stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
  • کد خبر : 472411
  • 17 فروردین 1403 - 18:53
0

روایت لوموند از قصه‌بافی دروغین سربریدن کودکان اسرائیلی

روایت لوموند از قصه‌بافی دروغین سربریدن کودکان اسرائیلی

روزنامه فرانسوی نوشت شایعه‌ای که روز ۱۰ اکتبر درباره کودکان سربریده اسرائیلی منتشر شد، همچنان بعد از ۶ ماه از آغاز جنگ غزه ادامه دارد که منجر شد گزارش‌هایی درباره عوام‌فریبی رژیم صهیونیستی منتشر شود.

قلم | qalamna.ir :

در پی عملیات طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و ورود رزمندگان مقاومت فلسطین به شهرک‌های اشغالی صهیونیستی، شایعاتی منتشر شد که ابعاد غیر عادی پیدا و تا جایی انتشار یافت که حتی کاخ سفید نیز درباره آن سخن گفت.

این شایعه حاکی از آن است که ۴۰ کودک با سرهای بریده شده در کیبوتص «کفارعزه» یافت شدند که البته این اتفاق نه در کفار عزه و نه در هیچ کیبوتص دیگری رخ نداده و دفتر مطبوعاتی کابینه صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه لوموند آن را تایید کرده است.

روزنامه فرانسوی لوموند در ادامه این گزارش نوشت تحقیقاتی را برای روشن کردن ابعاد شایعه‌ای آغاز کرد که با ترکیبی از احساسات، سردرگمی و اغراق وحشتناک زاده شد. اسرائیل نه تنها هیچ کاری برای مبارزه با این شایعه انجام نداد، بلکه اغلب سعی می‌کرد به جای انکار، از آن سوءاستفاده کند که همین امر منجر به دامن زدن به اتهاماتی علیه آن شد.

این روزنامه توضیح داد تحقیقات از آنجایی شروع شد که «صامویل فوری» خبرنگار لوموند در قدس در بازدیدی که ارتش صهیونیستی برای ده‌ها خبرنگار خارجی از کفار عزه ترتیب داده بود شرکت کرد و در آنجا دید همچنان اجساد کشته شدگان در هر مکانی یافت می‌شود، اما بعد از بازدید ۹۰ دقیقه‌ای در پاسخ به مسئول لوموند که آیا کودکان سربریده‌ای در آنجا مشاهده کردی گفت: «من در راه بازگشتم این اطلاعات را در شبکه‌های اجتماعی دیدم، اما به نظر می‌رسد چیزی برای تایید آن وجود ندارد.»

او ادامه داد: «هیچ نظامی در این مورد با من صحبت نکرد و من با ۶ نفر از آن‌ها صحبت کردم. فکر نمی‌کنم این داستان امکان‌پذیر باشد. نظامیان از روز قبل در کیبوتص حضور داشتند. چنین اتفاق وحشتناکی می‌توانست ثبت شود و هیچ فردی آن را به هیچ‌یک از خبرنگاران نگفت.»  

روایت لوموند از قصه‌بافی دروغین سربریدن کودکان اسرائیلی

«یوسی لاندو» بنیانگذار سازمان صهیونیستی «زاکا» گفت او «با چشمان خود کودکان و نوزادان سر بریده را دیده است»، اما روزنامه اسرائیلی هاآرتص بعدا فاش کرد که این انجمن که در وضعیت نامطلوب مالی قرار داشت و سعی کرد از این فاجعه برای جذب کمک‌های مالی استفاده کند.

لوموند عنوان کرد: این شایعه نخست از سوی خبرنگار «آی ۲۴ نیوز» آغاز شد که در پخش زنده از کفار غزه گفت «برخی نظامیان از کودکان سربریده سخن می‌گویند» و ادامه داد که حدود ۴۰ کودک با برانکارد حمل شدند، با اینکه خود چیزی را مشاهده نکرده است.

