stat counter
تاریخ : جمعه, ۸ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 28 June , 2024
  • کد خبر : 475533
  • 05 تیر 1403 - 18:25
1

مبارزه با فساد با شوخی و شعار حل نمی‌شود

مبارزه با فساد با شوخی و شعار حل نمی‌شود
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی:کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رشد اقتصادی در اقتصادهای مدرن و دماسنج هر اقتصاد، شاخص بورس است.
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در پنجمین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ با موضوع «کارآمدسازی دولت» در فرصت ۵ دقیقه‌ اول بخش اول مناظره اظهار کرد: صداوسیما از مردم نظرخواهی کرده که مهمترین مشکل شما چیست و پاسخ ۷۳.۵ درصد مسائل اقتصادی اعلام شده است. خود این عدد مهم است و اکثریت قریب به اتفاق مردم دغدغه اقتصادی دارند.
وی افزود: ما باید روی رشد اقتصاد یک تمرکز ویژه داشته باشیم. من چهار اولویت و برنامه بافوریت خودم را در این زمینه چنین اعلام می‌کنم که زیرساخت رشد اقتصاد و پیشرفت، تولید است و در همه‌جای دنیا هم یک شاخص برای سنجش آن وجود دارد که همان بازار سرمایه یا بورس است.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: رشد اقتصادی در اقتصادهای مدرن و دماسنج هر اقتصاد همین شاخص بورس است. در انتهای دولت دوازدهم بورس رشد داشت و دچار حباب شد و بسیاری از مردم به آن اشتیاق پیدا کردند اما متأسفانه فروریخت و ضرر شد.
پورمحمدی یادآور شد: اما متاسفانه در دولت سیزدهم اصلا بورس افت کرد. در گذشته عملیات معاملات بورس و گردش مالی به ۲۸ هزار همت رسید و دیروز که بازار بورس را بررسی کردم این میزان به ۳۳۵۵ رسیده است که معنایش صفر است.
وی تاکید کرد: در گذشته ۴ میلیون فعال بورسی داشتیم و الان زیر ۲۰۰ هزار نفر، در گذشته سود بنگاه‌های تولیدی ۳۲ درصد بود و امروز به ۱۳ درصد رسیده است. این شاخص اقتصاد است؛ حواسمان باشد.
پورمحمدی ادامه داد: نکته بعدی این است که ویژگی بازار بورس چیست؟ یکی از این ویژگی‌ها عدم دخالت دولت است. هنوز ۶۰ درصد بازار بورس در اختیار دولت است. در امر شفافیت، هنوز انتشار آزاد اطلاعات بورس کامل نیست. در رقابت نیز حضور دولتی‌ها و شبه‌دولتی‌ها و نهادها اصلأ امکان رقابت را گرفته است. در امر تعارض منافع هم در شورای بورس هم بانک مرکزی، هم وزیر اقتصاد و هم وزیر صمت حضور دارند و آنان خیلی باهم تعارض دارند.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: یکی می‌خواهد قیمت پایین بیاورد و دیگری می‌خواهد قیمت را بالا ببرد. این تعارض منافع برای بازار بورس، ثبات ایجاد نمی‌کند. همه مردم ما می‌دانند و می‌فهمند و درگیر بورس هستند و مثل روز برایشان روشن است و نبض اقتصاد را می‌سنجند.
وی تصریح کرد: اگر مدام ادعا کنیم وضع اقتصاد درست است، زیرساخت‌ها درست است و هیچ مشکلی نداریم و در حال حل همه مشکلات هستیم و از رکود خارج شدیم که وضعیت بازار بورس به عنوان یک شاخص، روشن است و جای فرار ندارد.
پورمحمدی یادآور شد: چند راهکار اصلی باید در این زمینه اعمال شود؛ یکی اینکه ثبات متغیرها در اقتصاد مثل نرخ سود بانکی، نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و نرخ تعرفه‌ها که تا این موارد درست نشود، تولید و بازار سرمایه و بورس رونق نخواهد گرفت.
وی تصریح کرد: کاهش اختلاف ارز نیمایی که کلا بازار را بهم زده و به یک سود کلان و رانتخواری بسیار بسیار گسترده انجامیده باید اصلاح شود. ما وظیفه داریم پایه‌های تولید و موانع تولید را برطرف کنیم.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مردم، تاکید کرد: به مردم می‌گویم اگر می‌خواهید بفهمید وضعیت اقتصاد چطور است به بورس نگاه کنید. هر علامت دیگر غیرتخصصی، غیرکارشناسی و شعار است. تلاش ما این است که در دولت آینده، بورس شاخص روشن و شفاف و گزارش بابرنامه و آینده‌دار اقتصاد ایران باشد.
پورمحمدی اظهار کرد: فکر می‌کنم حداکثر ظرف یک سال ما جهش کلی و تراز کاملاً مثبت را به بازار بورس اعطا خواهیم کرد.
