stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 471833
  • 29 اسفند 1402 - 17:54
1

پاشینیان: روابط با ایران بسیار مهم است؛ همکاری ارمنستان با ناتو علیه منطقه نیست

پاشینیان: روابط با ایران بسیار مهم است؛ همکاری ارمنستان با ناتو علیه منطقه نیست

نخست‌وزیر ارمنستان در کنفرانس خبری مشترک با دبیرکل ناتو در ایروان گفت «روابط ویژه ما با گرجستان و ایران بسیار مهم است» و هرگونه همکاری ارمنستان با ناتو نمی‌تواند علیه منطقه باشد.

قلم | qalamna.ir :

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو از ۱۷ تا ۱۹ مارس در تور منطقه‌ای به قفقاز جنوبی است و روز سه‌شنبه و پس از حضور در جمهوری آذربایجان و گرجستان، وارد ارمنستان شد.

دبیرکل ناتو که پیش از این با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان هم ملاقات داشت، در دیدار امروز با «نیکول پاشینیان» روی صلح متمرکز شد. پیشتر رئیس‌جمهور آذربایجان هم بعد از دیدار با استولتنبرگ گفت کشورش «بیش از هر زمان دیگری» به صلح با ارمنستان نزدیک شده است.

عادی‌سازی روابط ایروان-باکو

استولتنبرگ در کنفرانس خبری مشترک با پاشینیان از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواست تا از فرصت برای تامین صلح پایدار استفاده کنند.

استولتنبرگ گفت: «ارمنستان و جمهوری آذربایجان اکنون فرصتی برای دستیابی به صلح پایدار پس از سال‌ها درگیری دارند. به همین دلیل است که من از هر ۲ کشور خواستم به توافقی دست یابند که راه را برای عادی‌سازی روابط و صلح پایدار برای مردم شما هموار کند.»

پاشینیان: روابط با ایران بسیار مهم است؛ همکاری ارمنستان با ناتو علیه منطقه نیست

ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ چندین دهه مناقشه را تجربه کرده‌اند. در ماه سپتامبر، نیروهای جمهوری آذربایجان بیشتر مناطقی را که در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می‌شود، پس گرفتند و این باعث مهاجرت ارمنی‌های آن منطقه شد.

پاشینیان در این کنفرانس خبری گفت ارمنستان آماده عادی‌سازی روابط خود با جمهوری آذربایجان براساس اعلامیه سال ۱۹۹۱ آلماتی است که از طریق آن تمامیت ارضی یکدیگر را به رسمیت می‌شناسند.

او گفت: «من تضمین‌های مکرر خود را تأیید می‌کنم که آماده عادی‌سازی روابط با آذربایجان براساس سه اصل مورد توافق در بالاترین سطح هستیم؛ به رسمیت شناختن تمامیت ارضی مطابق با اعلامیه آلماتی، تعیین حدود مرزهای ارمنستان و آذربایجان … مرزهایی که در زمان فروپاشی شوروی وجود داشت و همچنین پایان محاصره ارتباطات منطقه‌ای».

دفتر نخست‌وزیری ارمنستان پس از دیدار پشت درهای بسته پاشینیان با استولتنبرگ، در بیانیه‌ای اعلام کرد مذاکرات بر روی پیمان صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان و همکاری ارمنستان و ناتو متمرکز بوده است.

پاشینیان: روابط با ایران بسیار مهم است؛ همکاری ارمنستان با ناتو علیه منطقه نیست

تعهد به بهبود روابط با ترکیه

نخست‌وزیر ارمنستان امروز گفت ارمنستان همچنان متعهد به عادی‌سازی روابط با ترکیه است و معتقد است که اجرای توافق‌های دوجانبه موجب پیشبرد صلح در قفقاز جنوبی خواهد شد.

پاشینیان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با استولتنبرگ گفت: «ما همچنین به دستور کار عادی‌سازی روابط با ترکیه متعهد هستیم. ما معتقدیم که اجرای توافق‌هایی که در سال ۲۰۲۲ با ترکیه انجام شد و متعاقبا تکرار شد، می‌تواند تأثیر مثبتی بر روند دستیابی به صلح در منطقه قفقاز جنوبی داشته باشد.»

در اوایل ماه مارس، «سردار قلیچ» نماینده ویژه ترکیه در امور عادی‌سازی روابط با ارمنستان به اسپوتنیک گفت ایروان و آنکارا تصمیم گرفتند نشست بعدی را برای گفت‌وگو در مورد تلاش‌های عادی‌سازی برگزار کنند اما هنوز تاریخ و مکان مشخص نشده است. او افزود، هیچ پیشرفتی در زمینه باز کردن مرز ترکیه و ارمنستان به روی خارجی‌ها صورت نگرفته است، اما دو کشور در حال کار روی این موضوع هستند.

پاشینیان: روابط با ایران بسیار مهم است؛ همکاری ارمنستان با ناتو علیه منطقه نیست

فرمت جدید شراکت با ناتو

نخست‌وزیر ارمنستان در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی با رئیس ناتو، گفت ایروان امیدوار است که به‌زودی یک قالب جدید برای مشارکت کشورش با ناتو اتخاذ شود و همکاری با تک‌تک کشورهای عضو گسترش یابد.

پاشینیان گفت: «ما مشتاق ادامه توسعه گفت‌وگوهای سیاسی موجود و گسترش مشارکت خود با این ائتلاف و همچنین تک‌تک کشورهای عضو آن هستیم. امیدواریم که قالب جدید مشارکت ارمنستان-ناتو، برنامه مشارکت فردی متناسب، به‌زودی تصویب شود.»

رئیس دولت ارمنستان گفت او و استولتنبرگ درباره اصلاحات نیروهای مسلح ارمنستان با هدف ارتقای توان دفاعی و به منظور تضمین تمامیت ارضی این کشور گفت‌وگو کرده‌اند.

پاشینیان افزود: «روابط ویژه ما با گرجستان و ایران بسیار مهم است. هرگونه همکاری ما [ارمنستان با ناتو] نمی‌تواند علیه منطقه خودمان باشد.»

از سال ۲۰۰۵، ناتو و ارمنستان تحت «برنامه اقدام مشارکت فردی» همکاری می‌کنند که مشاوره‌های دوجانبه را در مورد مسائل امنیت منطقه‌ای، کار مشترک در مورد استراتژی‌های امنیتی و همچنین در مورد دکترین‌های نظامی ارمنستان، پیشبرد مدیریت دفاعی و بودجه و سایر کمک‌ها ارائه می‌دهد.

انتهای پیام           

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.