stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
  • کد خبر : 471007
  • 20 بهمن 1402 - 2:15
0

رقم باج‌گیری در شکل رمزارز در سال ۲۰۲۳ 

رقم باج‌گیری در شکل رمزارز در سال ۲۰۲۳ 
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: چین آنالیز، یک شرکت تخصصی بلاک چین،  اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ رقم باج پرداخت شده در شکل رمزارز در حملات سایبری تقریبا دو برابر شده و به رکورد یک میلیارد دلار رسیده است.
تبهکاران و کلاهبرداران در سال گذشته میلادی با حمله به شبکه‌های کامپیوتری بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی و نهادهای دولتی در مجموع ۱.۱ میلیارد دلار به جیب زده‌اند. رقم باج‌گیری مرتبط با رمزارزها در سال قبل از آن حدود ۵۶۷ میلیون دلار بود.
شرکت تخصصی «چین آنالیز» در گزارش خود گفت که همزمان سایر اشکال تبهکاری و کلاهبرداری مرتبط با رمزارزها در سال گذشته کاهش یافته است.
از ماه سپتامبر که سرمایه‌گذاری در شکل رمزارز در صندوق‌های مالی قابل معامله در آمریکا تصویب شد و احتمال تایید این نوع سرمایه‌گذاری از سوی بانک مرکزی کشورهای دیگر نیز مطرح شد ارزش بیت‌کوین، موفق‌ترین رمزارز، با حدود ۶۰ درصد افزایش به ۴۳ هزار و ۱۳۴ دلار رسیده است.
«چین آنالیز» در بخشی از گزارش تحلیلی خود افزود: «تعداد عواملی که به‌دلیل سود بالقوه کلان و حصارهای امنیتی ضعیف‌تر به باج‌گیری در شکل رمز ارز روی می‌آورند افزایش یافته است.»
به گفته این شرکت تخصصی، آنچه که اصطلاحا «بازی بزرگ شکار» نامیده می‌شود در سال‌های اخیر به روش اصلی در این نوع باج‌گیری تبدیل شده است و اکثر باج‌هایی که رقم آن‌ها بالاتر از یک میلیون دلار است به همین شیوه اخاذی می‌شود.
این گزارش می‌افزاید که یک گروه باج‌گیری دیجیتال به نام «c10p» با تسلط بر یک نرم‌افزار اشتراک فایل به نام MOVEit و سوءاستفاده از آن حدود ۱۰۰ میلیون دلار باج گرفته است.
صدها نهاد دولتی و شرکت خصوصی از جمله شرکت نفتی شل و نهاد ناظر بر ارتباطات تلفنی بریتانیا در طول سال گذشته اعلام کردند که با سوء‌استفاده از همین نرم‌افزار هدف حملات سایبری قرار گرفته‌اند.
بسیاری از شرکت‌های خصوصی و نهادهای دولتی از این نرم‌افزار برای انتقال حجم بزرگی از مدارک حساس، نظیر مشخصات پرسنلی و یا اطلاعات مربوط به بیمه بازنشستگی، استفاده می‌کنند.
براساس گزارشی که در ماه نوامبر منتشر شد یک گروه تبهکار سایبری به نام «بلک باستا» دست‌کم ۱۰۷ میلیون دلار در شکل بیت‌کوین باج‌گیری کرده است.
طبق ارزیابی «گارانتکس»، یک صرافی بین‌المللی رمزارز، بخش اعظم باج‌های پرداخت‌شده، به روسیه منتقل شده است که هدف تحریم‌های غرب است.
سازمان ملل نیز در گزارش‌های کارشناسی خود گفته است که سرقت و باج‌گیری به شکل رمزارز یکی از منابع مهم درآمد دولت کره شمالی است.
تخمین شرکت تخصصی «چین آنالیز» از رقم و نقش رمزارزها در جرایم کم‌تر از میزان واقعی است چون فقط مواردی از انتقال این نوع دارایی را شامل می‌شود که به نشانی‌های غیرقانونی ارسال می‌شوند.
علاوه بر این، مبالغ مربوط به جرایم نامرتبط با رمزارزها نظیر استفاده از این نوع ارز در معاملات مربوط به قاچاق مواد مخدر را شامل نمی‌شود.

هشتگ: , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.