دولت الکترونیک مشکل‌گشاست
پورمحمدی در فرصت ۵ دقیقه‌ دوم بخش اول این مناظره خطاب به مردم یادآور شد: اگر شما بالاترین درآمد نفتی را داشته باشید، بهترین برنامه‌ و برنامه‌نویسان را داشته باشید، بهترین مدیران در خدمت شما باشند با ساختار اداری و نظام معیوب اداری همه‌چیز زمین‌گیر خواهد شد. بهره‌وری به صفر می‌رسد، منابع هرز می‌رود و اصطکاک و بحران روانی در جامعه ایجاد می‌شود.
وی یادآور شد: یکی از مهمترین گرفتاری‌های چنددهه اخیر، مسئله نظام اداری و بروکراسی معیوب و شبه‌مدرنی است که از بیرون آمده است. مدیران ارشد ما به این موضوع توجه ندارند و علتش این است که ناآگاه هستند. من به کسی اهانت و جسارت نمی‌کنم اما مدیر ارشد باید از زوایای نظام اداری نه تنها اطلاع داشته باشد که باید در آن ریز شده باشد و اطلاع مبسوط و دقیق داشته باشد.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: من ۴۵ سال در همه حوزه‌های اداری کشور حضور مستقیم و کارشناسی داشتم. وقتی از دولت چابک و متناسب حرف می‌زنیم، راهکارش چیست؟ از خودمان هم حرف درنیاوریم. دنیا خیلی تجربه دارد. الان تجربه‌های بسیار موفقی جلوی چشم ماست، برویم و بیاوریم.
پورمحمدی تاکید کرد: دولت الکترونیک امروز مشکل‌گشاست اما توجه کنیم که نه دولت الکترونیک ظاهری و صوری که کامیپوتر جلویمان باشد و دفترهای خدمات الکترونیک داشته باشیم. این‌ها دولت الکترونیک نیست. دولت الکترونیک یعنی مراجعه به هیچ دفتر و دستگاه دولتی نداشته باشید. هیچ کاغذی ننویسید، منتظر نمانید، هزینه زیاد نکنید. نسل آینده فهمی از روابط اداری ندارد و هوش مصنوعی و دولت الکترونیک می‌تواند پاسخگوی آنان باشد.
وی افزود: دولت الکترونیک دولتی است که بدون دنگ‌وفنگ‌هایی که ما برایش درست کرده‌ایم، یک ظاهری را بزک کردیم‌ و متاسفانه نه گزارش‌گیری می‌کنیم، نه شفافیت دارد، نه مردم تکلیف خود را می‌دانند که باید به سامانه مراجعه کنند یا باز کاغذ بفرستند و با پرونده زیربغل دنبال واسطه باشند یا ناچار باشند زیرمیزی هم بدهند. با این نظام اداری راه به جایی نمی‌بریم.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: من به کارمندان و مدیران احترام می‌گذارم، بسیاری متعهد، وفادار و سختکوش هستند اما این وظیفه مدیر ارشد است که ساختار را اصلاح کند. مردم نیاز نیست دردسر تحمل کنند تا کارشان حل شود و آخر هم به نتیجه نرسد و مجبور به پرداخت زیرمیزی شوند.
پورمحمدی افزود: کسانی که اکنون در عریضه‌نویسی و کارهایی شبیه آن هستند می‌توانند در نظام اداری اصلاح‌شده مشاور حقوقی، اداری و قضایی شوند و دنیا این موضوع را حل کرده است. ما باید از تجربه دنیا در زمینه دولت الکترونیک استفاده کنیم. ما در وزارت اطلاعات بزرگترین طرح سامانه اطلاعات داخلی و خارجی کشور را ۲۵ سال پیش تجربه کرده‌ایم.
بازنشستگان کشوری و لشکری زیر چرخ‌دنده‌های ناکارآمدی در حال له‌شدن هستند
پورمحمدی در فرصت ۵ دقیقه‌ اول بخش دوم این مناظره اظهار کرد: موضوع نظام تامین اجتماعی برای ثبات و آرامش کشور است. جامعه‌ای که کار و تلاش می‌کند اگر بیمار یا از کارافتاده، بیکار و بازنشسته شد، جایی باشد که به او کمک و از او حمایت کند.
