گروه سیاسی: معاون سیاسی وزیر خارجه دولت سیزدهم گفت: دولت هرگز مسیر دیپلماسی، مذاکره و تلاش برای تامین منافع ملی از طریق دستیابی به یک توافق متوازن را مسدود نکرده است. جمهوری اسلامی ایران در صورت واقعبینی طرفهای مقابل و پرهیز آنها از تکرار اشتباهات گذشته، مانعی برای از سرگیری مذاکرات و نهاییسازی توافق نمیبیند.
علی باقری با حضور در گردهمایی سراسری اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان در اردوگاه شهید باهنر تهران، طی سخنانی به بیان ابعاد و چارچوبهای سیاست خارجی و دستاوردهای دو ساله دولت در عرصه دیپلماسی پرداخت.
فارس، بخش هایی از اظهارات باقری را در ادامه می خوانید:سیاست خارجی عرصه احساس نیست، بلکه میدان باورها، عقلانیت و هوشمندی است.پایداری امنیت و توسعه در گرو پایبندی به آرمانها و ارزشهاست.کسانی که با پوشش دفاع از ارزشها تلاش میکنند تا مذاکره را ماهیتا ضدارزش جلوه دهند، عملا میخواهند دست نظام برای تأمین منافع ملی را از این ابزار کلیدی و مهم تهی کنند.
دولت هرگز مسیر دیپلماسی، مذاکره و تلاش برای تامین منافع ملی از طریق دستیابی به یک توافق متوازن را مسدود نکرده است.جمهوری اسلامی ایران در صورت واقعبینی طرفهای مقابل و پرهیز آنها از تکرار اشتباهات گذشته، مانعی برای از سرگیری مذاکرات و نهاییسازی توافق نمیبیند.اگر تنها خدمت این دولت به سیاست خارجی، جلوگیری از سیاسی بازی با سیاست خارجی باشد، باید آن را دستاوردی راهبردی برای تأمین منافع ملی دانست. دولت تحت هیچ شرایطی وارد سیاسی بازی برخی جریانهای سیاسی در عرصه سیاست خارجی نشده و با اهتمام تمام تلاش کرده تا سیاست خارجی در تراز یک موضوع ملی بماند و به سطح مسأله یک جریان سیاسی تقلیل نیابد.
دولت سیزدهم نسبت به هیچ برگی از صفحات کتاب روابط خارجی و عملیات دیپلماسی در چهار دهه گذشته بیاعتنا نیست و تمام آن را با ارزش میداند، چراکه هر صفحه آن یا درسی است برای تجربه و یا سرگذشتی است برای عبرت.صیانت از هویت ملت ایران که دارای سه جنبه هویت اسلامی، هویت انقلابی و هویت ملی، است کار ویژه اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. برای اینکه سه جنبه هویت ملت ایران در دل و جان جوانان ایرانی نقش ببندد مدرسه و دانشگاه نقش بسیار مهم و حیاتی در تعمیق و تحکیم باورها و ارزشها که زیرساخت و بن مایه سیاست خارجی را شکل میدهند، دارند که در این میان عامل تربیت پیش و بیش از آموزش در ساختن فکر، سرشت و منش جوانان عاشق ایران عزیز نقش دارد.
اروپا هیچگاه در فهرست سیاه روابط خارجی ما قرار نداشته و ندارد و به هر میزان که این کشورها آماده نقشآفرینی در توسعه کشور باشد، با اقبال طرف ایرانی مواجه خواهد شد، اما تأکید راهبردی رئیس جمهور این است که توسعه و پیشرفت کشور و رفاه و آسایش مردم نباید گروگان اراده و تصمیم چند پایتخت غربی باشد.
چتر دیپلماسی دولت سیزدهم هر کشوری را که از اراده کافی و توانایی مناسب برای هماهنگی و هم افزایی در مسیر توسعه و پیشرفت ایران برخوردار باشد، در برمیگیرد. احیای روابط با عربستان نشان داد دیپلماسی دولت سیزدهم از اراده و توانایی لازم برای اتخاذ تصمیمهای راهبردی و بلندمدت برخوردار است.نقطه قوت و مزیت درخشان دیپلماسی دولت سیزدهم، نقشآفرینی مستقیم و موثر و پیگیر پیوسته رئیس جمهور برای تحقق اهداف سیاست خارجی و مدیریت روابط خارجی است.خط قرمز نقد سیاست خارجی همان خط قرمز اجرای سیاست خارجی است که همانا منافع ملی است، لذا هیچ فرد یا دستگاهی هرچند به نوبه خود هویت شخصی و حیثیت اجتماعی قابل احترامی دارد، هیچگاه خط قرمز نقد سیاست خارجی نیست.
