stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 462760
  • 21 تیر 1402 - 14:29
1

ارزیابی اثربخشی اقدامات مقابله با گرد و غبار

ارزیابی اثربخشی اقدامات مقابله با گرد و غبار
خوزستان - مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی گرد و غبار کشور از پایش اقدامات انجام شده برای مقابله با این پدیده در کشور خبر داد و گفت: در ۶ سال گذشته ۲۷ هزار میلیارد ریال اعتبار به موضوع گرد و غبار تخصیص داده شده که از این میزان معادل ۱۴ هزار میلیارد ریال در خوزستان هزینه شده است.
قلم | qalamna.ir :

علی‌محمد طهماسبی‌بیرگانی دبیر ستاد ملی گردوغبار کشور اظهار داشت: در راستای ارزیابی اقدامات انجام شده در حوزه مقابله با گرد و غبار؛ استان خوزستان به عنوان پایلوت انتخاب شده است که نتایج آن به صورت شفاف و صادقانه اعلام می‌شود.

این مقام مسئول افزود: در ۶ سال گذشته حدود ۲۷ هزار میلیارد ریال اعتبار به موضوع گرد و غبار تخصیص داده شده که بیش از ۵۰ درصد این اعتبار معادل ۱۴ هزار میلیارد ریال در استان خوزستان هزینه شده است.

دبیر ستاد ملی گردوغبار کشور با اشاره به جزئیات هزینه‌کرد اعتبارات حوزه مقابله با گرد و غبار توضیح داد: انواع و اقسام اقدامات شامل نهال کاری، احداث کانال، تجهیز فرودگاه اهواز، مدیریت مراتع، مدیریت منابع آب، آبرسانی به تالاب هورالعظیم و… در سال‌های گذشته صورت گرفته است.

۲۱تیرماه روز مقابله با ریزگرد در تقویم بین‌المللی

وی با اشاره به نامگذاری ۲۱ تیر ماه به عنوان روز مقابله با طوفان های گرد و غبار در تقویم بین‌المللی گفت: ۲۱ تیرماه سال گذشته اجلاس منطقه ای وزرای محیط زیست به میزبانی تهران برگزار شد که پس از برگزاری موفق این اجلاس پیشنهاد تصویب این روز به عنوان روز بین المللی مقابله با طوفان های گرد و غبار از طریق سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران ارایه شد و با رای اجماعی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، این روز در تقویم بین المللی به عنوان روز مقابله با طوفان های گرد و غبار اعلام شد.

برگزاری همایش بین‌المللی مقابله با گرد و غبار در ایران

طهماسبی همچنین از برگزاری همایش بین المللی مقابله با توفان‌های گرد و غبار در نیمه دوم شهریور سال جاری در کشور خبر داد و آن را از دستاورد مهم دولت سیزدهم در زمینه دیپلماسی محیط زیست عنوان کرد و گفت: وزارت امور خارجه همکاری بسیار خوبی در زمینه برگزاری این همایش در دستور کار قرار داده که از ۵۴ کشور و ۱۵ نهاد بین الملل دعوت به عمل آمده است.

بر اساس مطالعات موسسه آب و خاک، از مجموع یک میلیون هکتار بیابان‌های خوزستان، ۳۴۵ هزار هکتار آن کانون گرد و غبار است.

این کانون‌ها در هفت نقطه استان شامل کانون شماره یک در جفیر در جنوب غرب استان، کانون شماره ۲ در شمال خرمشهر، کانون شماره سه در شرق اهواز، کانون شماره چهار در جنوب و جنوب شرق اهواز، کانون شماره پنج در امیدیه، کانون شماره ۶ در ماهشهر و کانون شماره هفت در هندیجان پراکنده است.

طرح مقابله با گرد و غبار خوزستان، در پی توفان‌های شدید خاک و قطع آب، برق و تلفن در این استان، در اواخر سال ۹۵ آغاز شد.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.