stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 472531
  • 20 فروردین 1403 - 15:15
1

العربی الجدید: اسرائیل غرق در بحران‌ است

العربی الجدید: اسرائیل غرق در بحران‌ است

پس از گذشت ۶ ماه از جنگ نسل‌کشی و گرسنگی توسط رژیم صهیونیستی در غزه، این رژیم به اهداف مورد نظر خود دست نیافته و تنها دستاورد آن ادامه کشتار و جنایت، گرسنگی، آوارگی و ویرانی، ارتکاب جنایات جنگی، نقض قوانین بین‌المللی و هدف قرار دادن نهادها، تیم‌های امدادی و بیمارستان‌ها بوده و امروز در بحران‌های مختلف غوطه‌ور شده است.

قلم | qalamna.ir :

روزنامه «العربی الجدید» دریادداشتی در این باره نوشته است اگر اینها دستاوردهایی است که رژیم صهیونیستی به دنبال آن بوده، به آنها دست یافته است، اما «پیروزی مطلقی» که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم از آن دم می‌زد رقم نخورده است و ارتش اشغالگران در شکست مقاومت فلسطینی‌ها در نوار غزه و رسیدن به «یحیی السنوار» رئیس جنبش حماس در غزه و «محمد الضیف» فرمانده گردان‌های شهید عزالدین القسام موفق نشده و این درحالی است که تمامی راه‌ها را برای دستیابی به آنها رفته است.

به‌رغم تمام فشارهای نظامی که رژیم صهیونیستی طی شش ماه گذشته اعمال کرده است، اما تا بدین لحظه قادر به بازگرداندن اسرای خود نبوده است.

موضوع به همین شکست‌ها ختم نمی‌شود؛ چراکه دامنه تظاهرات علیه نتانیاهو و کابینه تندرو او افزایش یافته و معترضان خواستار برگزاری انتخابات و سرنگونی کابینه وی شده‌اند.

با ازسرگیری تظاهرات، نتانیاهو در تلاش برای متهم کردن معترضان مدعی شد که تهدیدی برای زندگی‌اش احساس می‌کند، این اعتراضات ممکن است برنامه‌های او برای طولانی کردن جنگ را تهدید کند؛ چراکه نتانیاهو با طولانی کردن جنگ به دنبال بقای سیاسی خود و فرار از محاکمه است.

العربی الجدید: اسرائیل غرق در بحران‌ است

از سوی دیگر، دوره اخیر شاهد آغاز فروپاشی کابینه اضطراری با کناره گیری «گدعون ساعر» رئیس حزب «امید نو»، به دلیل عدم حضور وی در کابینه جنگ بود. ساعر خواستار ملحق شدن به این کابینه بود؛ چراکه معتقد است جنگ به روشی اشتباه و به دور از فشار نظامی لازم برای رسیدن به اهداف خود مدیریت می‌شود. علاوه بر وی «بنی گانتس» نیز تهدید کرد در صورتی که قانون سربازی اجباری به نحوی که مورد توافق قرار نگرفته باشد، تصویب شود، از کابینه جنگ خارج خواهد شد و به همین دلیل خواستار برگزاری انتخابات در سپتامبر آینده شد.

طولانی کردن جنگ

نتانیاهو متهم به ناکام گذاشتن معامله تبادل اسرا، طولانی کردن جنگ با هدف به تعویق انداختن گسترش دامنه تظاهرات علیه خود، و همچنین جلوگیری از آغاز تحقیقات و تشکیل کمیته تحقیقات رسمی برای بررسی نقش هر یک از مقامات از جمله خودش در ناکامی‌ها در جنگ، به‌ویژه شکست هفتم اکتبر است.

نتانیاهو همچنین به دلیل رها کردن اسرای صهیونیست در نوار غزه و بی‌توجهی به سرنوشت آنها مورد انتقاد شدید است. او همچنین بر «پیروزی مطلق» پافشاری می‌کند، چیزی که حتی به عقیده ناظران و کارشناسان صهیونیست نیز محقق نشده و نخواهد شد.

بحران در روابط با آمریکا

محافل مختلف در سرزمین‌های اشغالی نتانیاهو و کابینه او را متهم می‌کنند که روابط با آمریکا را به سمت بحران خطرناک سوق می‌دهند و او را مسؤول رسیدن به وضعیتی می‌دانند که در نتیجه آن واشنگتن از حق وتو علیه قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس فوری در غزه استفاده نکرد.

