stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 461403
  • 22 خرداد 1402 - 3:15
2

خبرهای کوتاه، نظرات و دیدگاه‌های روز۱۴۰۲/۳/۲۱

خبرهای کوتاه، نظرات و دیدگاه‌های روز۱۴۰۲/۳/۲۱
قلم | qalamna.ir :
تذکر نماینده مجلس به رئیس‌جمهور:
چرا مردم باید هزاران میلیارد به جیب کاسبان فیلترینگ بریزند؟

 صدیف بدری، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس، در جریان جلسه علنی امروز، در تذکری شفاهی به رئیس‌جمهور و وزیر ارتباطات گفت:
 با چه منطقی تصمیم گرفته شد که در شرایط اقتصادی کنونی، با تداوم سیاست‌های شکست‌خورده در حوزه اینترنت، از جیب مردم ۵۰ هزار میلیارد تومان به حساب کاسبان فیلترینگ واریز شود؟ او تأکید کرد که بایستی تکلیف فیلترینگ بی‌نتیجه اعمال‌شده بر پلتفرم‌های اجتماعی جهانی را یک بار برای همیشه روشن کرد: «مردم صرفاً برای سرگرمی در پلتفرم‌های جهانی حضور ندارند، بلکه شبکه‌های اجتماعی بستر فعالیت‌های اقتصادی برای هزاران کسب‌وکار و ابزار تحقیق و پژوهش هزاران دانشجو و استاد در کشور است.

* لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» ناقض حقوق شهروندی و قانون اساسی است
حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت ایران، امروز ۲۱ خرداد با انتشار بیانیه‌ای متن لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» و مجازات‌های درنظر گرفته شده در آن را ناقض «حقوق شهروندی زنان بی‌حجاب و قانون اساسی» دانست و خواهان لغو قانون حجاب اجباری شد. این حزب با اشاره به جان باختن مهسا امینی و اعتراضات پس از آن که در سال گذشته باعث «کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از جوانان بی‌گناه» شد، نوشته که انتظار می‌رفت رویه‌های قبلی «جبران» شود، اما در ماه‌های اخیر «رفتارهای غیرقانونی» مانند گذشته، آزادی‌های فردی و اجتماعی شهروندان به ویژه زنان را «تحدید» می‌کند. این بیانیه، لایحه «حجاب و عفاف» را که در روزهای اخیر از طرف دولت به مجلس ارائه شد، «در تعارض با اصل ۱۹ قانون اساسی» دانسته و تاکید کرده‌ بر اساس چند اصل دیگر قانون اساسی جمهوری اسلامی نمی‌توان بخشی از افراد جامعه را به صرف داشتن «اعتقاد و پوشش متفاوت» از بدیهی‌ترین حقوق اولیه و اجتماعی‌شان منع کرد. این تشکل سیاسی همچنین خواهان دخالت نکردن نهادهای نظامی و امنیتی در این زمینه شده است.

* بدعت ممنوع‌النطقی نماینده مجلس را هم دیدیم!!
محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، اعلام کرد که بر اساس تصمیم هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، احمد علیرضا بیگی، نماینده تبریز، که موضوع تحویل خودروهای شاسی‌بلند به نمایندگان را افشا کرده بود، اجازه نطق در جلسه علنی را ندارد!!
 احمد علیرضابیگی،‌ نماینده تبریز در مجلس به «ممنوعیت نطق» برای او از سوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان واکنش نشان داده و آن را «خلاف قانون» دانسته و گفته است که چنین چیزی در حوزه «اختیارات هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و حتی هیات رئیسه مجلس نیست.» به گفته این نماینده مجلس این مسئله یک «بدعت است که آقای قالیباف دارد در مجلس اعمال و اجرا می کند و ممکن است برای تک تک نمایندگان رخ دهد.»

