گروه اقتصادی: هرچند پرونده عرضه خودرو در بورس کالا سال گذشته به گونهای بسته شد که از ادامه عرضه این کالا در بورس حکایت داشت اما برخی اظهارنظرها حاکی از آن است که عرضه خودرو در بورس کالا دوباره متوقف شده است!
کشمکشهای عرضه خودرو در بورس کالا در سال گذشته درحالی پایان یافت که خیال مردم و سهامداران از ادامه عرضه خودرو در بورس راحت شد. چراکه بعد از تمام فراز و فرودهای عرضه خودرو در بورس کالا و موانعی که ایجاد شد در نهایت تصمیمی که در جلسه شورای عالی بورس گرفته شد از لزوم ادامه عرضه خودرو در بورس کالا حکایت داشت.
در واقع زمزمههای عرضه خودرو در بورس کالا از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به گوش میرسید تا اینکه در دومین ماه از سال ۱۴۰۱ این موضوع به تحقق پیوست؛ هرچند در بازه زمانی ۱۰ ماهه، یعنی از اردیبهشت تا اسفند سال گذشته انواع و اقسام خودروهای محبوب و نامحبوب در بورس کالا عرضه شد اما آینده عرضه خودرو در بورس همواره در هالهای از ابهام قرار داشت.
دلیل آن در ابتدا مخالفتهای وزارت صمت و بعد دستورالعملهای مختلف شورای رقابت بود که نه تنها باعث میشد در عرضهها وقفه بیفتد، بلکه روی سهام خودرویی نیز تاثیرگذار بود و باعث ریزش این سهمها و در نهایت باعث ریزش سهمهای دیگر میشد. در این میان اما شورای عالی بورس همواره بر لزوم ادامه عرضه خودروها در بورس کالا تاکید داشت و در آخرین جلسه خود نیز این موضوع را نهایی کرد.این اتفاقها درحالی رخ داده است که مجید عشقی – رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار – در آخرین نشست خبری خود در سال گذشته صراحتا اعلام کرد که هدف سازمان بورس از موافقت با عرضه خودرو در بورس کالا این است که حق سهامدار حفظ شود.
عشقی با تاکید بر این نکته که جای خودرو در بورس نیست، به زیان خودروسازها اشاره کرد و گفت که قیمت کارخانه محصولات خودروسازها اصلاح نشده بود و ادامه روند قبلی نتیجهای جز از بین رفتن صنعت خودروسازی در پی نداشت.وی همچنین دلیل اینکه سازمان بورس پیشنهاد داد خودرو در بورس پذیرش شود، این بود که خودروسازها از وضعیت زیاندهی خارج شوند.
پس از همه این ماجراها و زمانی که اعلام شد خودرو به بورس برگشت، ایران خودرو ۲۵ بهمنماه سال گذشته برنامه عرضه محصولات خود در بورس کالا را منتشر کرد اما تا پایان سال تعهدی نصفه و نیمه به این برنامه داشت و بسیاری از خودروهایی که وعده داده بود در بورس عرضه نشدند. از ابتدای سال جاری تا کنون هیچ خبری از عرضه خودرو در بورس کالا به گوش نرسیده است.
در چنین شرایطی، اسماعیل شجاعی – سخنگوی شورای رقابت – اعلام کرد: عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شده و این توقف قطعی است. عرضه خودرو در بورس کالا به مجوز شورای رقابت نیاز داشت و از آنجاکه مجوز اخذ نشده بود، این تصمیم از نظر شورای رقابت غیرقانونی بود.
همچنین سپهر دادجوی توکلی – مدیر روابط عمومی شورای رقابت، با بیان اینکه درمورد موضوعات مختلف باید بررسی شود که حدود اختیار شورای رقابت چقدر است، عنوان کرد: حدود اختیار شورای رقابت به حدی نیست که تعیین کند کدام کالا در کدام بازار عرضه شود اما درمورد خودرو موضوع مهم این است که شورای رقابت دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را تدوین کرده است که در این دستورالعمل جایی برای عرضه خودرو در بورس دیده نشده است. شورای رقابت سیاستگذار صنعت خودرو نیست و فقط به تعیین دستورالعمل قیمتگذاری خودرو وارد شده است. از این دستورالعمل میتوان تفسیرهای متفاوتی ارائه کرد.
