stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۷ مرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 7 August , 2024
  • کد خبر : 476142
  • 19 تیر 1403 - 14:16
0

اجلاس ناتو، فرصتی برای نجات اوکراین یا بایدن؟

اجلاس ناتو، فرصتی برای نجات اوکراین یا بایدن؟

رسانه‌های آمریکایی با بررسی اهداف رئیس جمهور بایدن برای میزبانی نشست ناتو تاکید کردند: بایدن قبل از اینکه بتواند اوکراین را نجات دهد، باید از نشست ناتو برای نجات خود استفاده کند.

قلم | qalamna.ir :

نشست سران ناتو برای گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالگرد ائتلاف، حمایت نظامی بلندمدت از اوکراین و حتی حمایت غرب در برابر احتمال به قدرت رسیدن دوباره دونالد ترامپ، از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود اما هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که این نشست در واشنگتن به عرصه‌ای برای آزمون سلامتی و ظرفیت‌های شناختی جو بایدن، رئیس جمهور ۸۱ ساله آمریکا در شرایطی تبدیل شود که کمپین او نیز با یک لحظه مهم پس از عملکرد فاجعه‌بار بایدن در مناظره انتخاباتی‌اش با ترامپ روبرو است.

سی‌ان‌ان، رهبری بایدن در ناتو و راه نجات اوکراین پس از آغاز جنگ با روسیه، او را به مهم‌ترین معتمد ریاست‌جمهوری این ائتلاف پس از رئیس‌جمهور جورج بوش تبدیل کرده است. اما در این اجلاس دستاوردهای او، از جمله ورود سوئد و فنلاند به گروه، به دلیل نبرد او برای نجات آینده سیاسی‌اش تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

هر قدمی که بایدن برمی‌دارد، هر حرکتی که انجام می‌دهد و هر کلمه‌ای که به زبان می‌آورد، به‌ویژه در لحظات از پیش تعیین نشده و باتوجه به اینکه در اولین مناظره انتخاباتی با رقیب جمهوری‌خواه تصویر یک فرمانده سالخورده و گاهی نامنسجم را در ذهن ۵۰ میلیون بیننده به نمایش گذاشت، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهوری که سن او از عمر خود ائتلاف بیش‌تر است، برای نشان دادن توانایی و قدرت ذهنی در کنفرانس خبری انفرادی‌اش در روز پنج‌شنبه تحت فشار زیادی قرار خواهد گرفت. هر نشانه‌ای از سردرگمی یا ضعف می‌تواند جرقه جدیدی از هراس را در میان دموکرات‌ها ایجاد و تلاش تهاجمی بایدن را برای سرکوب زمزمه‌ها درباره کنار گذاشتن کمپین انتخاباتی‌اش از مسیر خود منحرف کند.

سی‌ان‌ان در ادامه عملکرد بایدن در جریان این نشست را برای سران سایر کشورها حائز اهمیت توصیف کرد و نوشت: بایدن همچنین مخاطبان مهمی در خارج از کشور خواهد داشت. تأثیرات افزایش سن رئیس جمهور فقط یک مسئله برای آینده سیاسی او نیست. این، اکنون مشکل غرب نیز هست، زیرا او آخرین مانع در برابر بازگشت گیج‌کننده ترامپ است که اولین دوره ریاست جمهوری خود را با سرزنش متحدان ناتو گذراند و با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ارتباط صمیمانه برقرار کرد.

ترامپ گفته است که به مسکو اجازه خواهد داد «هر کاری که می‌خواهد انجام دهد» و اگر فکر کند که یک کشور عضو ناتو دستورالعمل‌های هزینه‌های دفاعی ائتلاف را رعایت نکرده است، به اصل دفاع متقابل ماده ۵ ناتو پایبند نخواهد بود.

سی‌ان‌ان در پایان گزارش خود پس از برشردن چالش‌های پیش روی بایدن در نشست آتی ناتو که تنها به دلیل افزایش سن او در برابر سایر سران ائتلاف است که اغلب بسیار جوان‌تر از او هستند، تصریح کرد: بایدن از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، راهنمای ثابت قدم برای ناتو بوده و بقای دموکراسی جهانی را سنگ بنای ریاست جمهوری خود قرار داده است. اما او در نشست این هفته اولویت بسیار فوری‌تری دارد؛ نجات خود.