سرانجام، راه‌حل مشکلات اقتصاد کشور کشف شد!
احمد عبودتیان، که رسانه‌ها از او با عنوان «دستیار رئیس‌جمهور در امور مردمی‌سازی دولت» یاد کرده‌اند مدعی شده که «هیات‌های مذهبی باید وارد اقتصاد شوند و با جرات می‌توان اعلام کرد هیچ جمع دیگری به‌جز هیاتی‌ها نمی‌توانند مشکلات تولید و اقتصاد کشور را رفع کنند!»

* عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:
تغییر ساعت کاری کارمندان زندگی مردم و شهر را بهم ریخت

تقوی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در واکنش به تغییر ساعت آغاز به کار ادارات از سوی دولت به ۶ صبح:
این موضوع در حالی در هیات دولت به تصویب رسیده است که تنها شهردار به عنوان یک عضو مدیریت شهری در این جمع حضور داشته است که این امر برای تصمیم‌گیری پیرامون یک شهر دارای حدود ۱۰ میلیون جمعیت کفایت نمی‌کند. مسئولان دولتی نباید بدون توجه به مشکلات مردم برای زندگی حدود ۱۰ میلیون جمعیت پایتخت تصمیمی بگیرند که شرایط را برای آنها به ویژه کارگران، اصناف، مسافران حوزه حمل و نقل شهری و …سخت‌تر می‌کند. من با اتخاذ این گونه تصمیمات که زندگی و شهر را بهم می‌ریزد به شدت مخالفم.

* ۱۰ میلیارد تومان برای ورود به مجلس هزینه می‌کنند!
محمود زرین ماه، اقتصاددان: شخصی که ۱۰ میلیارد تومان برای ورود به مجلس هزینه می‌کند چه اسپانسرهایی دارد؟
 با ۴ هزار رأی به مجلس می‌آیند و کشور را زمین‌گیر می‌کنند.

* دفاع مایلی کهن از علی کریمی در برنامه ورزشی شبکه خبر
مجری سعی کرد حرفش را قطع کند  محمد مایلی‌کهن گفت: چرا وحشت دارید حرف بزنم؟ در حد من نیستی، ساکت!

 شاهکار جدید زاکانی؛ شهرداری تهران!
میثم مظفر، عضو شورای شهر تهران: در حال حاضر استفاده بهینه‌ای از عمارت عین الدوله نمی‌شود و بخشی از محوطه این ملک تاریخی را به یک سرمایه گذار واگذار کرده‌اند. سازمان زیباسازی بخشی از محوطه این ملک تاریخی را به یک سرمایه گذار واگذار کرده که در حال کندن زمین و احداث سازه‌های فلزی برای راه اندازی یک رستوران و یا کافی‌شاپ است که مغایر با شرایط نگهداشت این بناهای تاریخی است.  انتظار داریم که شهرداری نیز در انعقاد قرارداد و تناسب با کاربری این محل تجدید نظر داشته باشد و برای بهره‌وری بیشتر و بهتر سازمان زیباسازی و شهروندان، برنامه‌ریزی کند تا از این فرصت بهتر استفاده شود.

* جناح اصولگرا حرفی برای گفتن ندارند
احمد زیدآبادی در کانال تلگرامیش نوشت: فایل صوتی مناظره‌ام با علی علیزاده در بارۀ سیاست ایران در برابر مسئلۀ فلسطین و صلح عرفات با اسرائیل. فعالان جناح اصولگرا در داخل کشور معمولاً تن به مناظره نمی‌دهند. دلیلش هم واضح است. حرفی برای گفتن ندارند. از این رو بار آنها به دوش علی علیزاده افتاده است. آقای علیزاده چون در خارج از کشور به سر می‌برد، تماس روزانه‌ای با زندگی روزمرۀ ایرانیان ندارد و در فضایی بسیار متفاوت سیر می‌کند. تجویزات او حتی به فرضِ چشم‌پوشی از نادرستی‌شان، بیشتر به کار یک گروه چریکی می‌آید تا به کار یک دولت مستقر، از همین رو به نظرم توصیه‌هایش برای کشور بسیار ماجراجویانه و پرهزینه است. او نقد مرا به سیاست خارجی جمهوری اسلامی به آزاری که در زندان و غیرزندان دیده‌ام، نسبت داد، حال آنکه اگر قرار به تأثیرگذاری این رفتارها بر تحلیل‌ها و نگرشم باشد، باید حامی براندازی می‌شدم که نشدم!

