stat counter
تاریخ : شنبه, ۲۷ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 17 August , 2024
  • کد خبر : 477969
  • 26 مرداد 1403 - 14:18
0

مقابله با فناوری هیچ‌گاه نتیجه نداده

مقابله با فناوری هیچ‌گاه نتیجه نداده
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: سید محمد غرضی نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی و بعد در سال ۱۳۶۰ سکان هدایت وزارت نفت را به دست گرفت. او در دولت‌ موسوی درحالی‌که حدوداً ۴۴ سال داشت، وزیر پست تلگراف و تلفن (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز) شد و در سه دولت این مسئولیت را عهده‌دار بود. در دوران وزارت او و در سال ۱۳۷۲ بود که تلفن همراه وارد ایران شد و خدمات اینترنتی تا حدودی در دسترس مردم قرار گرفت.غرضی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی برق از دانشگاه تهران است.

توسعه ارتباطات راحت‌تر از استخراج نفت
به گزارس خبرآنلاین،محمد غرضی در رابطه با نحوه ورود به وزارتخانه ارتباطات، با توجه به سوابقی که داشت گفت: «پس از تغییراتی که در وزارت نفت روی داد و تصمیم دولت برای فروش نفت به قیمت بالاتر نسبت به دوران وزارت من، از من خواسته شد به بخشی بروم که فکر می‌کنم می‌توانم در آن مؤثر واقع شوم. من به دنبال حوزه‌ای در دولت بودم که نیازمند توجه بیشتر و توسعه است.»

او افزود:« وزارت پست و تلگراف و تلفن در آن زمان وزارتخانه‌ای با کمترین بودجه و متحمل شرایط نامناسبی بود. هنگامی‌که به آنجا منتقل شدم، یکی از کارشناسان به من اشاره کرد که توسعه ارتباطات در این بخش به‌مراتب راحت‌تر از استخراج نفت خواهد بود.»

تکنولوژی‌های نوین، مهم‌ترین اقدام برای توسعه کشور
سید محمد غرضی با ۱۲ سال وزارت، باسابقه‌ترین وزیر در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. او بزرگ‌ترین تحول دوران وزارت خود را ورود تکنولوژی به زندگی روزمره مردم می‌داند و می‌گوید:« در طول دوره وزارتم، ما تلاش کردیم تکنولوژی را به زندگی مردم وارد کنیم و امکاناتی فراهم آوردیم تا مردم بتوانند انتخاب کنند کدام ابزار برایشان مناسب است. این پروژه‌ها توسط مردم تأمین مالی شدند و ما تنها تسهیل‌گر بودیم. پیگیری حقوق مردم برای دسترسی به تکنولوژی‌های نوین، مهم‌ترین اقدام ما برای توسعه کشور بود.»

او همچنین با اشاره به این موضوع که از ابتدای وزارت ارتباطات با چالش‌هایی روبه‌رو بود، گفت:« بودجه کافی تخصیص داده نشد و ما ناچار شدیم که هزینه‌ها را از مردم دریافت کنیم. اما این موضوع را به فرصتی تبدیل کردیم تا از طریق تأمین مالی مردمی، مردم خودشان بتوانند انتخاب کنند که از چه تکنولوژی‌هایی استفاده کنند.»

محمد غرضی: مقابله با فناوری‌های ارتباطی هیچ‌گاه نتیجه‌بخش نبوده است
او بابیان این‌که با حمایت‌های مردم و تلاش‌های مستمر توانست این موانع را پشت سر بگذارد گفت:« درنهایت تکنولوژی‌هایی را معرفی کردیم که واقعاً نیاز مردم بود و توسط خودشان انتخاب شد. باوجود تمرکز برجسته بر نقاط منفی ابزارهای ارتباطی، تلاش کردیم تا منافع فناوری‌های نوین را به افراد نشان دهیم.»

عدم درک برخی‌، مانع پیشرفت ما شد
او همچنین در رابطه با گسترش تلفن‌های همراه‌ و ارتباطات در زمان وزارت خود گفت:« گسترش تلفن‌های همراه در دوران من بیشتر توسط مردم انجام شد و مدیران و کارشناسان عزیز آن‌ها را معرفی و قابل‌استفاده کردند.»

غرضی در مورد آینده‌ای که برای فناوری در آن زمان در نظر داشت گفت:« در نظر داشتم با تلفیق کد ملی و کد پستی و استفاده از ظرفیت پست‌بانک، افراد بدون نیاز به خروج از خانه، کارهای اداری و خرید خود را انجام دهند. در خصوص ماهواره، باوجود سختی‌های بسیار، برخی اجازه ندادند و فرصت تاریخی ما از دست رفت. درزمینهٔ فیبر نوری نیز، باوجود امکان تبدیل‌شدن به هاب اصلی، عدم درک اهمیت آن توسط برخی مانع پیشرفت شد. همچنین، در مورد پست و پست‌بانک نیز، زمان کافی برای اجرای برنامه‌ها نداشتیم و برخی فرصت‌ها از دست رفت. این طرح‌ها بعدها تحت عنوان دولت الکترونیک پیگیری شدند، اما ایده‌های من دامنه‌دارتر و فراتر از آن بودند.»

هر زمان به جوان متخصص اعتماد کردیم، نتایج مثبت به‌دست‌آمد
در ادامه این گفت‌وگو، از محمد غرضی خواستم نظر خود را در مورد موضوع اینترنت و فیلترینگ بیان کند و او در پاسخ گفت:« مقابله با فناوری‌های ارتباطی هیچ‌گاه نتیجه‌بخش نبوده است.»او همچنین در مورد معرفی ستار هاشمی به‌عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس نیز گفت:«من آقای ستار هاشمی را ملاقات نکرده‌ام، اما ازآنچه شنیده‌ام، ایشان دارای تحصیلات عالی و تجربیات مرتبط هستند که امیدوارم در نقش جدیدشان موفق باشند. یکی از مشکلات مدیران ارشد ما عدم شناخت کافی از ساختار دولت است. شنیده‌ام که ایشان در سازمان ثبت اقدامات مثبتی انجام داده‌اند و امیدوارم که در وزارت ارتباطات نیز موفق باشند. هر زمان که به جوانان متخصص اعتماد کرده‌ایم، نتایج مثبتی به‌دست‌آمده است.»

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.