گروه اقتصادی: عرضه خودرو در بورس بعد از کشوقوسهای فراوان و توقف تقریبا یکماهه ازسرگرفته شد. هفته گذشته شورای عالی سازمان بورس باوجود مخالفتهای شورای رقابت، از ادامه فروش محصولات داخلی و مونتاژی در بورس کالا خبر داد و ایرانخودرو در اولین قدم روز ۲۵ بهمن دو هزار دستگاه تارا دستی را به این شکل عرضه کرد. حالا برنامه فروش ایرانخودرو نشان میدهد روی هم ۳۰ هزار محصول تا پایان سال در قالب هفت مدل از طریق بورس کالا عرضه خواهند شد. مدلهایی که مثل تارا اتوماتیک و پژو ۲۰۷ برای چندمین بار اسمشان روی تابلو معاملات میرود، اما بینشان مدلهای تازهواردی مثل دنا پلاس اتوماتیک بهچشم میخورد. این وسط اسم پژو ۲۰۷ تیپ پنج هم دیده میشود. میتوانیم آن را جانشین پژو ۲۰۶ بدانیم که حالا به آخر خط رسیده و از خط تولید ایرانخودرو خارج شده است.
۱- تارا اتوماتیک برای چهارمین بار قرار است اسفند امسال از مسیر بورس فروخته شود. اولین بار هشتم آذر امسال ۲۵۰ دستگاه تارا اتوماتیک با قیمت پایه ۳۷۹ میلیون عرضه شد و نهایتا قیمت تمامشده آن برای خریداران به ۵۰۶ تا ۵۱۵ میلیون تومان رسید. بار دوم روز ۱۹ آذر همین تعداد دستگاه تارا اتوماتیک با همان قیمت پایه روی تابلو بورس رفت و این بار قیمت تمامشده بین ۶۱۳ تا ۶۱۶ میلیون تومان به ثبت رسید. ایرانخودرو روز ۲۳ آذر ۷۵۰ دستگاه تارا اتوماتیک را به بورس برد و اینبار قیمت تمامشده تارا اتوماتیک برای خریداران بین ۵۷۷ تا ۵۸۶ میلیون تومان بود. قیمت تارا اتوماتیک در کارخانه تقریبا ۴۱۵ میلیون تومان است و همین مدل را در بازار آزاد بهعنوان یکی از گرانترین محصولات داخلی الان ۸۲۰ میلیون تومان دست به دست میکنند.
۲- پژو ۲۰۷ تیپ ۵ یکی از جدیدترین محصولات داخلی بهحساب میآید و حالا قرار است بعد از اعلام خبر توقف تولید ۲۰۶، اسم آن را بیشتر از گذشته بشنویم. مدلی که ظاهرش همان ۲۰۷ معمولی است، اما اتاقش به ۲۰۶ شباهت دارد. ایرانخودرو برای اینکه آن را نسبت به مدلهای ۲۰۷ معمولی ارزانتر بفروشد، پژو ۲۰۷ تیپ پنج را با آپشنهای کمتری راهی بازار میکند. مثلا در ۲۰۷ تیپ ۵ برخلاف ۲۰۷ معمولی خبری از مانیتور، فرمان برقی، دوربین عقب، ترمز دیسکی عقب و … نیست. البته از حیث فنی پژو ۲۰۷ تیپ ۵ هیچ فرقی با مدلهای معمولی ندارد و با موتور ۱.۶ لیتری TU۵ فروخته میشود. قرار است ایرانخودرو سه هزار و ۵۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ تیپ پنج را هفته اول اسفند به بورس ببرد که هنوز قیمت پایه آن مشخص نشده است.