* جواد امام: مگر قرار است مردم فقط با حرف زدن به پای صندوق‌ها بیایند؟
دبیرکل مجمع ایثارگران: اگر مرتب از مردم نام می‌برید و مایه می‌گذارید، رفراندوم برگزار کنید.عده‌ای می‌گویند اصل نظام را به رفراندوم بگذارید، اما من می‌گویم بازگشت مردم را به رفراندوم بگذارید که مردم تعیین کننده باشند، این سیاست‌ها را به رفراندوم بگذارید که مردم به این سیاست‌ها پایبند باشند. باید اصل قانونی بودن تمام اتفاقات و فصل‌الخطاب بودن قانون را به رفراندوم بگذارید.
به نظر من هیچ اتفاق ویژه‌ای در انتخابات بعدی ما نخواهد افتاد، چون اگر قرار باشد اتفاق ویژه‌ای در آن بیفتد ما باید تغییر نگاهی، تغییر رویکردی یا اصلاح قوانینی را باید شاهد باشیم. تنها با حرف زدن درست نمی‌شود. مگر قرار است مردم فقط با حرف زدن به پای صندوق‌ها بیایند؟

مردم ساعت ۶ صبح، نمایندگان ساعت ٨ صبح!!
سایت اسکان‌نیوز: مجلسى که موجب شد به دلیل مصوبه عدم تغییر ساعت، دولت کارمندانش را ساعت ۶ به ادارات بکشاند (و حتما ساعت ۴ یا ۵ آنها باید براى رسیدن به سرکار بیدار شوند) امروز ساعت ٨ صبح جلسه علنى و کار خود را آغاز کرد!

 ‏انصراف ۵۰ درصد از متقاضیان خودرو چینی مونتاژ داخل سیگنال بسیار مهمی به بازار میده!
بهنام صمدی: ‏این فقط یه چشمه از اثرات اقتصادی مذاکره است .‏یادتونه میگفتن ما اداره کشور رو به برجام گره نمی‌زنیم؟ دلار رو ۲۵ تحویل گرفتن به ۶۰ رسوندن.‏حالا با شروع مذاکرات برگشت ۴۹.‏ قیمت مسکن هم شروع به ریزش کرده.

