stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
  • کد خبر : 472710
  • 25 فروردین 1403 - 19:24
1

ایران چه نقشه‌ای برای اسرائیل کشیده است؟

ایران چه نقشه‌ای برای اسرائیل کشیده است؟
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: «حمله اسرائیل به کنسولگری ایران، بی پاسخ نخواهد ماند.» این جمله مشترکی است که از سوی اغلب مقام‌های سیاسی و امنیتی ایران، پس از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه و شهادت ۷ فرمانده سپاه پاسداران، مطرح شده است. اما درباره چگونگی این پاسخ انتقامی گمانه زنی‌های متفاوتی وجود دارد.
فرارو، اگرچه اغلب تحلیلگران و رسانه‌های غربی بر قریب الوقوع بودن واکنش ایران نسبت به اسرائیل تاکید دارند، اما هنوز تاریخ مشخصی برای این حمله معین نشده است. 
به اعتقاد اغلب کارشناسان و تحلیلگران ارشد، ایران برای انتقام گرفتن از اسرائیل چندین گزینه دارد. مهمترین گزینه‌ها شامل: استفاده از نیرو‌های نیابتی و به ویژه حمله موشکی و پهپادی از لبنان به عمق خاک اسرائیل، حمله به سفارتخانه‌ها یا مراکز مهم و استراتژیک اسرائیل در نقاط مختلف جهان و حمله مستقیم از خاک ایران است.
در خصوص گزینه حمله مستقیم از سوی ایران به خاک اسرائیل، تردید‌های زیادی وجود دارد، چرا که تبعات این نوع حمله نسبت به دیگر انواع حمله بسیار بیشتر خواهد بود. الدار ممدوف، تحلیلگر سیاسی، در وبسایت ریسپانسیبل استیت‌کرافت نوشت: «یک جنگ همه‌جانبه باعث بی‌ثباتی منطقه، تحریک مهاجرت دسته جمعی به اروپا، حملات احتمالی به اهداف اروپایی در خاورمیانه و احیای مجدد سازمان‌های تروریستی مانند داعش و القاعده خواهد شد.» برخی بر این باورند که به خاطر همه این دلایل ایالات متحده از ایران درخواست کرده برای انتقام گیری دست نگه دارد.
این در حالی است که به‌دنبال افزایش تنش‌ها میان ایران و اسرائیل، خبرگزاری‌ها به نقل از یک مقام دفاعی ایالات متحده گزارش کرده‌اند که واشینگتن در حال «اعزام نیرو و ارسال تجهیزات کمکی» به خاورمیانه است. این مقام دفاعی که به نام او اشاره نشده، علت اعزام نیرو به منطقه را افزایش نگرانی‌ها از حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل ب عنوان کرده است.

بایدن: ایران به زودی حمله می‌‌کند
همزمان با افزایش گمانه‌زنی رسانه‌های بین‌المللی مبنی بر احتمال عملی‌شدن پاسخ نظامی ایران به اسرائیل طی یکی دو روز آینده، رئیس‌جمهور آمریکا نیز گفت انتظار دارد این اتفاق «به زودی» رخ دهد.جو بایدن در جمع خبرنگاران گفت نمی‌خواهد وارد جزئیات اطلاعات امنیتی درباره زمان پاسخ احتمالی نظامی ایران علیه اسرائیل شود، اما جمهوری اسلامی «به زودی» و «نه چندان دیر» به اسرائیل حمله خواهد کرد.او به جمهوری اسلامی هشدار داد دست به این اقدام نزند، و در عین حال بر تعهد آمریکا به دفاع و حمایت از اسرائیل تأکید کرد و گفت: «ایران موفق نخواهد شد.»کمی پیش از این اظهارات، کاخ سفید نیز اعلام کرد که تهدیدهای ایران در زمینه انتقام‌جویی، «واقعی» و «قابل اجرا» است.جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم گفت: «ما هنوز تهدید بالقوه ایران در این مورد را واقعی و قابل اجرا می‌دانیم.»کربی افزود که ایالات متحده با توجه به تهدید تهران به وضعیت نیروهای خود در منطقه توجه داشته و اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد.او با این حال به این پرسش‌ها که آیا حمله ایران «قریب‌الوقوع» است یا آمریکا به اسرائیل در پاسخ به این حملات کمک می‌کند یا خیر، پاسخی نداد.

آلمان از شهروندان خود خواست ایران را ترک کنند
وزارت خارجه آلمان  در بیانیه‌ای به شهروندان این کشور هشدار داد که ایران را ترک کنند چرا که خطر بالاگرفتن ناگهانی تنش‌های بین جمهوری اسلامی و اسرائیل وجود دارد و ممکن است آلمانی‌ها در ایران در معرض خطر دستگیری خودسرانه باشند.در بیانیه تازه وزارت خارجه آلمان آمده است: «در تنش‌های کنونی، به‌ویژه بین اسرائیل و ایران، خطر بالاگرفتن ناگهانی تنش وجود دارد» و نمی توان نادیده گرفت که ممکن است چنین وضعیتی بر «مسیرهای حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی تأثیر بگذارد.»
این بیانیه اضافه کرده است : «شهروندان آلمانی همچنین در معرض خطر جدی دستگیری و بازجویی خودسرانه و محکوم شدن به حبس‌های طولانی هستند. شهروندان دو تابعیتی با تابعیت ایرانی و آلمانی به ویژه در معرض خطر هستند.»
همچنین با بالا گرفتن احتمالا درگیری نظامی بین ایران و اسرائیل، هواپیمایی اتریش اعلام کرد پروازهای خود از وین به تهران را تا پنجشنبه تعلیق کرده است.وزارت خارجه اتریش نیز از شهروندان خود خواست ایران را ترک کنند. پیشتر در همین روز آلمان از شهروندان خود خواسته بود که ایران را ترک کنند.
 اتریش ایرلاینز، آخرین شرکت هواپیمایی اروپای غربی که به ایران پرواز می‌کند، اعلام کرد در واکنش به بالا گرفتن تنش در منطقه خاورمیانه، تمام پروازهای خود از وین به تهران را تا ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) به‌حالت تعلیق در می‌آورد.شرکت هواپیمایی استرالیایی کانتاس نیز اعلام کرد به دلیل تشدید تنش‌ها میان ایران و اسرائیل، پروازهای مستقیم خود از پرت به مقصد لندن را متوقف می‌کند و این پروازها از این پس، با یک توقف در سنگاپور صورت خواهد گرفت.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.