وی افزود: مسئله این است که نظام تامین اجتماعی و سازمان‌های بازنشستگی ما جزو ضعیف‌ترین بخش‌ها هستند. بازنشستگان با گوشت، پوست و خون خود این موضوع را حس می‌کنند. خانواده تامین اجتماعی هم به وضوح این را می‌فهمند. بنگاه‌های تامین اجتماعی عمدتا حیاط خلوت شده است و در ستادها هم برای ریاست و عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های همین مجموعه که ۴۰ درصد سرمایه دولت در این کشورهاست، زنبیل گذاشته‌اند.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: ستادهای من اما خیلی خلوت است چون به هیچکس قول ندادم چراکه می‌دانم مشکلات کشور چیست و چرا این افراد دور ما جمع می‌شوند و چه از ما می‌خواهند؟
پورمحمدی تصریح کرد: الان بازنشستگان کشوری و لشکری زیر چرخ‌دنده‌های ناکارآمدی در حال له‌شدن هستند. ای کاش وزرای سابق دولت رفاه می‌توانستند بیایند و به مردم گزارش دهند که چقدر فشار به آنان وارد می‌شود. از مجلس و غیرمجلس فشارهای ویژه می‌آورند که این پست را به ما بدهید یا به سفارش‌شده ما بسپارید.
وی تاکید کرد: این مشکل جدی کشور است و رویکرد جدید می‌خواهد. مربوط به دوره انقلاب نیست و از قبل انقلاب هم وجود داشته است. من در دولت خودم یک لایحه می‌دهم و تمام بنگاه‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری و لشکری در یکجا جمع شوند و به مالکیت سهامداران باشند تا دست دولت، نهادها و بنگاه‌های مرتبط با دولت از آن کوتاه شود.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: مشکل الان شستا و نهادها مدیریت‌های شش‌ماهه، یکساله، دوساله و سفارشی است. آدم‌هایی ناتوان متاسفانه وزیر رفاه می‌شوند که از اولیات عملیات اقتصادی و نظام اجرایی ناآگاه است. در این حالت معلوم است چه به سر مردم می‌آید.
پورمحمدی یادآور شد: مدیریت بنگاه‌های تامین اجتماعی باید مثل بنگاه‌های خصوصی از دستورات تکلیفی دولت و شبه‌دولت خارج شود و مدیریت ثابت پیدا کند و پاسخگویی و حسابرسی جدی در این زمینه انجام شود.
وی گفت: رفع این مشکلات برنامه دو تا چهار ساله می‌خواهد. بسیاری از مشاوران برجسته ایرانی داخل و خارج کشور را به میدان خواهم آورد تا این مشکل حل شود.
مبارزه با فساد با شوخی، شعار و چهار بگیر و ببند حل نمی‌شود
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در فرصت ۵ دقیقه‌ دوم بخش دوم این مناظره با اشاره به موضوع مبارزه با فساد، اظهار کرد: در تمام دنیا موضوع فساد، زیرمیزی، قاچاق و عملیات مالی سیاه، گسترده و دغدغه عمومی مردم است. هرکجا پول، قدرت، شهرت، موقعیت و مزایای ویژه است فساد هم همان‌جا خانه می‌کند. امروز اقتصاد ما بزرگ شده است. مناسبات اجتماعی هم سایه‌روشن‌های زیادی دارد و از این جهت فساد زمینه رشد دارد.
پورمحمدی یادآور شد: امروز برخوردهای سنتی و قدیمی دیگر حریف فسادهای پیچیده و گسترده نیست. به صداقت افرادی که می‌خواهند با فساد مبارزه کنند – مثل همین افرادی که دور این میز نشسته‌اند – تردید ندارم، به صداقت دستگاه‌هایی که با فساد مبارزه کردند، تردید ندارم.
وی تاکید کرد: من در جلسات متعدد به دوستان قضایی، اطلاعاتی، سپاهی و فراجایی گفته‌ام مبارزات شما با فساد ناموفق است. چون دنیای مبارزه با فساد و روش‌های فساد عوض شده است و ما از این غافل هستیم.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: امروز آنقدر شبکه‌های فساد فعال هستند که کارشناس می‌خرند، مدیر می‌خرند، قاضی می‌خرند، وزیر، بازرس و خبرنگار و رسانه و خبرگزاری می‌خرند، نه در ایران که در دنیا. ما از آنچه که در حوزه فساد اتفاق افتاده غافل هستیم.
پورمحمدی گفت: مبارزه با فساد سه پایه اصلی دارد؛ یکی شفافیت است، دومی گردش آزاد اطلاعات است که خبرنگاران، نقادان اجتماعی، سوت‌زن‌ها از عوامل برجسته مبارزه با فساد هستند نه اینکه یقه آنان را بگیریم و به زندان بیندازیمشان و برایشان مشکلاتی درست کنیم، حتی اگر اشتباه کنند. این افراد در جامعه مهم هستند.
