stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024
  • کد خبر : 460264
  • 30 اردیبهشت 1402 - 17:36
1

شناسایی ۱۴۷ محوطه باستانی جدید در شوش

شناسایی ۱۴۷ محوطه باستانی جدید در شوش

خوزستان – رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوش گفت: ۱۴۷ محوطه باستانی جدید در شوش شناسایی و مقدمات لازم برای ثبت در فهرست آثار ملی و مستندنگاری آنها انجام شده است.

قلم | qalamna.ir :

علی بویری رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوش اظهار داشت: این تعداد محوطه تاریخی جدید در طرح بررسی و شناسایی محوطه‌های باستانی غرب کرخه، شناسایی شده‌اند.

وی بیان کرد: محوطه بیت‌مشهوت سرانجام پس از پیگیری‌های صورت‌گرفته و تکمیل پرونده مطالعاتی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. روند مطالعاتی مراحل تعیین عرصه و حرائم محوطه‌های شاخص تاریخی مگرنات، بیت‌مشهود و جلیعه در دست اقدام است.

انجام حفاظت اضطراری محوطه باستانی ایوان کرخه

بویری با بیان اینکه پس از چند سال وقفه، فصل سوم ساماندهی و حفاظت اضطراری محوطه باستانی ایوان کرخه در غرب شهر شوش طی یکسال گذشته آغاز شده است، گفت: گزارش ۱۱ فصل کاوش در شوش توسط باستان‌شناس فقید میرعابدین کابلی، با همکاری مشترک موزه ملی و پایگاه میراث‌جهانی شوش تدوین شده است که از این موضوع می‌توان به عنوان یک دستاورد ویژه علمی یاد کرد.

وی افزود: تهیه و تنظیم آسیب‌شناسی، طرح مرمت و حفاظت مجموعه میراث‌جهانی شوش، اصلاح و بهینه‌سازی حفاظت الکترونیک، تقویت یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و ارتباط مؤثر با جوامع محلی و تشکل‌های مردم‌نهاد مرتبط از جمله اقدام‌های مهم در راستای مدیریت حفاظت از میراث‌فرهنگی، ساماندهی و حفاظت اضطراری محوطه میراث‌جهانی در یکسال گذشته بوده است.

راه اندازی بخش‌های جدید موزه شوش

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوش با اشاره به راه اندازی بخش‌های جدید موزه شوش بیان کرد: تالار مهر، گل‌نوشته و سکه‌های تاریخی موزه شوش تکمیل و راه‌اندازی شده است و در ادامه این مسیر، گام نخست طبقه‌بندی و ساماندهی اشیای تاریخی با هدف استانداردسازی نیز صورت گرفت.

بویری فعال سازی مجدد عملیات مرمت آرامگاه دانیال نبی(ع) شوش پس از چند سال وقفه را یادآور شد و افزود: مرمت این آرامگاه در ۲ جناح جنوبی و شمالی آغاز، صحن رواق‌های آرامگاه دانیال نبی (ع) احیاء و مداخلات صورت‌گرفته آن حذف شد.

وی ادامه داد: همچنین عملیات مرمت و ساماندهی بقاع تاریخی تفاخ در بخش آهودشت شهرستان کرخه پس از بررسی و آسیب‌شناسی درحال انجام است.

بویری تأمین روشنایی حفاظتی مسیر گردشگری در سطح محوطه میراث‌جهانی، ساماندهی کتابخانه و مرکز اسناد میراث‌فرهنگی، ایجاد و راه‌اندازی دفتر فنی و تأمین نیروی انسانی در راستای تقویت حوزه کارشناسی را از دیگر فعالیت‌های اداره میراث‌فرهنگی و پایگاه میراث‌جهانی شوش در یکسال گذشته برشمرد.

شوش از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین شهرهای باستانی ایران و جهان بوده‌است و در ۱۱۵ کیلومتری شمال غربی اهواز قرار دارد.

پرونده ثبت جهانی محوطه باستانی شوش، تیرماه سال ۹۴ در نشست آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) در شهر بن آلمان بررسی و ثبت جهانی آن تایید شد.

پرونده میراث فرهنگی شوش شامل کاخ شائور، آپادانا، دروازه شرقی، هدیش، شهر پانزدهم، روستای هخامنشی، مسجد جامع شوش و مجموعه بناهای دوره اسلامی، تپه‌های آکروپول و قلعه فرانسوی‌ها است.

باستان‌شناسان فرانسوی که در دوره قاجار نخستین کاوش‌ها را در این منطقه انجام دادند، بر اساس برآورد اولیه ۴۰۰ هکتار از این محوطه‌ را به عنوان عرصه باستانی شوش تعیین کردند اما در بررسی‌ باستان شناسی که از سوی کارشناسان میراث فرهنگی انجام شد، محوطه باستانی شوش به اضافه حریم آن تا ۸۰۰ هکتار افزایش یافت.

“محوطه باستانی شوش” و “معبد چغازنبیل” ۲ اثر شاخص میراث فرهنگی کشورمان، در شهرستان شوش قرار دارند که هر ۲ در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

وجود آثار باستانی پیش از میلاد و نیز آثاری از چندین تمدن مهم از جمله هخامنشی، ساسانی، اشکانی و اسلامی در شوش، این شهرستان را به یک هدف مهم برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.