲۰۵۰ سرمایه گذاری در روند انتقال از سوخت های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر باید به سه برابر رقم فعلی افزایش یابد.
این پژوهش خاطرنشان می‌کند که سرمایه گذاری درعرصه انرژی های تجدید پذیر، انرژی هسته ای، خودروهای برقی و طرح‌های بازیافت مواد اولیه طی سال گذشته میلادی در مجموع ۱.۱ تریلیون دلار و با رقم سرمایه گذاری در سوخت های فسیلی برابر بوده است. این رقم درمقایسه با سال ۲۰۲۱ حدود ۳۱ درصد افزایش یافته و برای اولین بار از مرز یک تریلیون دلار عبور کرده است.این گزارش می‌افزاید که یکی از عوامل اصلی افزایش این رقم، پیامدهای جنگ اوکراین و تاثیر آن بر بازار بین المللی سوخت‌های فسیلی بوده است.
کارشناس ارشد موسسه «بلومبرگ ان ای اف» گفت:«سرمایه گذاری در صنعت و فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر در شرف سبقت گرفتن از سرمایه‌گذاری در سوخت های فسیلی است و این روند ادامه خواهد داشت.»چین که بزرگترین کشور آلاینده جهان است بیش از هر کشور دیگری در انرژی‌های تجدید پذیر سرمایه‌گذاری کرده است و پس از آن با فاصله قابل توجهی آمریکا در رتبه دوم قرار دارد.
حدود نیمی از کل سرمایه گذاری جهانی در چین و در صنایعی نظیر بازیافت فولاد، تولید خودروهای برقی و انرژی‌های تجدیدپذیر انجام شده است. آلمان نیز به دلیل سرمایه گذاری های عظیم در صنعت خودرو‌های برقی در رتبه سوم است. این پژوهش می‌افزاید که سرمایه‌گذاری بریتانیا در این زمینه به دلیل افت شدید در احداث نیروگاه‌های بادی حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است. سرمایه‌گذاری در عرصه انرژی های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۲ در مقیاس جهانی حدود ۴۹۵ میلیارد دلار و پس از پروژه‌های حمل و نقل برقی دومین عرصه بزرگ سرمایه گذاری بوده است.
این پژوهش یادآوری می‌کند که منهای صنعت انرژی هسته‌ای سایر انواع انرژی‌های تجدید پذیر شاهد رشد چشمگیر سرمایه‌گذاری بوده است. همزمان با این روند، بسیاری از کشورهای جهان برای تضمین امنیت انرژی خود سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی را نیز افزایش داده‌اند.
 در سال ۲۰۲۲ انرژی خورشیدی و باد ۲۲ درصد از برق اتحادیه اروپا را تامین کرده و برای اولین بار سهم آن از مصرف گاز مایع که حدود ۲۰ درصد برق را تولید می‌کند بیشتر بوده است.
نیروگاه‌های هسته‌ای و آبی با تامین ۳۲ درصد از برق مورد نیاز کشورهای اتحادیه اروپا کماکان بیشترین سهم را دارند.

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.