۳- پژو ۲۰۷ دندهای قرار است برای پنجمین بار در بورس عرضه شود. بار اول ۲۰۷ دستی را روز ۳۰ آبان با قیمت پایه ۱۸۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به بورس بردند که با احتساب هزینه جانبی و مالیات، قیمت تمام شده پژو ۲۰۷ دستی در بورس به حدود ۳۹۱ میلیون تومان رسید. بار دوم روز ۱۹ آذر قیمت پایه ۲۰۷ دستی به ۲۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و خریداران این محصول بین ۴۲۲ تا ۵۱۴ میلیون تومان هزینه کردند. قیمت پایه ۲۰۷ دستی در سومین مرحله عرضه دوباره به عدد ۱۸۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تنزل پیدا کرد و قیمت تمامشده برای خریداران به ۴۶۹ میلیون تومان رسید. چهارمین بار روز ۱۸ دی ۲۰۷ دستی بدون تغییر قیمت پایه در بورس عرضه شد و قیمت تمامشده آن به ۴۵۲ میلیون تومان رسید. حالا در هفته اول اسفند دو هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی برای پنجمین بار از طریق بورس فروخته میشود.
۴- قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک با سقف فلزی در بازار آزاد ۵۰ میلیون تومان از مدلهای سقف شیشهای کمتر است. اولی را حدود ۸۲۰ میلیون تومان معامله میکنند و قیمت دومی به ۸۷۰ میلیون تومان رسیده است. حالا ایرانخودرو تصمیم گرفته در سومین هفته اسفند دو هزار دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف فلزی را در بورس عرضه کند. مدلی که تا الان دوبار به این شکل فروخته شده است. اولین بار روز شنبه ۱۹ آذر ۲۵۰ دستگاه ۲۰۷ اتوماتیک سقف فلزی با قیمت پایه ۳۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بورس عرضه شد و خریداران آن بین ۴۵۴ میلیون تومان برای مدلهای مشکی و ۵۵۹ میلیون تومان بابت مدلهای سفید پرداخت کردند. یک هفته بعد سه هزار و ۵۰۰ دستگاه از این محصول بدون تغییر قیمت پایه روی تابلو بورس رفت و قیمت تمامشده آن برای خریداران مدلهای سفید، ۵۴۳ میلیون تومان و برای خریداران مدلهای مشکی ۵۵۳ میلیون تومان به ثبت رسید.
۵- دنا پلاس معمولی بار اول روز ۲۵ دیماه امسال در بروس فروخته شد. حالا دو هزار دستگاه از این مدل هفته اول اسفند در بورس فروخته میشود و ایرانخودرو گفته تا پایان سال سه هزار دستگاه دنا پلاس دستی دیگر را به این شکل عرضه میکند. قیمت دنا پلاس دستی در کارخانه ۲۲۸ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان است و همین مدل را در بازار آزاد الان ۶۷۰ میلیون تومان دست به دست میکنند. آنهایی که روز ۲۵ دیماه در بورس کالا سراغ خید دنا پلاس دستی رفتند، تقریبا ۴۳۵ میلیون تومان بابت این خودرو پرداخت کردند.
۶- دنا پلاس اتوماتیک برای اولین بار قرار است در بورس کالا فروخته شود. آنطور که برنامه ایرانخودرو نشان میدهد، هفته دوم اسفند شاهد عرضه دو هزار دستگاه دنا پلاس اتوماتیک در بورس هستیم و هفته چهارم اسفند هم هزار دستگاه از این مدل فروخته میشود. چند سطر بالاتر از تارا اتوماتیک با قیمت ۸۲۰ میلیون تومان بهعنوان یکی از گرانترین خودورهای داخلی در بازار آزاد اسم بردیم و حالا باید دنا پلاس اتوماتیک را یکی دیگر از این مدلها بدانیم. چون آن را در آخرین روزهای بهمن امسال در بازار آزاد معادل ۷۹۰ میلیون تومان خرید و فروش میکنند. قیمت دنا پلاس اتوماتیک در کارخانه ۳۹۸ میلیون و ۳۹۷ هزار تومان است.
