رشیدی کوچی در ادامه بیان کرد: بعد از مصوبه مجلس برای واردات خودروهای خارجی قیمت لندکروز که ۲ ماه پیش ۴ میلیارد بود به ۲ میلیارد کاهش یافته است. اگر واردات درست انجام شود و مردم خودروها را در کف خیابانها و جامعه ببینند باز هم شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.
رشیدی کوچی در ادامه بیان کرد: در آئین نام جدید واردات خودروهای کارکرده خارجی ۳ تغییر اساسی اعمال شده شرط یک میلیارد دلار حذف شده، حجم موتور و سقف دلاری هم حذف شده و اشخاص حقیقی هم میتوانند اقدام به واردات خودرو کنند.
وی ادامه داد: در این آیین نامه هیچ اشارهای به حجم موتور نشده وقتی هیچ اشارهای نشده یعنی میتوان با هر حجم موتوری اقدام به واردات کرد و سقف قیمت هم تعیین نشده است. این آئین نامه که توسط وزارت نوشته شده کامل است و میتواند به راحتی بازار را از انحصار خارج کند.
وی ادامه داد: هر فرد حقیقی با استفاده از کد ملی اش میتواند با ثبت سفارش از محل سپرده ارزی خود و بعد از تایید بانک مرکزی اقدام به واردات خودروی خارجی کند. از همان ابتدا در بحث ارز برای خودروهای نو هم روی آن بحث داشتیم، اما وقتی یک میلیارد دلار ارز را برای واردات خودرو گذاشته ایم عملا خواسته ایم افسار واردات را در دست خود اشخاص تاثیر گذار در واردات نگه داریم.
رشیدی کوچی در ادامه بیان کرد: اگر میبینید در حال حاضر ۹ ماه از قانون تسهیل واردات خودروهای نو گذشته و قطره چکانی خودروها وارد میشود دلیلش همین مسئله است. ما در مسئله ارز ابتدا باید ارز خانگی را فعال کنیم و بر اساس آمار غیر رسمی گفته شده در خانههای ایرانیها بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار پول وجود دارد.
وی ادامه داد: این دلارها به بازار نمیآید، چون مردم آنها را به عنوان پس اندازه در نظر گرفته اند و علاوه بر این اعلام کرده ایم که هر شخصی بیش از ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ دلار ارز داشته باشد به عنوان قاچاق محسوب میشود و با این افراد به عنوان مجرم برخورد میشود، این موضوع باید حل شود، زیرا بسیاری از مردم پس انداز ارزی خود را که اصطلاحا به آن ارز توبالشی گفته میشود را به بانکها نمیبرند.
این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: مردم حاضرند برای خودروی خوب ارزشان را هزینه کنند، ولی به شرطی که برای آنها پیگرد نداشته باشد. شرکتهای که هم اکنون خودرو مونتاژ میکنند ارز میگیرند قطعات وارد میکنند و اینجا سرهم میکنند و بعد ماشین را به ریال به مردم میفروشند، آنها چطور این ریال را دوباره به ارز تبدیل میکنند و اقدام به واردات میکنند؟ آنها این ارز را در رینگ صادراتی تبدیل میکنند.
وی ادامه داد: بانک مرکزی یا دولت باید فراخوان بگذارد و شرکتهای خصوصی که در خارج از کشور حضور دارند و طبعا ارزشان هم در خارج از کشور وجود دارد ارزشان را تبدیل به خودرو کنند و ما فقط نظارت بر واردات داشته باشیم یعنی بحث ارز را از بانک مرکزی به مردم و شرکتها منتقل کنیم.
رشیدی کوچی ادامه داد: در این آیین نامه تقریبا تمام استانداردها توسط شرکت ملی استاندارد پذیرفته شده است.وی در ادامه با بیان اینکه خودروی ۲۰ هزار دلاری خارجی گران نیست ادامه داد: منظور من در سطح جهانی است، خودروی ۲۰ هزار دلاری در سطح جهان خودروی اقتصادی محسوب میشود، ولی ارزش پول ما پایین است. عموم مردم ما هم خودروی ۲۰ هزار دلاری میخرند، زیرا ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون معادل همین ۲۰ هزار دلار است.
وی ادامه داد: ما باید تعریفی از خودروی لوکس داشته باشیم. ضمن اینکه دولت تعرفه واردات برای واردات تعیین کرده و هر چه قیمت خودرو پایینتر باشد تعرفه واردات کمتری میپردازد، تعرفه میتواند واردات را کنترل کند و دولت هم از ۷۰ تا ۸۰ درصد تا ۱۷۰ درصد تعرفه تعیین کرده است.
این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ادامه داد: بهترین روش کنترل تعیین تعرفه واردات است. در حال حاضر با ۱۵ تا ۱۷ هزار دلار میتوان خودروهای بسیار خوب خارجی را وارد کشور کرد که این خودرو نهایتا ۱ و نیم میلیارد برای فرد تمام میشود، اگر دولت تعرفه را کاهش دهد میتوان با قیمت پایینتر هم خودرو وارد کرد.
این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: هدف ما این است که افراد هدفشان ار خرید ماشین اقدام سرمایهای نباشد، به عنوان مثال فوتبالیستها لندروور ۳ میلیاردی را وارد کردند و قیمت آن را ۱۰۰ میلیارد تعیین کرده اند. اگر واردات خودروهای خارجی به اندازه باشد هیچ وقت خودروی ۳ میلیاردی ۱۰۰ میلیارد نمیشود. وقتی بازار رقابتی شود خودرو از حالت سرمایهای خارج میشود.
این نماینده مجلس ادامه داد: وقتی بازار اشباع شود، قیمت خودرو بالا نمیرود. وقتی واردات انجام شود خواه ناخواه به صورت پلکانی روی تمام قیمتها تاثیر میگذارد. وقتی با ۸۰۰ میلیون بتوان تویوتا کرولا ۲۰۲۰ بتوان خرید آیا بر قیمت خودروی داخلی تاثیر میگذارد یا خیر؟وی ادامه داد: وقتی واردات درست انجام شود و عرضه و تقاضا متناسب شود، افراد برای مصرف خود خودرو وارد میکنند.