stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 465981
  • 10 مهر 1402 - 18:25
1

مسیر توافق را تا تامین منافع ملی دنبال می‌کنیم

مسیر توافق را تا تامین منافع ملی دنبال می‌کنیم
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: برخلاف طرف مقابل نسبت به توافق در عمل پایبندی نشان داده‌ایم، از ابتکار عملی که از سوی کشورهای دوست ارائه شده استقبال نشان دادیم و با حسن نیت رفتار کرده‌ایم. وضعیت موجود ناشی از عدم آمادگی و عزم دولت آمریکا برای بازگشت به توافق است. در مقابل جمهوری اسلامی ایران آمادگی لازم برای بازگشت را دارد و ما این مسیر را مادامی که تامین کننده منافع ملت ایران باشد، دنبال خواهیم کرد.
ناصر کنعانی  درخصوص سخنان اخیر وزیر امور خارجه در دیدار با دبیرکل سازمان ملل مبنی بر آمادگی ایران برای بازگشت به برجام و اقدام بر اساس طرح عمان، ابراز داشت: ما بارها اعلام کردیم که به روند مذاکره برای بازگشت مسئولانه و متعهدانه همه طرف‌ها از جمله دولت آمریکا به برجام پایبند هستیم و روند مذاکره را روند مناسبی برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام می‌دانیم. در جریان هستید که در این رابطه مذاکرات مختلفی انجام شد از جمله مذاکرات غیرمستقیم با نمایندگان دولت آمریکا. در همین رابطه طرف‌های دوست و نزدیک راهکارهایی را برای برای بازگشت همه طرف‌ها پیشنهاد کرده‌اند.
وی تصریح کرد: مبنای مذاکرات کنونی توافق سال ۲۰۱۵ یعنی برجام است، توافقی که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات براساس آن عمل کرد اما دولت آمریکا از آن خارج شد و طرف اروپایی از انجام تعهدات خود شانه خالی کرد. در چارچوب مذاکرات برای بازگشت به این توافق سلطان محترم عمان طرحی را ارائه کرده است، جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌ها و راهکارهای طرف‌های دوست برای بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها استقبال کرده است و با حسن نیت از ابتکارعمل های کشورهای دوست حمایت کرده است. تاکید آقای وزیر هم در همین رابطه بود که اگر طرف مقابل برای این بازگشت متعهدانه و مسئولانه به برجام آمادگی داشته باشد، ایران هم آمادگی لازم را برای بازگشت به توافق را دارد. اما در عین حال تلاش‌های خود را در عرصه‌های بین‌المللی تنها به برجام گره نمی‌زند.
کنعانی در پاسخ به این سوال که تاکنون ۳ طرح درخصوص مذاکرات شنیده شده است، اعم از طرح سند سپتامیر، طرح سلطان عمان و طرح ژاپن که از طرف آمریکایی‌ها واکنش‌ها سرد بوده است، آیا این مساله این ذهنیت را ایجاد می‌کند که تمایل ایران بیشتر است و این شاید برای جایگاه در پشت میز مذاکره مفید نباشد، بیان کرد: ما برخلاف طرف مقابل نسبت به توافق در عمل پایبندی نشان داده‌ایم، از ابتکار عملی که از سوی کشورهای دوست ارائه شده استقبال نشان دادیم و با حسن نیت رفتار کرده‌ایم. وضعیت موجود ناشی از عدم آمادگی و عزم دولت آمریکا برای بازگشت به توافق است. در مقابل جمهوری اسلامی ایران آمادگی لازم برای بازگشت را دارد و ما این مسیر را مادامی که تامین کننده منافع ملت ایران باشد، دنبال خواهیم کرد. مسیر توافق یک مسیر دوطرفه است و ایران این مسیر را مادامی که تامین کننده منافع ملی باشد دنبال خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر مشاور امنیت ملی ارمنستان به ایران این سفر را در چارچوب تماس‌ها بین ایران و ارمنستان درباره تحولات قفقاز جنوبی و تحولات اخیر در حوزه قفقاز برشمرد و گفت: دیروز گفت‌وگوهایی بین این مقام دولت ارمنستان با آقای احمدیان انجام شد و آخرین تحولات قفقاز جنوبی در این گفت‌وگوها مورد تبادل نظر قرار گرفت.
وی افزود: مهمان ارمنستانی گزارشی از آخرین وضعیت منطقه و روابط بین ارمنستان و آذربایجان ارائه کرد. تحولات و تحرکات نظامی در منطقه مورد گفت‌وگو قرار گرفت و فرصتی بود که ایران دیدگاه‌ها و مواضع خود را در خصوص قفقاز مطرح کرد و لزوم استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و همسایگان برای صلح و ثبات در منطقه به ویژه در مناسبات ارمنستان و آذربایجان مورد تأکید طرف ایرانی قرار گرفت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی  تصریح کرد: مقام ارمنستانی امروز ملاقاتی با وزیر امور خارجه خواهد داشت و در همین چارچوب گفت‌وگوها ادامه می‌یابد. خب مساله تحولات در قفقاز برای ایران حائز اهمیت است، ما همواره تاکید کرده‌ایم که مخالف تغییر مرزهای بین‌المللی و تغییرات ژئوپلیتیک در منطقه قفقاز هستیم.