با چنین اظهار نظرهایی به نظر میرسد ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا دوباره به پله اول عقبگرد کرده و در سکوت متوقف شده است.
کشمکشهای عرضه خودرو در بورس کالا در سال گذشته درحالی پایان یافت که خیال مردم و سهامداران از ادامه عرضه خودرو در بورس راحت شد. چراکه بعد از تمام فراز و فرودهای عرضه خودرو در بورس کالا و موانعی که ایجاد شد در نهایت تصمیمی که در جلسه شورای عالی بورس گرفته شد از لزوم ادامه عرضه خودرو در بورس کالا حکایت داشت.
در واقع زمزمههای عرضه خودرو در بورس کالا از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به گوش میرسید تا اینکه در دومین ماه از سال ۱۴۰۱ این موضوع به تحقق پیوست؛ هرچند در بازه زمانی ۱۰ ماهه، یعنی از اردیبهشت تا اسفند سال گذشته انواع و اقسام خودروهای محبوب و نامحبوب در بورس کالا عرضه شد اما آینده عرضه خودرو در بورس همواره در هالهای از ابهام قرار داشت.
دلیل آن در ابتدا مخالفتهای وزارت صمت و بعد دستورالعملهای مختلف شورای رقابت بود که نه تنها باعث میشد در عرضهها وقفه بیفتد، بلکه روی سهام خودرویی نیز تاثیرگذار بود و باعث ریزش این سهمها و در نهایت باعث ریزش سهمهای دیگر میشد. در این میان اما شورای عالی بورس همواره بر لزوم ادامه عرضه خودروها در بورس کالا تاکید داشت و در آخرین جلسه خود نیز این موضوع را نهایی کرد.این اتفاقها درحالی رخ داده است که مجید عشقی – رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار – در آخرین نشست خبری خود در سال گذشته صراحتا اعلام کرد که هدف سازمان بورس از موافقت با عرضه خودرو در بورس کالا این است که حق سهامدار حفظ شود.
عشقی با تاکید بر این نکته که جای خودرو در بورس نیست، به زیان خودروسازها اشاره کرد و گفت که قیمت کارخانه محصولات خودروسازها اصلاح نشده بود و ادامه روند قبلی نتیجهای جز از بین رفتن صنعت خودروسازی در پی نداشت.وی همچنین دلیل اینکه سازمان بورس پیشنهاد داد خودرو در بورس پذیرش شود، این بود که خودروسازها از وضعیت زیاندهی خارج شوند.
پس از همه این ماجراها و زمانی که اعلام شد خودرو به بورس برگشت، ایران خودرو ۲۵ بهمنماه سال گذشته برنامه عرضه محصولات خود در بورس کالا را منتشر کرد اما تا پایان سال تعهدی نصفه و نیمه به این برنامه داشت و بسیاری از خودروهایی که وعده داده بود در بورس عرضه نشدند. از ابتدای سال جاری تا کنون هیچ خبری از عرضه خودرو در بورس کالا به گوش نرسیده است.
در چنین شرایطی، اسماعیل شجاعی – سخنگوی شورای رقابت – اعلام کرد: عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شده و این توقف قطعی است. عرضه خودرو در بورس کالا به مجوز شورای رقابت نیاز داشت و از آنجاکه مجوز اخذ نشده بود، این تصمیم از نظر شورای رقابت غیرقانونی بود.
همچنین سپهر دادجوی توکلی – مدیر روابط عمومی شورای رقابت، با بیان اینکه درمورد موضوعات مختلف باید بررسی شود که حدود اختیار شورای رقابت چقدر است، عنوان کرد: حدود اختیار شورای رقابت به حدی نیست که تعیین کند کدام کالا در کدام بازار عرضه شود اما درمورد خودرو موضوع مهم این است که شورای رقابت دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را تدوین کرده است که در این دستورالعمل جایی برای عرضه خودرو در بورس دیده نشده است. شورای رقابت سیاستگذار صنعت خودرو نیست و فقط به تعیین دستورالعمل قیمتگذاری خودرو وارد شده است. از این دستورالعمل میتوان تفسیرهای متفاوتی ارائه کرد.
با چنین اظهار نظرهایی به نظر میرسد ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا دوباره به پله اول عقبگرد کرده و در سکوت متوقف شده است.