stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 470658
  • 09 بهمن 1402 - 2:17
1

فرش دستباف موجب ارزآوری می‌شود

فرش دستباف موجب ارزآوری  می‌شود
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف با بیان اینکه فرش دستباف در اشتغالزایی و ارزآوری اثرگذار است، گفت: درحال حاضر ۹۵ درصد فرش دستباف صادرات محور است و تنها ۵ درصد آن در داخل مصرف می‌شود.
 

عبدالله بهرامی اظهار کرد: شغل قالیبافی یکی از رسته‌های مشاغل خانگی است که در عین زودبازده بودن ارزش افزوده بسیاری دارد و در اشتغالزایی و ارزآوری برای کشور موثر است.وی فرش دستباف را یک کالای فاخر و ارزشمند تولیدی دانست و گفت: قالیبافی ضمن درآمدزایی موجب امنیت شغلی و اجتماعی زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف بیمه قالیبافان را یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین مطالبات بافندگان فرش و قالیبافان عنوان کرد و درباره آمار قالیبافان در کشور تاکید کرد: در حال حاضر تعداد ۱۷۰۰ تعاونی فرش دستباف در کل کشور به طور اسمی داریم ولی تعاونی‌های فعال کمتر از ۱۰۰۰ تعاونی است.

بهرامی درعین حال بر لزوم تامین مواد اولیه مورد نیاز بافت فرش تاکید کرد و گفت: طی چند سال اخیر قیمت مواد اولیه افزایش داشته و روی تولید فرش دستباف اثرگذار بوده است.‍ پشم یکی از مواد مورد نیاز بافت فرش به شمار می‌رود که لازم است مسئولان امر فرآوری پشم را مورد توجه قرار داده و روی آن سرمایه‌گذاری کنند زیرا بحث فرآوری پشم علاوه بر درآمدزایی، صنعت نساجی را متحول می‌کند.

وی پیشنهاد کرد: اتحادیه‌ای جهت سرمایه‌گذاری در زمینه فراوری پشم و حمایت از نوغان‌داران در کشور تشکیل شود.
رئیس کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق تعاون ایران در پایان تصریح کرد: فرش یک کالای رقابتی است و در این حوزه با کشورهای دیگر در رقابت هستیم. شاید اگر سالها قبل کشورهای دیگر فرشی را با یک مبلغ مشخص تولید می‌کردند امروز نیز با همان قیمت تولید کنند ولی در کشور ما به دلیل مشکلاتی همچون عدم تامین مواد اولیه، هزینه تولید فرش برای بافندگان افزایش یافته است.

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.