stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 465133
  • 19 شهریور 1402 - 3:16
3

بحران برنج و زنگ هشدار تورم جهانی این محصول

بحران برنج و زنگ هشدار تورم جهانی این محصول
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: محصولی کلیدی در سبد غذایی میلیون‌ها نفر در آسیا و آفریقا – در حدود دو ماه اخیر با بازار متلاطمی روبه‌رو شده است. هند یکی از صادرکنندگان اصلی برنج در جهان است و تصمیم این کشور برای محدودیت صادرات، قیمت‌ این محصول را به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ رسانده است.

اکوایران: پس‌لرزه‌های محدودیت صادرات برنج ازسوی هند، هنوز هم در آسیا و غرب آفریقا ادامه دارد. قیمت این محصول در فیلیپین با افزایش شدیدی روبه‌رو شده است؛ اتفاقی که می‌تواند یک هشدار جدی برای سایر واردکنندگان اصلی این محصول باشد.

به نوشته بلومبرگ، گزارش‌ها نشان می‌دهد تورم برنج در فیلیپین که دومین واردکننده بزرگ برنج در آسیا است، طی ماه آگوست به بالاترین حد خود در پنج سال اخیر رسیده است. بحرانی که خاطره اتفاقی مشابه در سال ۲۰۱۸ را زنده کرد که به دو دهه ممنوعیت واردات برنج در این کشور پایان داد. هم‌اکنون برای کنترل قیمت برنج در فیلیپین، سقف قیمت تعیین شده است. همچنین بانک مرکزی فیلیپین طی این هفته از آمادگی خود برای ادامه افزایش نرخ بهره در صورت نیاز خبر داد.

کشورهای واردکننده برنج که از محدودیت صادرات این محصول در هند دچار آسیب شده‌اند، در تلاشند هرچه سریع‌تر با رایزنی و پیدا کردن تأمین‌کنندگان دیگر، برنج مورد نیاز خود را تأمین و قیمت این محصول را کنترل کنند.
محدودیت‌های هند بر صادرات برنج، ۹.۵ میلیون تن برنج را که حدود یک‌پنجم صادرات این محصول در سراسر جهان است، از بازار جهانی خارج می‌کند.

به گفته یکی از اقتصاددان‌های «سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد» (فائو)، اکنون شاهد یک بلاتکلیفی و بی‌ثباتی در بازار برنج هستیم و وضعیت قیمت این محصول به دلیل محدودیت‌های صادراتی هند، رو به وخامت است.
برنج یکی از بخش‌های اصلی رژیم غذایی صدها میلیون نفر در سراسر آسیا و آفریقا محسوب می‌شود.

اندونزی به عنوان سومین واردکننده بزرگ برنج در آسیا، برای نخستین‌بار در بیش از یک دهه اخیر با کامبوج برای واردات برنج به توافق رسیده است. طبق یادداشت تفاهمی که بین این دو کشور امضا شده، کامبوج هر ساله ۲۵۰ هزار تن برنج به اندونزی صادر خواهد کرد – بیش از دو برابر حجم صادراتی در قرارداد قبلی این دو کشور در سال ۲۰۱۲ است. دولت اندونزی وعده داده که در سه ماهه آخر ۲۰۲۳، برای میلیون‌ها خانواده فقیر این کشور به طور ماهانه ۱۰ کیلوگرم برنج تأمین کند.

کشورهای دیگر نیز در حال انجام اقداماتی برای مقابله با قیمت‌ فزاینده برنج هستند. به طور مثال، مالزی برای دریافت برنج، محدودیت خرید اِعمال کرده و پس از ادعاهایی که نشان می‌داد برنج داخلی این کشور به عنوان برنج وارداتی و با قیمت بالاتر فروخته می‌شود، نظارت خود بر عمده‌فروشان را آغاز کرده است. میانمار هم سیستمی را برای مشخص کردن میزان برنج ذخیره‌شده در این کشور راه‌اندازی کرده تا بتواند قیمت‌های داخلی را کنترل و از بی‌ثباتی در بازار جلوگیری کند.از سوی دیگر، قیمت پایه برنج طی این هفته با کاهش نسبی روبه‌رو شد، اما قیمت این محصول همچنان در بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.