کنعانی در پاسخ به این سوال که اخیرا رئیس جمهور ترکیه گفته است «کریدور زنگزور به نتیجه خواهد رسید یا از مسیر ارمنستان یا با ابراز تمایل ایران از طریق ایران اجرایی خواهد شد»، عنوان کرد: ما تاکید می‌کنیم که مخالف تغییر در مرزهای بین المللی و ژئوپلیتیک در منطقه هستیم، اما با توسعه مسیرهای دسترسی و راه‌های حمل ونقل که تامین کننده منافع مردم منطقه و رونق اقتصادی باشد، مخالفت نداریم. ما از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان حمایت می‌کنیم، پیش از این درخصوص بازگشت سرزمین قره باغ به عنوان سرزمین‌های اشغالی به جمهوری آذربایجان حمایت کردیم اما اینکه حل و فصل اختلافات از طریق تغییرات ژئوپلیتیک باشد برای ایران قابل پذیرش نیست. ما از گفت‌وگوهای منطقه در قالب ۳+۳ و مشورت و تبادل نظر میان کشورها استقبال می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این مساله که «خبری درخصوص دیدارهای مستقیم میان ایران و آمریکا از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شده است»، گفت: ما قبلا این مساله را با صراحت تکذیب کردیم، اکنون هم شفاف تکذیب می‌کنیم و تاکید می‌کنیم که هیچ برنامه‌ای برای مذاکره مستقیم وجود ندارد.
وی همچنین در رابطه با طرح احتمال عدم پایبندی برخی دولت‌های اروپایی به رفع بخشی از تحریم‌های ایران در ماه اکتبر براساس توافق برجام، ابراز داشت: عدم پایبندی برخی دولت‌های اروپایی به برخی تعهدات بین‌المللی‌شان هیچ تاثیری در بهره‌برداری و استفاده جمهوری اسلامی از حقوق خود ندارد. تاکید می‌کنیم که اقدامات یکجانبه برخی دولت‌ها هیچ تاثیری در احقاق حقوق کشورها نخواهد داشت.
کنعانی درباره هتک حرمت مجدد به قرآن کریم در سوئد ابراز داشت: در آخرین مذاکراتی که بین وزرای خارجه ایران و سوئد در نیویورک انجام شد، امیرعبداللهیان این موضوع را به صورت جدی با همتای سوئدی مطرح کرد و ضمن محکوم کردن مجدد موضوع انتظارات جهان اسلامی از دولت سوئد را با جدیت مطرح کرد و اینکه دولت سوئد مسؤول است از اهانت به مقدسات بیش از دو میلیارد جمعیت جهان جلوگیری کند و این جزو مسؤولیت‌های دولت سوئد است و به هیچ وجه قابل قبول نیست دولت سوئد و دولت‌های دیگر نسبت به ارزش‌های دیگران بی‌توجهی کنند.
وی خاطرنشان کرد: استناد به قوانین داخلی به هیچ وجه از مسؤولیت‌های دولت سوئد کم نمی‌کند. این موضوع در گفت‌وگوهای دو و چندجانبه با کشورهای مختلف از جمله اسلامی ادامه دارد. در نشست جاری کنفرانس وحدت اسلامی در تهران این موضوع در دستورکار جدی است. در مجمع عمومی سازمان ملل آقای رئیسی این موضوع را به صورت جدی مطرح و در گفت‌وگوهای دوجانبه هم مساله مطرح شده است. در چارچوب سازوکارهای بین‌المللی در سازمان ملل و در سازوکارهای حقوق بشری در ژنو این موضوع به صورت جدی مورد توجه ایران است و با جدیت آن را دنبال می‌کنیم. این تهدیدی است که کشورهای اسلامی باید به صورت جدی و در قالب سازوکارهای دسته‌جمعی دنبال کنند و کشورهای خاطی را مسئول بدانند. همچنین این مساله یکی از دستورکارهای مهم کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی است که برگزاری آن هم اکنون در تهران در جریان است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی  در پاسخ به سوالی در رابطه با تداوم روند تبادل زندانیان با آمریکا، اظهار داشت: مرحله اول تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا انجام شد و هیچ برنامه‌ای فعلا در دستورکار نیست. آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا و دیگر نقاط جهان جزو مسؤولیت‌های ما است. ایران تلاش برای آزادی شهروندان خود در دیگر کشورها ولو هر جرمی مرتکب شده باشند را در چارچوب مسؤولیت‌های حمایت کنسولی از اتباع و شهروندان خود تلقی می‌کند.
 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.