stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 462552
  • 17 تیر 1402 - 3:15
1

درآمد نفت و گاز روسیه یک چهارم آب رفت

درآمد نفت و گاز روسیه یک چهارم آب رفت
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: درآمد نفت و گاز روسیه در ماه میلادی گذشته، به دنبال کاهش قیمت نفت و محدودیت صادرات گاز به اروپا، بیش از یک چهارم کاهش پیدا کرد. وزارت دارایی روسیه اعلام کرد درآمدهای بودجه از مالیات نفت و گاز در ژوئن، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ‌۲۶ درصد کاهش پیدا کرد و به حدود ۵۲۹ میلیارد روبل (۵.۸۴ میلیارد دلار) رسید.
 

طبق محاسبات بلومبرگ، مالیات گاز در همین مدت، ۵۴ درصد کاهش یافت و به ۱۲۵.۷ میلیارد روبل رسید، در حالی که درآمد حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی که بیش از ۷۶ درصد از درآمد هیدروکربن این کشور را تشکیل می‌دهد، تقریبا یک دهم کاهش یافت و به ۴۰۲.۸ میلیارد روبل رسید.

جنگ روسیه در اوکراین، خزانه این کشور را در بحبوحه افزایش هزینه‌های تامین مالی عملیات نظامی مسکو و تحریم‌های غربی، در مضیقه قرار داده است. مالیات‌های دریافتی از صنعت نفت و گاز همچنان منبع مهم درآمد به شمار می‌روند. با این حال، این درآمدها اکنون در کمتر از یک سوم درآمدهای بودجه روسیه، سهم دارند.
روسیه پس از اعمال سقف قیمت توسط کشورهای گروه هفت روی فروش نفت این کشور و ممنوعیت واردات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه به اتحادیه اروپا از طریق دریا، در اوایل سال میلادی جاری، برای اهداف مالیاتی و در تلاش برای تقویت درآمد بودجه، روش تخمین قیمت نفت را تغییر داد.

وزارت دارایی روسیه، تخفیفی را نسبت به قیمت نفت برنت معرفی کرد که کف قیمت نفت کشور برای اهداف بودجه را تعیین می‌کند. اگر نفت روسیه بالاتر از این سقف معامله شود، این وزارتخانه از قیمت بازار رایج برای محاسبه مالیات استفاده می‌کند. در ژوئن، میانگین قیمت گرید نفتی صادراتی اورال روسیه به ۵۵ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه رسید که ۸.۶ دلار بالاتر از قیمت محاسبه شده با استفاده از مکانیزم تخفیف بود.

دولت روسیه همچنین قصد دارد یارانه‌های پایین دستی که به پالایشگاه‌ها پرداخت می‌کند را به نصف کاهش دهد زیرا به دنبال محدود کردن هزینه‌های بودجه است و قصد دارد شاخص‌های موجود را دقیق‌تر کرده و شاخص‌های جدیدی را برای ارزیابی قیمت نفت برای اهداف بودجه مشخص کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کاهش صادرات گاز به اروپا که زمانی بزرگ‌ترین بازار شرکت گازپروم روسیه بود، عامل اصلی کاهش درآمد گاز بوده است. درآمد حاصل از عوارض صادرات گاز، ۸۶ درصد کاهش یافت و به ۳۰.۱ میلیارد روبل رسید. درآمد حاصل از مالیات استخراج مواد معدنی روی گاز، به ۹۵.۶ میلیارد روبل رسید.

طبق آمارهای رفینیتیو آیکان، مجموع  صادرات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) روسیه با ۹.۴ درصد کاهش در نیمه اول سال ۲۰۲۳، به حدود ۱۴.۴ میلیون تن رسید اما عرضه این کشور به اروپا در حدود ۹ میلیون تن ثابت ماند. اروپا برای جبران کاهش قابل توجه واردات گاز روسیه از طریق خطوط لوله، خرید ال‌ان‌جی از طریق دریا را افزایش داده است.
آمارهای رفینیتیو آیکان نشان می دهد که صادرات ال‌ان‌جی روسیه به اروپا در نیمه اول سال میلادی جاری به حدود ۹ میلیون تن رسید و عرضه به آسیا حدود ۵.۲ میلیون تن بود که با ۸.۹ میلیون تن و هفت میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته قابل مقایسه است. مجموع صادرات ال‌ان‌جی روسیه در سال ۲۰۲۲، یک پنجم رشد کرد.

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.