وی تأکید کرد: مهمتر از این باید از تعارض منافع جلوگیری کرد. نمی‌شود که عده‌ای در این طرف و آن طرف دست‌اندازی کنند و اطرافیانشان کارهایی کنند و خودشان هم تصمیمات مشکل‌ساز بگیرند و قدرت اجرا نیز نداشته باشند اما بگویند مبارزه با فساد می‌کنیم. پنج‌ پرونده، پنج زندانی و پنج بگیر و ببند که جواب نمی‌دهد.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: من که از همه شما بیشتر زندانی داشتم و بیشتر به پرونده‌ها رسیدم، مگر مشکل حل شد؟ امروز دنیا به راهکار اصولی و اساسی رسیده است که در دولت الکترونیک محقق می‌شود و آنچه ما داریم در این زمینه انجام می‌دهیم عمدتاً نمایشی است.
پورمحمدی تصریح کرد: دنیا یک پایگاه مهم پلیس مالی برای مبارزه با فساد ایجاد کرده است که همان سازمان‌های مالیاتی و سازمان‌های مبارزه با پولشویی است. بزرگترین و قویترین قوانین بسیار محکم و اختیارات ویژه را این سازمان‌ها دارند. دستگاه قضایی نمی‌تواند در حساب مردم برود و گاو صندوق مردم را بگردد اما دستگاه‌های مالیاتی در دنیا این کار را انجام می‌دهند چون مبارزه با فساد شاخص ویژه دارد.
وی یادآور شد: از سازمان مالیاتی تشکر می‌کنم اما باید تغییرات زیادی صورت دهیم. اطلاعات جامع و عدالت در رفتار می‌خواهد که باید پلیس مالیاتی ما باشد وگرنه مبارزه با فساد با شوخی، شعار و چهار بگیر و ببند حل نمی‌شود.
آمده‌ام تا به بلاتکلیفی‌ها پایان دهم
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در جمع‌بندی سخنانش در این مناظره خطاب به مردم، اظهار کرد: من نه سایه‌نشین هستم و نه بی‌قرار منصب و مقام، نه دکتر هستم، نه آیت‌الله، نه علامه دهرم، نه حکیم و دانشمند همه‌فن‌حریف. من مصطفی پورمحمدی هستم فرزند حسین؛ به همین سادگی، به سادگی شما.
وی افزود: من از دل گفتمان اصیل انقلاب اسلامی برآمده‌ام. بر پایه اندیشه‌های امام و رهبری و بهشتی و مطهری؛ گفتمان عافیت‌گریزی و ریاست‌ستیزی، مروت و مدارا، صداقت و صراحت و گفتمان خرد، شادی و شکوفایی، نه تلخی، سیاهی و سیاه‌نمایی.
پورمحمدی یادآور شد: شما مردم سال‌های طولانی تحریم و تهدید را با صبوری و بزرگی تحمل کردید. در این سال‌ها بر شما چه گذشت؟ برباد رفتن فرصت‌ها و آرزوها. شما چیز زیادی نمی‌خواستید، جز زندگی باکرامت بدون هول و هراس فردا.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من هم مانند هزاران پدری که دلهره شغل فرزندانشان را دارند، نگرانم. مادرانی که برای کوچ عزیزانشان دلشوره دارند. من هم از آنان که به جای شرمساری طلبکار هستند، خشمگین هستم. کسانی که بر شاخه نشستند و بن بریدند و به نام دین ایمان مردم را نشانه گرفتند. من هم از سخنان دوپهلو و رفتارهای دوگانه آنان خسته هستم که در خلوت، غصه رنج مردم نداشتند و در جلوت از فرصت‌ها و رویش‌ها سخن می‌گویند.
وی تصریح کرد: من هم از یک جهان کم‌آگاهی و ادعا و یک ایران فرصت‌های بربادرفته در شگفتم. از پرونده فسادهایی که روح یک ملت را خراش می‌دهد و باز می‌شوند اما دیگر بسته نمی‌شوند.
پورمحمدی تاکید کرد: دوپهلوگویی و ابهام‌سرایی تا کی؟ بالاخره حزب می‌خواهید یا نه، فراموشی سرنوشت جوانان آری یا نه، مهاجرت آری یا نه، بی‌حرمتی به زنان و دختران آری یا نه، شکستن حصر و تحریم ایران را می‌خواهید یا نه، طبقه متوسط آری یا نه، سازمان‌های مردم‌نهاد آری یا نه، بازی موش و گربه فیلترینگ آری یا نه‌، شایسته‌سالاری یا باندبازی؟ مذاکره یا صندلی خالی؟ قرار یا فرار؟
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: آمده‌ام تا به بلاتکلیفی‌ها پایان دهم و صریح و بی‌لکنت بگویم کف خیابان جای احترام است نه حرمت‌شکنی، سفره جای نان است نه وعده آن، رفاه حق مردم است نه لطف دولتیان. اصولگرا و البته تحول‌خواه هستم، بر پایه عقلانیت و علم؛ پای بر سنت و چشم به آینده دارم و بین اخلاق و سیاست پل می‌زنم. نشستن و دیدن و شعاردادن راه‌حل نیست باید به صحنه بیایید.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.