stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 471148
  • 25 بهمن 1402 - 2:17
1

چرا بودجه ایران همواره کسری دارد؟

چرا بودجه ایران همواره کسری دارد؟
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: رئیس پیشین بانک مرکزی اظهار داشت: دلیل کسری این است که ابتدا سمت هزینه بودجه را می‌بندند و توجه نمی‌کنند درآمد چقدر است، زیرا همه باید راضی باشند.
ایلنا، ولی‌الله سیف با بیان اینکه زمانی که مجلس بودجه را تصویب می‌کند درآمد و هزینه‌ها باهم نمی‌خواند، اظهار داشت: دلیل کسری این است که ابتدا سمت هزینه بودجه را می‌بندند و توجه نمی‌کنند درآمد چقدر است، زیرا همه باید راضی باشند. نمایندگان استان‌های مختلف و وزارتخانه‌ها هرکدام توقعاتی دارند، این‌ها اطلاعات را اخذ و تبدیل به پکیج هزینه‌های بودجه می‌کنند و سازمان برنامه که برای ارسال به مجلس آماده می‌کند و لایحه پیشنهادی دولت باید به همان اندازه درآمد هم پیش‌بینی کند.
وی افزود: برخی درآمد‌ها واقعی و برخی درآمد‌ها را دولت مجبور است ارزیابی بالاتر داشته باشد و اعداد و ارقامی را عنوان کند که می‌داند محقق نخواهد شد، در مجلس هم نمایندگان دست‌کاری و برخی هزینه‌های دیگر را اضافه می‌کنند و نهایتا هر زمان سرجمع بودجه افزایش پیدا کند اگر دولت مخالف باشد نمی‌توانند این کار را انجام دهند مگر اینکه دولت اعلام رضایت کند، نهایتا خیلی درآمد‌های بودجه‌ای که تصویب و برای اجرا به دست دولت می‌رسد قابل تحقق نیستند. با این وجود روی هزینه‌ها مدعی و متولی خاص خود را دارند و دستگاه‌ها دنبال سازمان برنامه هستند که تخصیص بگیرند و در بودجه هزینه کنند.
رئیس پیشین بانک مرکزی گفت: خیلی از پروژه‌هایی که وزارتخانه‌ها انجام می‌دهند پشتیبان و حامی استانی دارد و نمایندگان همه دنبال آن هستند تخصیص بگیرند و دولت به دلیل این فشار‌ها مجبور می‌شود برخی جا‌ها را زخمی کند.

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.