stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 470172
  • 25 دی 1402 - 18:24
0

داوطلبان انتخابات امتحان قانون اساسی بدهند

داوطلبان انتخابات امتحان قانون اساسی بدهند
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: یک نماینده ادوار مجلس گفت: ای کاش یک امتحان بین همه داوطلبان می‌گذاشتند، آنهایی که به قانون اساسی احاطه و تسلط دارند و می‌دانند که برای قانونگذاری دارند به کجا می‌روند پذیرفته می شدند.
حجت الاسلام سیدرضا اکرمی، نماینده ۵ دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اسفند ماه امسال اظهار کرد: یک نفر می‌گفت در کشور ما هر کسی طبیب است، هر کسی سیاستمدار است و هر کسی هم فقیه است. یک مسئله‌ای را سوال می‌کنی بلافاصله یا جواب طبی می‌دهد می‌گوید به نظر من فلان قرص یا کپسول را بخور یا می‌گوید به نظر من حلال است یا می‌گوید به نظر من این اصولگرا یا اصلاح‌طلب است.
وی افزود: تعریف اصولگرا و اصلاح‌طلب در جایی تبیین و تدوین نشده، قواعد ندارد که بگوییم هر کسی این حرف را بزند اصولگراست یا هر کسی این حرف را بزند اصلاح‌طلب است. الان هم ما برای انتخابات ۱۱ اسفند دو مسئله داریم؛ یک مسئله این که وزارت کشور مجری است و شورای نگهبان هم ناظر و آنها باید بالاخره افراد واجد شرایط را اعلام کنند. دوم شرکت مردم است.
این نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: مرحله اول الان گذشته، یعنی آن کسی که می‌خواست داوطلب شود، شده و آن کسی هم که باید تایید صلاحیت شود یا نشود در حال اقدام و اعلام است و اصلاً در اختیار ما نیست.
وظیفه ما شرکت در انتخابات است
اکرمی با بیان اینکه وظیفه امروز، آنچه باید روی آن کار کنیم و مقام معظم رهبری هم روی آن اهتمام دارد، شرکت در انتخابات است، افزود: رهبری می‌فرمایند در انتخابات شرکت کنید، رقابت باشد، پرشور باشد و رعایت مسائل امنیتی بشود که ده‌ها برکت به خاطر این مشارکت وجود دارد و ما باید از وجود آن ده‌ها برکت استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: به نظرم ما نباید ذهن مردم را به این طرف و آن طرف بچرخانیم. باید بگوییم که إن‌شاءالله اهتمام بورزند روز ۱۱ اسفند شناسنامه‌شان را آماده کنند، بروند پای صندوق، به هر کسی که معرفی می‌شود به سلیقه و نظر خودش انتخاب کند و به فرد مورد نظر رأی دهد؛ بنابراین دو موضوع مطرح است. یکی شرکت در انتخابات و دوم رأی دادن به فرد مورد نظر است.
این فعال سیاسی اعلام کرد: ملاک اصلی آن لیستی است که در محدوده هفت روزه تبلیغات اعلام می‌کنند و می‌گویند این افراد در فلان استان، شهرستان یا شهر معرفی و تعیین شده‌اند. الان من نسبت به هیچ‌کس نظر خاصی ندارم.
ذهنیت خوبی نسبت به احزاب وجود ندارد
اکرمی گفت: یک بحثی به نام احزاب داریم که مشکل کلیدی و اساسی ماست. نسبت به احزاب آن طوری که باید و شاید نه خود افراد آن طور که باید اهتمام دارند و کار می‌کنند و نه احزاب حساسیت دارند. با اینکه در متن قانون اساسی، موضوع احزاب آمده و کاملاً تدوین شده است منتهی چون ذهنیت خوب نسبت به احزاب نداریم خیلی به دنبال آن نرفته‌ایم والّا گره را باید احزاب باز کنند که در یک شهر برای یک صندلی مجلس، ۳۸ نفر داوطلب نشوند. خب انتخاب یک نفر از میان ۳۸ نفر کار بسیار مشکلی است.
وی افزود: مشکل دوم این است که در تهران موضوع یک جور تبیین می‌شود، در شهرستان‌ها یک جور دیگر و در مراکز استان‌ها هم یک نوع دیگر، بنابراین نمی‌شود یک حکم را برای هم یک جور صادر کرد.
کاش یک امتحان قانون اساسی برای داوطلبان ورود به مجلس برگزار می‌شد
این نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: بالاخره یک رقابتی وجود دارد. می‌گویند برای یک صندلی تاکنون ۳۸ نفر تاکنون داوطلب شده‌اند و آمادگی وجود دارد، لذا باید نشست و سبک و سنگین و انتخاب کرد و به آن فرد مورد نظر رأی داد.
اکرمی پیشنهاد داد: من خودم ۵ دوره نماینده‌ بودم و به نظرم ای کاش یک امتحان بین همه داوطلبان می‌گذاشتند، آنهایی که به قانون اساسی احاطه و تسلط دارند و می‌دانند که برای قانونگذاری دارند به کجا می‌روند پذیرفته می شدند، در این صورت یقیناً داوطلبان به این حد بالا نمی‌آمدند.
وی گفت: منتهی متأسفانه فقط شرایطی قرار دادیم که مدرک تحصیلی‌ات این باشد و پرونده نداشته باشی و در شهر چنین باشد و … والّا اگر یک امتحان قانون اساسی می‌گرفتند یا از ۵، ۶ برنامه‌ای که تاکنون در کشور تدوین شده و الان برنامه ششم در جریان است و برنامه هفتم را هم تدوین کرده‌اند، امتحان می گرفتند. ای کاش شأن قانونگذاری و مصلحت قانون را رعایت می‌کردیم تا برای یک کرسی، ۳۸ نفر داوطلب نشوند.
مشارکت در انتخابات باید بالای ۵۰ درصد باشد
این نماینده ادوار مجلس اظهار کرد: در طول این ۴۵ سالی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده و تا حالا ۳۶ انتخابات انجام شده، مشارکت دوره به دوره فرق می‌کند. بعضی‌ بسیار پرشور بوده به طوری که در رفراندوم جمهوری اسلامی، ۹۸ درصد مردم شرکت کردند، در بعضی از دوره‌ها هم کمترین شرکت را داشتیم که به ۴۰ درصد رسیده که این مناسب نیست. الان در سال ۱۴۰۲ باید تلاش کنیم تا إن‌شاءالله حضور شرکت‌کنندگان بالای ۵۰ درصد باشد.
اکرمی در واکنش به این پرسش که «آیا شرایط برای افزایش بیش از ۵۰ درصدی مهیاست»، گفت: حتماً هست. اگر کسی مصلحت مملکت را لحاظ کند، اگر کسی به نصایح رهبری اهتمام بورزد، اگر کسی برای خودش شخصیت و شأنی قائل باشد که من باید در سرنوشت مملکت نقش داشته باشم که یکی از راه‌های ایفای این نقش، شرکت در انتخابات است، حتماً شرکت‌کننده‌ها بالای ۵۰ درصد خواهند بود.

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.