آخرالزمان در سیستان
 مریم شکرانی
اینجا در نوار مرزی ایران و افغانستان؛ ملک قیمتی ندارد و خانه‌های بدون مشتری زیادی متروکه شده. محمد صفرزهی، مالک یک دفتر معاملات مسکن در زابل می‌گوید “در مقابل هر ۷۰ درخواست فروش، تنها دو درخواست خرید داریم و مردم دسته‌دسته در حال مهاجرت هستند.”
مزارع و باغ‌ها بدون قطره‌ای آب خشکیده و خریداری ندارند و بی‌آبی گاو و گوسفندان را تلف کرده است. کشاورزان می‌گویند نزدیک به سه سال است که حتی یک بوته عدس نکاشته‌اند اما دولت خسارت طرح “نکاشت” را به کشاورزان پرداخت نکرده است.
افغانستان آب را بطور کامل روی سیستان قطع کرده و مرزنشینان تمام دار و ندارشان را به بحران آب باخته‌اند. حالا منبع درآمد بسیاری از آنها تنها یارانه ماهانه ۳۰۰ هزار تومانی است که حدود ۶ دلار می‌شود و زندگی با آن نمی‌چرخد. چهره‌های تکیده، دهان‌های بی‌دندان و لباس‌های مندرس گواه وضعیت معاش مرزنشینان سیستانی است. در قُرقُری و تخت‌شاه قایق‌های به‌گل‌نشسته و وارونه کنار تابلوهای «شنا ممنوع» دیده می‌شوند اما از اسکله تنها لاستیک‌های سیاه لنگرگاه به جا مانده و برهوتی با خاک ترک‌خورده و شور. در حوالی هامون نام‌ خانوادگی بیشتر روستانشینان صیاد و صیادی است‌ اما از پیشینه اجدادی، تنها تورهای صیادی آویزان به دیوارها مانده که زیر نور آفتاب پوسیده‌اند.
صحنه‌ها در سیستان آخرالزمانی است. خورشید مثل آتش گداخته جهنم است و تا چشم کار می‌کند برهوت است و برهوت. لایه‌های ضخیم نمک بر خاک کنار جاده برق کورکننده‌ای دارد. خاک مثل مرده‌ای کف به لب آورده است. در جاده، گردباد زوزه می‌کشد و شن‌های روان را پیچ و تاب‌خوران به هوا می‌برد. حسن شهدادی، معلم زابلی می‌گوید جاده تا صد‌متری کور است و اهالی می‌گویند طوفان شن و نمک باعث شیوع آسم در منطقه شده است. موج مهاجرت آدم‌ها و مشاغل سبب شده که گاهی اهالی برای خرید یک نان ساده ۵۰ دقیقه در گرمای ۴۰ درجه پیاده‌روی کنند و اولین سلمانی یا بقالی ۳۰_۴۰ کیلومتر با آنها فاصله داشته باشد! فروشگاه لوازم خانگی یا کتابفروشی که وجود خارجی ندارد!

* مجروح شدن توماج صالحی؟
یک نهاد حقوق بشری از مجروح شدن توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی در جریان بازجویی‌ها خبر داده و مدعی شده است: «توماج صالحی چند ماه پس از بازداشت در مراحل بازجویی مورد ضرب و شتم قرار گرفت. به طوری که پای راست و چشم راست وی آسیب دیده و کماکان از جراحات وارده رنج می‌برد.» توماج که در زندان دستگرد اصفهان بسر می‌برد، با وجود گذشت بیش از هفت ماه از زمان دستگیری کماکان در یکی از سلولهای این زندان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برد.

* دو روایت متفاوت از گفتگوی تلفنی مکرون و رئیسی!
بیانیه الیزه درباره تماس رئیسی-مکرون: ‏تهران باید فورا به حمایت از جنگ تجاوزکارانه روسیه در اوکراین پایان دهد.
‏مکرون به رئیسی گفته که پهپادهای ایرانی مورد استفاده روسیه «تبعات جدی امنیتی و انسانی» دارند.
روایت رسانه های دولتی ایران: معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور: ر‌ئیس‌جمهور فرانسه امروز با رئیسی تماس گرفت و گفت‌وگویی ۹۰ دقیقه‌ای داشت. مکرون تاکید کرد که به‌دنبال تعامل با ایران است. دو رئیس‌جمهور دربارۀ پیشبرد روابط به‌خصوص مذاکرات رفع تحریم و تحولات منطقه‌ای رایزنی و درباره نحوۀ ادامه تعامل نیز توافق کردند./ پیام اقتصاد

* میشه مثل ترکیه کشور مسلمان بود اما …
امیر دبیری مهر: میشه مثل ترکیه کشور مسلمان بود اما بواسطه بودن در چرخه تعاملات جهانی و نفرت نداشتن از این و آن و حتی داشتن مواضع مستقل؛ میزبان فینال لیگ قهرمانان اروپا بود و در یک شب دست کم ۱۰۰میلیون یورو به نفع مردمت درآمد کسب کنی معادل ۵ هزار میلیارد تومان ناقابل بنیادگرا ترین سیاست مداران هم یادگرفتند دنیا را برای رفاه مردم کشورشان بدوشند!

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.