stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۲۹ مرداد , ۱۴۰۳ Monday, 19 August , 2024
  • کد خبر : 478049
  • 28 مرداد 1403 - 18:25
0

فیلمی که ثابتی پخش کرد سند افتخار من است

فیلمی که ثابتی پخش کرد سند افتخار من است
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: سیدعباس عراقچی وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه ظهر امروز در نوبت عصر جلسات صحن علنی مجلس به منظور بررسی برنامه وزرای پیشنهادی دولت در سخنانی ضمن درود به روح امام(ره) و شهدا گفت: بر خود فرض می‌دانم در ابتدای سخن یاد و نام برادر اخلاقمدار، وزیر شهید دکتر حسین امیرعبداللهیان را گرامی بدارم؛ شهید امیرعبداللهیان به تعبیر رهبری انقلاب وزیر خارجه ای «پرکار، فعال، با ابتکار، مذاکره‌کننده‌ قوی و باهوش و همچنین پایبند به مبانی و اصول» بود و بنده متعهد می شوم این معیارها سرلوحه کاری هر روز من خواهد بود.

ایلنا،وی ادامه داد: من سید عباس عراقچی فرزند آب و خاک ایران و انقلاب هستم؛ ۳۹ سال قبل که به عنوان دانشجویی جوان وارد دانشکده وزارت خارجه شدم با خود پیمان بستم که هواره حافظ منافع مردم و کشور باشم لذا امروز تصدی این وزارتخانه را سنگر جدیدی یافتم برای دفاع از منافع ملت.

عراقچی خاطرنشان کرد: از همان زمان ورود به دانشکده وزارت خارجه با خدای خود عهد بستم که وارد هیچ دسته‌بندی و جناحی نشوم و همواره منافع ملی و امنیت کشور را در اولویت بدانم و تا به امروز به عهد خود پایدار ماندم و به لطف خدا بر این عهد باقی خواهم ماند.وی ادامه داد: مفتخرم که قریب به ۴ دهه عضو خانواده وزارت خارجه هستم و امروز با کوله باری از دانش و تجربه و لمس عینی تجربیات فراوان در معرض انتخاب شما قرار دارم، امیدوارم در صورت عطای فرصت خدمت به این حقیر بتوانم امانتدار باشم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه خاطرنشان کرد: استقلال، خودباوری، یاری مظلومان، حسن همجواری با همسایگان و حمایت از محور مقاومت به‌خصوص مردم فلسطین اساس سیاست خارجی ملت ایران را شکل داده و رمز اقتدار و منزلت کشور ما بوده است.عراقچی گفت: اصول بنیادین سیاست خارجی دولت چهاردهم قانون اساسی، سیاست کلان نظام، سند چشم انداز، برنامه هفتم، تدابیر رهبر انقلاب، اصل راهبردی عزت، حکمت و مصلحت و تمامی قوانین  و مصوبات مجلس در حوزه روابط خارجی است.

وی افزود: امامین انقلاب با کشف و معرفی منابع جدید قدرت مسیری متفاوت علیه قدرتمندان سلطه‌گر و زورگوری جهانی رقم زدند.عراقچی با بیان اینکه به برکت مولفه های قدرت در عرصه های مختلف،‌ اکنون «تراز راهبردی ایران» در منطقه و فرامنطقه ارتقاء فوق العاده ای یافته است، گفت: دستگاه دیپلماسی باید این دستاورد را پاس بدارد، بر آن بیفزاید و فرصت های حاصل از آن را در جهت تامین منافع، امنیت ملی و پیشرفت اقتصادی، کشف و به ثروت ملی تبدیل کند.

وی ادامه داد: برای تولید ثروت، سیاست خارجی باید در مدار پیشرفت اقتصادی کشور قرار گیرد و همسو با اهداف برنامه هفتم توسعه حرکت کند. بدین منظور، تمامی ظرفیت‌های دیپلماسی برای کسب سهم شایسته از بازارهای جهانی، گشایش مسیرهای جدید، مانع‌زدایی، تسهیل‌گری و امیدبخشی به فعالان اقتصادی اعم از دولتی و خصوصی به کار گرفته خواهند شد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: مرزهای ما ضامن امنیت و آرامش ما هستند. در امتداد سیاست همسایگی بلاواسطه، و تلاش برای به حداقل رساندن اختلافات و پیونددهی زیرساختی با همسایگان در حوزه های مختلف، «دیپلماسی مناطق مرزی» را به عنوان ابتکاری جدید با بهره گیری از ظرفیت شهرها و استان های مرزی، پیش خواهیم برد. وزارت امور خارجه دولت چهاردهم کنشگرانه، فعالانه و اثرگذار به ایفای نقش در عرصه های منطقه ای و جهانی خواهد پرداخت و هرگز منفعل نخواهد بود.

عراقچی با بیان اینکه سیاست حسن همسایگی همچنان با سرعت پیش خواهد رفت و تلاش می شود فرصت های عظیم سیاسی و اقتصادی در حوزه همسایگان به ثمربخشی منجر شود، گفت: چین و روسیه و دیگر کشورهایی که در زمان تحریم همراه ما بودند و قدرت های نوظهور در اولویت روابط خارجی دولت چهاردهم قرار دارند. اگر اروپا رفتارهای خصمانه خود نسبت به ایران را اصلاح کند در فهرست اولویت های ما قرار خواهد گرفت و بالاخره، سیاست ما در مورد آمریکا، سیاست «مدیریت تخاصم» خواهد بود.