۷- عرضه خودرو در بورس توسط ایرانخودرو تا پایان سال با عرضه هفت مدل انجام میشود. تارا اتوماتیک، پژو ۲۰۷ تیپ ۵، دنا پلاس اتوماتیک، دنا پلاس معمولی، پژو ۲۰۷ اتوماتیک و پژو ۲۰۷ دندهای، شش مدلی هستند که اسمشان را میدانیم. در این فهرست فعلا فقط اسم هایما وجود دارد و مدل آن مشخص نشده است. تا الان طی شش مرحله هایما S۵ توربو شش سرعته، هایما S۷ توربو پلاس و هایما ۸S در بورس کالا فروخته شدند.
۱- تارا اتوماتیک برای چهارمین بار قرار است اسفند امسال از مسیر بورس فروخته شود. اولین بار هشتم آذر امسال ۲۵۰ دستگاه تارا اتوماتیک با قیمت پایه ۳۷۹ میلیون عرضه شد و نهایتا قیمت تمامشده آن برای خریداران به ۵۰۶ تا ۵۱۵ میلیون تومان رسید. بار دوم روز ۱۹ آذر همین تعداد دستگاه تارا اتوماتیک با همان قیمت پایه روی تابلو بورس رفت و این بار قیمت تمامشده بین ۶۱۳ تا ۶۱۶ میلیون تومان به ثبت رسید. ایرانخودرو روز ۲۳ آذر ۷۵۰ دستگاه تارا اتوماتیک را به بورس برد و اینبار قیمت تمامشده تارا اتوماتیک برای خریداران بین ۵۷۷ تا ۵۸۶ میلیون تومان بود. قیمت تارا اتوماتیک در کارخانه تقریبا ۴۱۵ میلیون تومان است و همین مدل را در بازار آزاد بهعنوان یکی از گرانترین محصولات داخلی الان ۸۲۰ میلیون تومان دست به دست میکنند.
۲- پژو ۲۰۷ تیپ ۵ یکی از جدیدترین محصولات داخلی بهحساب میآید و حالا قرار است بعد از اعلام خبر توقف تولید ۲۰۶، اسم آن را بیشتر از گذشته بشنویم. مدلی که ظاهرش همان ۲۰۷ معمولی است، اما اتاقش به ۲۰۶ شباهت دارد. ایرانخودرو برای اینکه آن را نسبت به مدلهای ۲۰۷ معمولی ارزانتر بفروشد، پژو ۲۰۷ تیپ پنج را با آپشنهای کمتری راهی بازار میکند. مثلا در ۲۰۷ تیپ ۵ برخلاف ۲۰۷ معمولی خبری از مانیتور، فرمان برقی، دوربین عقب، ترمز دیسکی عقب و … نیست. البته از حیث فنی پژو ۲۰۷ تیپ ۵ هیچ فرقی با مدلهای معمولی ندارد و با موتور ۱.۶ لیتری TU۵ فروخته میشود. قرار است ایرانخودرو سه هزار و ۵۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ تیپ پنج را هفته اول اسفند به بورس ببرد که هنوز قیمت پایه آن مشخص نشده است.
۳- پژو ۲۰۷ دندهای قرار است برای پنجمین بار در بورس عرضه شود. بار اول ۲۰۷ دستی را روز ۳۰ آبان با قیمت پایه ۱۸۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به بورس بردند که با احتساب هزینه جانبی و مالیات، قیمت تمام شده پژو ۲۰۷ دستی در بورس به حدود ۳۹۱ میلیون تومان رسید. بار دوم روز ۱۹ آذر قیمت پایه ۲۰۷ دستی به ۲۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و خریداران این محصول بین ۴۲۲ تا ۵۱۴ میلیون تومان هزینه کردند. قیمت پایه ۲۰۷ دستی در سومین مرحله عرضه دوباره به عدد ۱۸۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تنزل پیدا کرد و قیمت تمامشده برای خریداران به ۴۶۹ میلیون تومان رسید. چهارمین بار روز ۱۸ دی ۲۰۷ دستی بدون تغییر قیمت پایه در بورس عرضه شد و قیمت تمامشده آن به ۴۵۲ میلیون تومان رسید. حالا در هفته اول اسفند دو هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی برای پنجمین بار از طریق بورس فروخته میشود.
