stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 466576
  • 26 مهر 1402 - 2:15
2

نرخ بیکاری تابستان به ٧,٩ درصد رسید

نرخ بیکاری تابستان به ٧,٩ درصد رسید
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: جمعیت شاغلین ١۵ ساله و بیشتر در فصل تابستان ٢۴ میلیون و ۶٨۶ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٩٠٧ هزار نفر افزایش داشته است.نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار تابستان ١۴٠٢ منتشر شد. بررسی نرخ بیکاری افراد ١۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ٧,٩ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تابستان ١۴٠١) ، ١.٠ درصد کاهش یافته است.

در تابستان ١۴٠٢، به میزان ۴١,۶ درصد جمعیت ١۵ ساله و بیش‌تر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تابستان ١۴٠١) ٠.۶ درصد افزایش یافته است.جمعیت شاغلین ١۵ ساله و بیشتر در این فصل ٢۴ میلیون و ۶٨۶ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٩٠٧ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در تابستان ١۴٠٢، بخش خدمات با ۵٠,۵ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣۴.٠ درصد و کشاورزی با ١۵.۵ درصد قرار دارند.

 

نرخ بیکاری جوانان ١۵ تا ٢۴ ساله حاکی از آن است که ٢٠,١ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ١۴٠٢ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١۴٠١) ٢.٩ درصد کاهش یافته است.

 

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣۵ ساله نیز نشان می‌دهد که ١۵,٠ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی در تابستان ١۴٠٢ بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به تابستان ١۴٠١، به میزان ١.٢ درصد کاهش یافته است.

در تابستان ١۴٠٢، بررسی سهم جمعیت ١۵ ساله و بیش‌تر دارای اشتغال ناقص نشان می‌دهد که ٧,٩ درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٩.٨ درصد از شاغلین ١۵ ساله و بیش‌تر، ۴٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند. برای مشاهده  چکیده نتایج به فایل پیوست مراجعه کنید.خاطر نشان می‌سازد نتایج تفصیلی طرح مذکور به­‌زودی در درگاه ملی آمار به نشانی www.amar.org.ir قابل دسترس خواهد بود.

هشتگ: , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.