وی تاکید کرد: سیاست ما بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری مدظله العالی در دیدار اخیر با نمایندگان محترم مجلس، متوجه خنثی سازی تحریم ها، و همزمان تلاش برای رفع آنها است. سیاست خارجی در زمینه خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها در خدمت دولت خواهد بود. وزارت امور خارجه از تکلیف دیگر خود برای برطرف کردن تحریم ها نیز غفلت نخواهد کرد و با بهره گیری از تجربیات گذشته، در انجام این تکلیف نه تعجیل خواهد شد و نه به دام مذاکرات فرسایشی خواهیم افتاد.

عراقچی یادآور شد: فیلمی که از بنده در مجلس پخش شد جای تعجب داشت، این فیلم سند افتخار من است  در جمله آخر در فیلم گفتم ترامپ توان ندارد برجام را از بین ببرد نگفتم نمی‌تواند از برجام خارج شود و همین اتفاق هم افتاد. وقتی آمریکا از برجام خارج شد دو بار تلاش کرد در شورای امنیت قطعنامه برد که برجام را از بین ببرد و قطعنامه های سابق را برگرداند و شکست خورد این سابقه نداشت بنابراین مذاکره برای رفع  تحریم ها در هر شکل و قالبی که باشد سیاست جمهوری اسلامی ایران بوده حتی در دولت شهید رئیسی هم ادامه پیدا کرد. با مخالفان برجام ساعت ها بحث کردیم هر کاری مخالفانی دارد ولی مهم این است مجموعه مذاکرات رفع تحریم ها در صحبت ها اخیر رهبری در اواخر تیرماه هم تاکید شد و فرمودند اولویت ما خنثی سازی تحریم ها است ولی می توانیم تحریم ها را با ابزار شرافتمندانه رفع کنیم.

وی گفت: در مورد شهید فخری زاده مطلبی ذکر شد من تا مدت ها بعد از شهادت ایشان عزادار او بودم در برجام ما از نزدیک با هم کار کرده بودیم هیچ کسی به اندازه من با او در مذاکرات برجام محشور نبود  نمی توانم وارد جزئیات شوم ولی همان مدال و نشانی که ما گرفتیم را شهید فخری زاده هم گرفت ولی به علت ماهیت کارش در اتاق پشتی. 

عراقچی خطاب به ثابتی گفت: من نمی‌گویم مرگ بر وطنی که هموطنم عراقچی است. من می‌گویم جانم فدای وطنی که اجازه می دهد منتقد دولت بدون لکنت صحبت کند و حتی ولایت‌پذیری مجلس را هم زیر سوال ببرد. به همه منتقدین احترام می گذارم.

عراقچی اضافه کرد: در محیط سیال و متغیر نظام بین الملل و با وجود بازیگران دولتی و غیردولتی دارای منافع متمایز آینده به عنصر عدم قطعیت، آشفتگی و غافلگیری دچار است لذا شناخت حقیقی از روندها و پیش بینی دقیق از آینده، همچنین دفع تهدیدات و بهره گیری از فرصت ها ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

عراقچی برخی «بایدها» در روابط خارجی را نیز برشمرد و گفت: اگر می خواهیم در برابر تهدیدات بایستیم و کانون های خطرآفرین را خنثی کنیم و از فرصت ها بهره ببریم؛ اگر می خواهیم مرزها، هویت، استقلال و آزادی ایران عزیز در امنیت باشند؛ اگر می خواهیم هزینه تقابل با ایران را افزایش دهیم؛ اگر می خواهیم قدرت های بزرگ با ما با احترام و از موضع برابر گفتگو کنند؛ اگر می خواهیم اقتدار بین المللی خود را افزایش دهیم؛ باید آگاهانه به استقبال از تغییرات در نظام بین الملل برویم و از تمامی فرصت ها استفاده کنیم؛ باید همگان از دوقطبی های کاذب و هزینه ساز در سیاست خارجی فاصله بگیریم و دغدغه اصلی ما تنها سربلندی ایران و اسلام باشد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه تاکید کرد: اگر بخواهم سیاست خارجی دولت چهاردهم را در یک  فراز خلاصه  کنم، عبارت خواهد بود از «بسترسازی برای افزایش ثروت، قدرت و منزلت جمهوری اسلامی ایران.»

عراقچی گفت: ما نه دلخوش به لطف دیگران هستیم، و نه در انتظار تغییرات در سیاست دیگران می مانیم. ما نه به دست و زبان کسی چشم دوخته ایم، و نه به تغییرات افراد در عرصه جهانی دل بسته ایم. سیاست خارجی ما عرصه ی خوداتّکایی، درون زایی و برونگرایی است.

او تاکید کرد: ما در تعقیب منفعت، امنیت و عزّت سرزمین و مردم خود با دنیا تعامل خواهیم کرد، به تعمیق دوستی ها، بهره مندی از رقابت ها و مدیریت تخاصم‌ها خواهیم پرداخت؛ و در برابر زیاده خواهی ها، عناد ورزی ها، تلاطم ها و طوفان ها خواهیم ایستاد و هراسی به دل راه نخواهیم داد.
عراقچی خطاب به نمایندگان گفت: اگر به عنوان وزیر امور خارجه به اینجانب اعتماد کردید، من، سید عباس عراقچی، سرباز ولایت، وزیر دولت، پاسخگوی مجلس، و حافظ منافع ملت و نماینده شایسته آنان در خارج از کشور خواهم بود.

وزیر پیشنهادی امور خارجه تاکید کرد: همان طور که در میدان دفاع مقدس از وجب به وجب خاک ایران دفاع کردیم، در میدان دیپلماسی نیز از ذره ذره منافع، امنیت و عزت این مرز و بوم دفاع خواهم کرد. عهد می بندم که «برای ایران» هر کجا لازم باشد جان، و هر کجا لازم باشد آبروی خود را در طبق اخلاص قرار دهم.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.