اختلافات میان رژیم صهیونیستی و آمریکا اخیرا گسترش یافته و این امر سناریوهای متعددی را پیش روی این روابط قرار داده است. رسانه‌های غربی و عبری‌ نیز اخیرا به این مساله پرداختند که وخامت و تنش موجود در روابط میان تل‌آویو و واشنگتن به حدی رسیده که آمریکا با فاصله گرفتن ارزش‌ها و منافع دو طرف از یکدیگر، شروع به ارزیابی مجدد این روابط کرده است.

العربی الجدید: اسرائیل غرق در بحران‌ است

در همین زمینه، روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه نوشت: «سرخوردگی فزاینده از نخست‌وزیر اسرائیل، برخی از دستیاران جو بایدن را بر آن داشت تا از او بخواهند که به طور علنی از نتانیاهو در خصوص عملیات نظامی در غزه انتقاد کند.»

به نوشته این روزنامه، «بایدن و دستیاران ارشدش از زمان شروع جنگ غزه بیش از هر زمان دیگری به تحریم نتانیاهو نزدیک شده‌اند و دیگر او را شریک سازنده‌ای نمی‌دانند.»

علی‌رغم این اختلافات اما دولت آمریکا از ابتدای جنگ غزه از هیچ کمک نظامی و لجستیکی به رژیم کودک‌کش دریغ نکرده است و به همین دلیل ملت فلسطین واشنگتن را شریک جنایات و نسل‌کشی در این باریکه می‌دانند.

شکست راهبردی

رژیم صهیونیستی در جنگ کنونی نتوانسته است به اهداف راهبردی دست یابد، نه در غزه و نه در جبهه شمال؛ چراکه نبردها با حزب‌الله لبنان همچنان ادامه دارد. اگرچه اسرائیل اخیراً دامنه بمباران خود را در داخل لبنان گسترش داده است، اما از سوی دیگر تاکنون نتوانسته ده‌ها هزار نفر از ساکنان  شمال سرزمین‌های اشغالی را که از ۶ ماه پیش شهرک‌های خود را تخلیه کرده‌اند را بازگرداند. بسیاری از این شهرک نشینان به این باور رسیده‌اند که رژیم صهیونیستی قادر به بازگرداندن آنها نیست و در تامین امنیت آنها در جنگ شکست خورده است.

علاوه بر این اتفاقات، مشکلات اجتماعی، اقتصادی و روانی ساکنان این مناطق نیز تشدید شده است. داده‌های جدید منتشر شده توسط انجمن حمایت‌های روانی «عیران» حاکی از افزایش قابل‌توجه گرایش صهیونیست‌ها و همچنین سربازان زن و مرد و مردان جوان برای مراجعه به مراکز حمایت روانی طی ۶ ماه گذشته است. با ادامه جنگ، موارد مربوط به اضطراب، افسردگی، انزوا و ناراحتی روانی در میان صهیونیست‌ها افزایش یافته است.

همچنین با وجود ادامه قتل عام توسط ارتش رژیم اشغالگر در نوار غزه با یورش و بمباران و تخریب بیمارستان‌ها و مؤسسات حیاتی، و به‌رغم تهدیدهای مداوم مبنی بر تایید طرح‌های حمله به رفح، نیروهای رژیم صهیونیستی در داخل غزه درجا می‌زنند و در مقابل مقاومت آسیب پذیر هستند و توسط رزمندگان آن هدف قرار می‌گیرند.

العربی الجدید: اسرائیل غرق در بحران‌ است

رژیم صهیونیستی در جنگ شکست خورده است چراکه طی ۶ ماه نتوانست گروه‌هایی را که سال‌ها در محاصره بودند و از نظر تعداد نیروها و توانایی‌ها و تجهیزات در مقایسه با آنچه این رژیم در اختیار دارد در سطح پایین‌تری هستند، به زانو دربیاورد.

علاوه بر این ناکامی نظامی، رژیم اشغالگر همچنین به دلیل نسل‌کشی در نوار غزه همراهی افکار عمومی جهان را که بخش قابل توجهی از آن در آغاز جنگ با تل‌آویو اعلام همبستگی کردند، از دست داده است.

با وجود گذشت ۶ ماه از جنگ و شکست بزرگ رژیم صهیونیستی، اما نتانیاهو همچنان نخست‌وزیر است و به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده نیز به این سمت ادامه خواهد داد، مگر اینکه فشار در خیابان‌های به شکل غیرقابل تحملی افزایش یابد. تظاهرات علیه کابینه او تا مرز خشونت گسترده پیش می‌رود، بزرگتر از تظاهرات قبل از هفتم اکتبر خواهد بود، اما تا آن زمان، نتانیاهو همچنان برای بقای خود به فکر راهی برای خروج از این بحران و سایر بحران‌های جدید در آینده است، حتی اگر بهای آن باز شدن یک جبهه جدید یا جنگ چند جبهه‌ای باشد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.