روزنامه خراسان، اینترنت همچون یک کالای اساسی این که تورم اینترنت در رسانهها و افکار عمومی مورد توجه قرار میگیرد، نشانه مهمی از تبدیل شدن آن به یک کالای اساسی در ردیف سایر اقلام همچون گوشت قرمز و سفید، برنج، روغن و… است. امروز به معنای واقعی نمیتوان این کالا را از زیست و زندگی فردی و اجتماعی آدمها جدا دانست همان طور که گوشت و مرغ و برنج را نمیتوان جدا کرد؛ اگرچه تورم بیش از اندازه و گرانیهای افسارگسیخته و بدون نظارت و کنترل، به صورت خودکار این کالاها و مواد غذایی مورد نیاز سلامت مردم را تا حدودی از دسترس بخشی از جامعه دور ساخته است. در عین حال، با وجود تورم ۸.۵ درصدی و قرار گرفتن در صدر کالاهای تورمی، اینترنت روز به روز در شمار اساسیترین کالاها و ملزومات زندگی جای خود را باز و البته این مسیر را با سرعت هم طی میکند.
رئیس مجلس در همین زمینه هفته گذشته (۳ بهمن) در صحن علنی در خصوص افزایش قیمت اینترنت این طور گفت: نقش اینترنت در زندگی مردم همچون یک کالای اساسی است و مردم با اینترنت کار میکنند. نقش اینترنت برای مردم یک موضوع فانتزی نیست زندگی مردم با اینترنت سروکار مستقیم دارد. افزایش ۳۴ درصدی قیمت اینترنت همه داستانهای تورم سر به فلک کشیده اینترنت در پی تصمیم ماه قبل وزارت ارتباطات در تغییر قیمت اینترنت رقم خورد که این تصمیم با جهش قیمتی ۳۴ درصدی بهدنبال درخواست اپراتورها برای افزایش تعرفه اینترنت رخ داد. مرکز آمار ایران پس از پایش وضعیت تورم ماهانه، اعلام کرد که «ارتباطات» با ۸.۵ درصد در صدر قرار دارد.
تبلیغ
بدون تست دوچرخه نخر!
مشاهده کنید
در جایگاه دوم با فاصله قابل توجهی «انواع گوشت قرمز و سفید» ایستاده که تورم ماهانه آن ۵.۵ درصد بوده است. در رتبه بعدی نیز «میوه و خشکبار» قرار دارد که ۴.۳ درصد تورم داشته است. هر چند در گزارش مرکز آمار به طور دقیق اعلام نشده است که در گزارش تورم، چه کالا و خدماتی زیر عنوان «ارتباطات» دستهبندی میشوند، اما بی شک هزینه اینترنت بخش قابل توجهی از آن را تشکیل میدهد.
در این شرایط، طبیعی است که با افزایش تعرفه اپراتورها، درصد تورم بخش ارتباطات، صدرنشین شود. افزایش سبد هزینههای مردم حال این که گران شدن اینترنت، چه اتفاقی را رقم زد، مهم ترینش افزایش و گرانتر شدن سبد هزینههای مردم است؛ موضوعی که رضا الفت نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی و موسس انجمن صنفی کسب و کار مجازی، به آن اشاره میکند: «این موضوع بیش از آن که بر کسب و کار فعالان عرصه اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای مجازی اثرگذار باشد، باعث افزایش هزینههای زندگی مردم در کنار سایر افزایشها و تورم در کالاهای اساسی شد. امروز مردم ناگزیر از استفاده از اینترنت هستند. در واقع مردم نمیتوانند از اینترنت استفاده نکنند، البته شاید با گران شدن آن کمی نسبت به قبل دست به عصاتر حرکت کنند، اما استفاده از اینترنت را امروز نمیتوان از زندگی حذف کرد.
از این عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی این موضوع را میپرسم که آیا گران کردن اینترنت دراین شرایط اقتصادی منطقی بود، که الفت نسب این طور پاسخ میدهد: طبیعتاً از نگاه مصرف کننده این افزایش قیمت و گران شدن اینترنت منطقی نبود، چون اقتصاد در وضعیت مناسبی نیست، اما اپراتورها مدام اظهار میکردند که نمیتوانند زیرساخت را توسعه بدهند. اما همه میدانیم که بخش قابل توجهی از درآمد اپراتورها نصیب دولت میشود و حال این سوال پیش میآید که دولت تا چه میزان به توسعه زیرساخت کمک کرده است؟
الفت نسب میگوید: «این موضوع و پاسخ این سوال هیچ گاه روشن نشد که واقعا دولت از سهمی که از اپراتورها دریافت میکند، چه مقدار از آن را در توسعه ارتباطات هزینه میکند. به هر روی با وجود این که این سوال، همچنان مطرح است، اما هنوز مشخص نشده که درآمد دولت از این بخش در کجا هزینه میشود که اگر در همین بخش هزینه میشود، پس چرا اپراتورها نالان هستند و اگر در این حوزه هزینه نمیشود، مردم چرا با گرانتر خریدن اینترنت، زیر بار چنین هزینهای بروند؟ البته اگر از نظر اقتصادی در شرایط عادی بودیم و همچنین اگر اینترنتی که دریافت میکردیم، کالایی با کیفیت، با سرعت و بدون محدودیت بود، باز مشکلی نبود، اما اینها را نداریم به علاوه این که به اجبار باید از فیلترشکن هم استفاده کنیم که این خودش باعث افزایش مصرف و هزینه میشود.»