stat counter
تاریخ : شنبه, ۳۰ تیر , ۱۴۰۳ Saturday, 20 July , 2024
  • کد خبر : 476681
  • 30 تیر 1403 - 14:16
0

وضعیت دلار در آغاز دولت چهاردهم

وضعیت دلار در آغاز دولت چهاردهم
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: بازار ارز تهران در ماه‌های سال جاری نوسانات قیمتی چشمگیری را تجربه کرده است. رویداد‌های مختلفی سبب افزایش یا کاهش انتظارات تورمی فعالان بازار شد که در نتیجه آن نرخ‌ها نیز نوسان داشتند. برخی از شاخص‌های غیررسمی ارز در همین راستا به قله‌های تاریخی خود رسیدند و پس از آن مجددا به سطوح قیمتی پایین‌تر بازگشتند.

تجارت نیوز،مجموعه عوامل سیاسی-اقتصادی مختلفی در نوسانات ذکر شده دخیل بودند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تشدید درگیری‌های نظامی در منطقه در جمع علل منفی و حمایت‌های بانک مرکزی و افزایش امیدواری نسبت به عملکرد سیاست خارجی دولت پیش‌رو در طرف علل مثبت اشاره کرد. پس از حمله موشکی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق سطح ریسک‌های بازار به بالاترین حد خود در چند سال اخیر رسید.

 

چرا که پاسخ متقابل نیرو‌های نظامی کشور به این حمله قطعی بود. در همین راستا احتمال گسترش آتش جنگ سبب رشد نرخ شاخص‌های ارزی و طلایی شد. اما پس از پاسخگویی ایران به حمله مذکور و اتمام این مناقشات، روند افزایشی متوقف و نرخ‌ها کاهشی شدند.

به عقیده برخی از فعالان بازار بانک‌مرکزی نقش بسزایی در این افت نرخ‌ها ایفا کرده است. مقامات مسوول نهاد بازار‌ساز در امسال و سال گذشته بار‌ها به لزوم حمایت از پول ملی و کنترل نوسانات نرخ ارز اشاره کردند. از سوی دیگر براساس آمار‌های داخلی و خارجی منتشر شده می‌توان دریافت که درآمد‌های ارزی ناشی از صادرات نفت کشور در ماه‌های گذشته روند افزایشی داشته است. در نتیجه به عقیده برخی از تحلیلگران، بانک‌مرکزی درکنار افت انتظارات تورمی، از طرف عرضه بازار حمایت کرده تا روند کاهشی نرخ ارز را تشدید کند.

بررسی عملکرد نرخ دلار آزاد به عنوان شاخص بازار ارز تهران نشان می‌دهد که نرخ این ارز در ماه گذشته حدود ۲.۶۳ درصد افت داشته است. همچنین نرخ این ارز از روز‌های انتهایی سال گذشته تاکنون نیز ۴.۹ درصد کاهش یافته است. در روز‌های گذشته بازار ارز به افت قیمت خود ادامه داد. قیمت دلار آزاد با ۲۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم ۵۷ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد. در نتیجه می‌توان گفت دولت چهاردهم بازار ارز و سکه را در شرایط کاهش تحویل خواهد گرفت. علاوه‌بر نقش پررنگ بانک مرکزی در این افت قیمت در روز‌های انتقال، همراهی انتظارات معامله‌گران با دولت جدید نیز می‌تواند از علل روند کاهشی نرخ ارز در روز‌های اخیر باشد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.