شبکه خبری ان‌بی‌سی نیز در گزارشی درباره چالش‌های رئیس جمهور آمریکا هنگام میزبانی نشست ناتو در هفته جاری در واشنگتن خاطر نشان کرد: بایدن با دو چالش متمایز مواجه است که هیچ‌یک آسان نیست. مشاوران او می‌گویند که  بایدن در صحنه بین‌المللی می‌خواهد برای حفظ اتحادهای جهانی در دورانی که بسیاری از رهبران پوپولیست و ملی‌گرا به درون نگاه می‌کنند، تلاش کند.

اما کار سخت‌تر او در جبهه داخلی خواهد بود، جایی که او باید سه روز از جلسات، سخنرانی‌ها و شام رسمی را که با یک کنفرانس خبری در روز پنج‌شنبه بسته شده است با قدرت و تمرکزی که در مناظره‌اش با دونالد ترامپ به‌طور قابل‌توجهی از آن بی بهره بود، به پایان برساند.

ان‌بی‌سی نیز معتقد است که نشست ناتو باید یک انجمن دوستانه برای بایدن باشد که تلاش می‌کند پس از عملکرد ضعیف خود در مناظره، جلوی درخواست‌های سایر دموکرات‌ها برای کناره‌گیری از رقابت‌های ریاست‌جمهوری را بگیرد.

این شبکه خاطرنشان کرد: بایدن سرمایه سیاسی زیادی را برای کمک به اوکراین برای مقابله با روسیه هزینه کرده است و این اجلاس نشان می‌دهد که چگونه ائتلاف طرفدار اوکراین که او به ایجاد آن کمک کرد تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده است.

انتظار می‌رود که سران کشورهای عضو تحویل سیستم‌های دفاع هوایی جدید به کی‌یف را اعلام کنند که به اوکراین کمک می‌کند موشک‌ها و پهپادهای روسیه را سرنگون کند و همچنین پیشرفت در جهت پذیرش اوکراین در ناتو را به همراه خواهد داشت.

ان‌بی‌سی با ارائه جزئیاتی درباره برنامه‌های بایدن در میزبانی نشست که سه‌شنبه شب با مراسمی به مناسبت هفتادوپنجمین سالگرد ایجاد ائتلاف آغاز می‌شود، گزارش داد: به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، بایدن در حال بررسی پیش‌نویس متن سخنرانی خود در شرایطی است که سرنوشت بایدن و دورنمای بازگشت ترامپ دو موضوع جداگانه‌ای به شمار می‌آید که ناتو با آن مواجه است.

کارشناسان سیاست خارجی گفته‌اند که انتظار دارند رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا محور جلسات و گفت‌وگوهای خصوصی در طول اجلاس باشد.

بایدن بدون شک از این اجلاس برای حمایت از رویکرد انترناسیونالیستی مورد علاقه خود استفاده خواهد کرد و کنفرانس خبری انفرادی او در روز پنج‌شنبه نیز فرصت مهمی محسوب می‌شود، با این فرض که او بتواند با انسجام و قدرت بیشتری نسبت به مناظره‌اش با ترامپ در ۲۷ ژوئن صحبت کند.

ایان برژینسکی، یک مقام دفاعی سابق که در نشست شورای آتلانتیک صحبت کرد، گفت: این فرصتی بزرگ برای او [بایدن] است تا با قدرت و انرژی رهبری و بر تعهد خود به ائتلاف تأکید کند.

برژینسکی افزود: او باید این کار را نه فقط بر سر میز و جلسات پشت درهای بسته، بلکه با استفاده از همه محافل عمومی که این اجلاس برای نشان دادن این رهبری ایجاد می‌کند، انجام دهد.

به گفته این مقام سابق، این چیزی است که رهبران ائتلاف به دنبال آن خواهند بود. آنها آشکارا نگران آنچه در مناظره دیده شد، هستند. این یک فرصت بزرگ برای معکوس کردن این تصور به شکلی قابل توجه است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.