۴- قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک با سقف فلزی در بازار آزاد ۵۰ میلیون تومان از مدلهای سقف شیشهای کمتر است. اولی را حدود ۸۲۰ میلیون تومان معامله میکنند و قیمت دومی به ۸۷۰ میلیون تومان رسیده است. حالا ایرانخودرو تصمیم گرفته در سومین هفته اسفند دو هزار دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف فلزی را در بورس عرضه کند. مدلی که تا الان دوبار به این شکل فروخته شده است. اولین بار روز شنبه ۱۹ آذر ۲۵۰ دستگاه ۲۰۷ اتوماتیک سقف فلزی با قیمت پایه ۳۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بورس عرضه شد و خریداران آن بین ۴۵۴ میلیون تومان برای مدلهای مشکی و ۵۵۹ میلیون تومان بابت مدلهای سفید پرداخت کردند. یک هفته بعد سه هزار و ۵۰۰ دستگاه از این محصول بدون تغییر قیمت پایه روی تابلو بورس رفت و قیمت تمامشده آن برای خریداران مدلهای سفید، ۵۴۳ میلیون تومان و برای خریداران مدلهای مشکی ۵۵۳ میلیون تومان به ثبت رسید.
۵- دنا پلاس معمولی بار اول روز ۲۵ دیماه امسال در بروس فروخته شد. حالا دو هزار دستگاه از این مدل هفته اول اسفند در بورس فروخته میشود و ایرانخودرو گفته تا پایان سال سه هزار دستگاه دنا پلاس دستی دیگر را به این شکل عرضه میکند. قیمت دنا پلاس دستی در کارخانه ۲۲۸ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان است و همین مدل را در بازار آزاد الان ۶۷۰ میلیون تومان دست به دست میکنند. آنهایی که روز ۲۵ دیماه در بورس کالا سراغ خید دنا پلاس دستی رفتند، تقریبا ۴۳۵ میلیون تومان بابت این خودرو پرداخت کردند.
۶- دنا پلاس اتوماتیک برای اولین بار قرار است در بورس کالا فروخته شود. آنطور که برنامه ایرانخودرو نشان میدهد، هفته دوم اسفند شاهد عرضه دو هزار دستگاه دنا پلاس اتوماتیک در بورس هستیم و هفته چهارم اسفند هم هزار دستگاه از این مدل فروخته میشود. چند سطر بالاتر از تارا اتوماتیک با قیمت ۸۲۰ میلیون تومان بهعنوان یکی از گرانترین خودورهای داخلی در بازار آزاد اسم بردیم و حالا باید دنا پلاس اتوماتیک را یکی دیگر از این مدلها بدانیم. چون آن را در آخرین روزهای بهمن امسال در بازار آزاد معادل ۷۹۰ میلیون تومان خرید و فروش میکنند. قیمت دنا پلاس اتوماتیک در کارخانه ۳۹۸ میلیون و ۳۹۷ هزار تومان است.
۷- عرضه خودرو در بورس توسط ایرانخودرو تا پایان سال با عرضه هفت مدل انجام میشود. تارا اتوماتیک، پژو ۲۰۷ تیپ ۵، دنا پلاس اتوماتیک، دنا پلاس معمولی، پژو ۲۰۷ اتوماتیک و پژو ۲۰۷ دندهای، شش مدلی هستند که اسمشان را میدانیم. در این فهرست فعلا فقط اسم هایما وجود دارد و مدل آن مشخص نشده است. تا الان طی شش مرحله هایما S۵ توربو شش سرعته، هایما S۷ توربو پلاس و هایما ۸S در بورس کالا فروخته شدند.