stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 15 May , 2024
  • کد خبر : 455948
  • 27 بهمن 1401 - 14:16
1

قطعنامه سازمان‌ملل با درخواست آتش‌بس در اوکراین و صلح

قطعنامه سازمان‌ملل با درخواست آتش‌بس در اوکراین و صلح

اتحادیه اروپا قطعنامه‌ای را که هفته آینده در شب نخستین سال حمله روسیه به اوکراین توسط مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته خواهد شد، منتشر کرده و در آن خواستار توقف اقدامات خصمانه و صلحی شده است که “حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی” اوکراین را تضمین کند.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در مجمع عمومی سازمان ملل که ۱۹۳ عضو دارد هیچ حق وتویی وجود ندارد بنابراین این قطعنامه مطمئنا در پایان جلسه ویژه فوق‌العاده ۲۳ فوریه تصویب خواهد شد. اما سوال اصلی این است که این قطعنامه با چه تعداد رای مثبت تصویب خواهد شد.

یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود، گفت، اوکراین به مناسبت این سالروز از اتحادیه اروپا خواست تا پیش‌نویس این قطعنامه را با مشورت کشورهای عضو سازمان ملل و با هدف جلب حمایت قاطعانه جامعه بین‌الملل از صلح در اوکراین همسو با منشور سازمان ملل تهیه کند.

منشور سازمان ملل خواستار حل صلح‌آمیز اختلافات است و تاکید دارد که تمامی کشورها باید “از تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی کشور دیگر” اجتناب کنند.   

مجمع عمومی به مهم‌ترین نهاد سازمان ملل که به مساله اوکراین رسیدگی می‌کند، تبدیل شده چرا که شورای امنیت که مسئول حفظ امنیت و صلح بین‌المللی است به خاطر حق وتوی روسیه فلج شده است.

اگرچه پنج قطعنامه قبلی مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص اوکراین نیز از نظر قانونی الزام‌آور نیستند، اما از نظر منعکس کردن دیدگاه جهانی اهمیت دارند.

این پیش‌نویس قطعنامه خواستار توقف اقدامات خصمانه شده، مستقیما به حمله روسیه به اوکراین در یک سال پیش اشاره کرده و بار دیگر بر لزوم دستیابی “هر چه سریع‌تر” به یک “صلح جامع، واقعی و پایدار” در اوکراین همسو با منشور سازمان ملل اشاره کرده است.

این پیش‌نویس همچنین از کشورهای عضو سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهد تا حمایت خود از تلاش‌های دیپلماتیک را برای دستیابی به صلح دو برابر کنند و از تلاش‌های آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و کشورهای نام برده نشده حمایت کنند.

در این پیش‌نویس بار دیگربه درخواست قبلی مجمع عمومی اشاره شده دال بر اینکه روسیه “فورا، به طور کامل و بدون هیچ قید و شرطی تمامی نیروهای نظامی خود” را از مرزهای اوکراین که به صورت بین‌المللی به رسمیت شناخته شده، خارج کند.

در این پیش‌نویس همچنین نسبت به “پیامدهای بد بشردوستانه و حقوق بشری” حمله روسیه به اوکراین از جمله حملات مکررش به زیرساخت‌های حیاتی با پیامدهای مخرب برای غیرنظامیان ابراز تاسف کرده و نسبت به “تعداد بالای تلفات غیرنظامی” به شدت ابراز نگرانی کرده است.

این قطعنامه خواستار توقف فوری حملات به زیرساخت‌های حیاتی، ساختمان‌های مسکونی، مدارس و بیمارستان‌های اوکراین شده است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.