سپس سخنگوی کابینه صهیونیستی، اطلاعات دریافتی از این روزنامه نگار را تکرار کرد و نوشت: «حماس سر نوزادان را بریده است. ما آن را از بین می‌بریم.»

 سخنگوی ارتش صهیونیستی «کشتار کودکان و حتی سر بریدن آن‌ها» را محکوم کرد. سخنگوی فرانسوی زبان ارتش اسرائیل نیز گفت که «کودکان ذبح شدند و حتی سرهای آن‌ها قطع شدند.»

خبرگزاری فرانسه نوشت ارتش اسرائیل برای اولین بار اعلام کرد که «هیچ اطلاعاتی مبنی بر تایید ادعای سر بریدن کودکان توسط حماس ندارد.»

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اما در ویدئویی تکرار کرد که ۴۰ کودک توسط حماس کشته شدند و متعهد شد «هر کاری که در توانش است را برای محافظت از کودکان اسرائیلی انجام دهد.»

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز در دیدار با رهبران جامعه یهودیان آمریکا مدعی شد که «تصاویری از سر بریدن کودکان توسط تروریست‌ها را دیده است.»

روایت لوموند از قصه‌بافی دروغین سربریدن کودکان اسرائیلی

لوموند توضیح داد این‌چنین، این شایعه به عنصری از عناصر جنگ اطلاعاتی تبدیل شد و اسرائیل گفتمان دوگانه محتاطانه و تلافی‌جویانه‌ای را توسعه داد اما شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان اعتراف کرد نمی‌تواند داستان کودکان سربریده را تایید کند و این «سارا سیندر» روزنامه‌نگار آمریکایی را وادار به عذرخواهی کرد.

لوموند ارتش اسرائیل گاهی خود دچار تناقض است و می‌گوید که هیچ اطلاعاتی برای تایید این ادعاها ندارد، اما در عین حال سخنگویان فرانسوی و انگلیسی‌زبان ارتش این شایعات را منتقل می‌کنند.

لوموند نوشت سوءاستفاده اسرائیل از شایعات به سلاحی بدل شده است که مخالفانش آن را استفاده می‌کنند و پس از انتشار این شایعات در حساب‌های اسرائیلی، برخی از کاربران اینترنتی بدون پنهان کردن نفرت خود از تل‌آویو تلاش کردند تا داستان «۴۰ کودک» را مورد توجه قرار دهند.

همچنین «سلیمان احمد» یکی از اینفلوئنسرهای حامی فلسطین به «تبلیغات صهیونیستی» و «دستکاری رسانه‌ای» اشاره کرد و پرسید: حماس واقعا چند غیرنظامی را کشت؟ تعداد کم است. چند نفر عمدا کشته شدند؟ نزدیک به صفر. مهم‌تر از آن، «حماس حتی یک کودک را نکشته است.»

«جکسن هینکل» تحلیلگر سیاسی آمریکایی، درباره این «دروغ» صحبت کرد و در پیامی که بیش از پنج میلیون بازدید داشت، گفت «سر کودکان بریده نشده است» و تاکید کرد که «اسرائیل درباره همه دروغ گفته است».

i۲۴ News نیز در تاریخ ۳۰ نوامبر داستان سر بریدن خود را تصحیح کرد و گفت: «در حالی که ارقام رسمی واضح‌تر شده‌اند، گزارش اولیه خود را اصلاح می‌کنیم» و عبارت «۴۰ کودک» را حذف کرد.

لوموند تاکید کرد که اگرچه این شایعه در خارج از اراضی اشغالی تکذیب شد، اما در داخل آن همچنان زنده است و صهیونیست‌ها همچنان درباره این داستان صحبت می‌کنند، گویی که واقعیت دارد و تردید در آن به معنای زیر سوال بردن بخش زیادی از اسرائیلی‌ها و نیز زیر سوال بردن حملات ۷ اکتبر است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.