علی باقری با حضور در گردهمایی سراسری اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان در اردوگاه شهید باهنر تهران، طی سخنانی به بیان ابعاد و چارچوبهای سیاست خارجی و دستاوردهای دو ساله دولت در عرصه دیپلماسی پرداخت.
فارس، بخش هایی از اظهارات باقری را در ادامه می خوانید:سیاست خارجی عرصه احساس نیست، بلکه میدان باورها، عقلانیت و هوشمندی است.پایداری امنیت و توسعه در گرو پایبندی به آرمانها و ارزشهاست.کسانی که با پوشش دفاع از ارزشها تلاش میکنند تا مذاکره را ماهیتا ضدارزش جلوه دهند، عملا میخواهند دست نظام برای تأمین منافع ملی را از این ابزار کلیدی و مهم تهی کنند.
دولت هرگز مسیر دیپلماسی، مذاکره و تلاش برای تامین منافع ملی از طریق دستیابی به یک توافق متوازن را مسدود نکرده است.جمهوری اسلامی ایران در صورت واقعبینی طرفهای مقابل و پرهیز آنها از تکرار اشتباهات گذشته، مانعی برای از سرگیری مذاکرات و نهاییسازی توافق نمیبیند.اگر تنها خدمت این دولت به سیاست خارجی، جلوگیری از سیاسی بازی با سیاست خارجی باشد، باید آن را دستاوردی راهبردی برای تأمین منافع ملی دانست. دولت تحت هیچ شرایطی وارد سیاسی بازی برخی جریانهای سیاسی در عرصه سیاست خارجی نشده و با اهتمام تمام تلاش کرده تا سیاست خارجی در تراز یک موضوع ملی بماند و به سطح مسأله یک جریان سیاسی تقلیل نیابد.
دولت سیزدهم نسبت به هیچ برگی از صفحات کتاب روابط خارجی و عملیات دیپلماسی در چهار دهه گذشته بیاعتنا نیست و تمام آن را با ارزش میداند، چراکه هر صفحه آن یا درسی است برای تجربه و یا سرگذشتی است برای عبرت.صیانت از هویت ملت ایران که دارای سه جنبه هویت اسلامی، هویت انقلابی و هویت ملی، است کار ویژه اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. برای اینکه سه جنبه هویت ملت ایران در دل و جان جوانان ایرانی نقش ببندد مدرسه و دانشگاه نقش بسیار مهم و حیاتی در تعمیق و تحکیم باورها و ارزشها که زیرساخت و بن مایه سیاست خارجی را شکل میدهند، دارند که در این میان عامل تربیت پیش و بیش از آموزش در ساختن فکر، سرشت و منش جوانان عاشق ایران عزیز نقش دارد.
اروپا هیچگاه در فهرست سیاه روابط خارجی ما قرار نداشته و ندارد و به هر میزان که این کشورها آماده نقشآفرینی در توسعه کشور باشد، با اقبال طرف ایرانی مواجه خواهد شد، اما تأکید راهبردی رئیس جمهور این است که توسعه و پیشرفت کشور و رفاه و آسایش مردم نباید گروگان اراده و تصمیم چند پایتخت غربی باشد.
چتر دیپلماسی دولت سیزدهم هر کشوری را که از اراده کافی و توانایی مناسب برای هماهنگی و هم افزایی در مسیر توسعه و پیشرفت ایران برخوردار باشد، در برمیگیرد. احیای روابط با عربستان نشان داد دیپلماسی دولت سیزدهم از اراده و توانایی لازم برای اتخاذ تصمیمهای راهبردی و بلندمدت برخوردار است.نقطه قوت و مزیت درخشان دیپلماسی دولت سیزدهم، نقشآفرینی مستقیم و موثر و پیگیر پیوسته رئیس جمهور برای تحقق اهداف سیاست خارجی و مدیریت روابط خارجی است.خط قرمز نقد سیاست خارجی همان خط قرمز اجرای سیاست خارجی است که همانا منافع ملی است، لذا هیچ فرد یا دستگاهی هرچند به نوبه خود هویت شخصی و حیثیت اجتماعی قابل احترامی دارد، هیچگاه خط قرمز نقد سیاست خارجی نیست.