stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۲ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 2 September , 2024
  • کد خبر : 478729
  • 12 شهریور 1403 - 18:24
1

رئیس قوه قضاییه: تا جایی که ممکن است فرد را زندانی نکنیم

رئیس قوه قضاییه: تا جایی که ممکن است فرد را زندانی نکنیم
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: در جریان سفر غیررسمی رئیس دستگاه قضا به استان بوشهر و همزمان با ایام رحلت جانگداز پیامبر رحمت و شهادت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی (ع)، آئین آزادی ۷۰ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد این استان، برگزار شد. همچنین در این مراسم، ۵ نفر از محکومان به قصاص با جلب رضایت اولیای دم و تلاش‌های مسئولان قضایی و خیّرین مورد عفو قرار گرفتند.
میزان، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در این مراسم ضمن تسلیت ایام رحلت نبی مکرم اسلام و شهادت سبط اکبر ایشان امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) اظهار کرد: توجه به خانواده زندانیان از جمله تاکیدات همیشگی ما خطاب به مسئولان قضایی و مسئولان سازمان زندان‌ها است. در این میان، خانواده زندانیان باید بسیار مراقبت کنند و هوشیار باشند که وقتی عضو زندانی خانواده آن‌ها بواسطه کمک خیّرین یا ارفاقات قانونی از زندان آزاد می‌شود، دیگر خدای‌ناکرده مرتکب جرمی نشود، چرا که درآنصورت دیگر امکان اِعمال مجدد ارفاقات قانونی و کمک مجدد خیّرین سخت و دشوار می‌شود.
رئیس قوه قضاییه بیان داشت: تاکیدات مؤکد و مستمر ما خطاب به مقامات و مسئولان قضایی ذیصلاح آن است که تا آنجا که مقدور و ممکن است، وفق موازین قانونی، از به زندان انداختن متهمانی که به زندان رفتن آن‌ها ضرورتی ندارد، اجتناب و احتراز کنند. کسی که به زندان می‌رود مشکلش مضاعف می‌شود.
گاهی یک متهم را می‌توان با قرار کفالت و تا قبل از نهایی شدن حکمش، آزاد کرد؛ در اینجا باید مقام قضایی به گونه‌ای تدبیر و تمهید کند که متهمِ مورد اشاره بتواند در اسرع وقت، کفیل خود را معرفی کند و نیازی به هدایت او به زندان نباشد. همچنین در مواردی که ضرورت ندارد نباید میزان قرار وثیقه به حدی تعیین شود که متهم از تودیع آن عاجز باشد و ناگزیر به زندان معرفی شود. از سویی دیگر، چنانچه متهمی به ضرورت و وفق قانون بازداشت شد، به محض اتمام ضرورت بازداشت، قرار صادره برای او از بازداشت به قرار قانونی دیگری تبدیل شود.
رئیس دستگاه قضا گفت: درخصوص بهره‌مندی زندانیان و محکومان از تأسیسات ارفاقی و آزادی مشروط و قرار گرفتن در فهرست عفو و مرخصی نیز تاکید مؤکد ما آن است که زندانیان و محکومان واجد شرایط که به معنای واقعی کلمه متنبّه و اصلاح شده‌اند، از این ارفاقات قانونی بهره‌مند شوند؛ در مقابل، تاکید مؤکد نیز داریم که زندانیان و محکومانی که آزادی‌شان مترادف با تهدید و تحدید امنیت و مال و جان و عرض و حیثیت مردم و جامعه و نظام است، به هیچ وجه مورد ارفاق قرار نگیرند، چرا که ارفاق به آنها، سبب لطمه دیدن مردم و جامعه است.
رئیس عدلیه در ادامه با اشاره به ارزش والای گذشت و بخشش و اثرات معنوی و اجتماعی و فردی بیشمار این مقوله گفت: در قتل عمد، قصاص حق اولیای دم است، اما همان خدایی که این حق را برای اولیای دم قائل شده تاکید دارد که گذشت و بخشش، پر خیرتر و مطلوب‌تر و بهتر است. باید توجه داشت که اگر چه قصاص حق اولیای‌دم است، اما با قصاص یک فرد، تبعاتی متوجه خانواده او و آینده فرزندان و نزدیکانش می‌شود.
طی سال‌های اخیر شاهد هستیم که برخی اولیای‌دم از خون فرزندشان و یا عضو خانواده‌شان می‌گذرند و می‌گویند به عشق حضرت زهرا (س) و امام حسین (ع) بخشیدیم؛ بدون‌تردید چنین خانواده‌ای مشمول عنایات حضرات معصومین علیهم‌السلام قرار می‌گیرند.
قاضی‌القضات در ادامه با اشاره به اهمیت نقش خیّرین در آزادی زندانیان جرائم غیر عمد و رهایی از قصاص محکومین با جلب رضایت اولیای دم، گفت: نقش خیّرین در آزادی زندانیان جرائم غیر عمد و رهایی از قصاص محکومین با جلب رضایت اولیای دم، بسیار نقش برجسته و اثرگذاری است؛ البته حتما لازم نیست که خیّرین با پول و مال خود سبب آزادی و رهایی یک زندانی و محکوم شوند؛ گاهی برخی با نفوذ کلام و اعتبار اجتماعی و محلی و خانوادگی خود می‌توانند رضایت یک محکوم به قصاص یا زندانی را از اولیای‌دم و شکات آن‌ها بگیرند.
رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: خیّرین کشور ما که در کار آزادی زندانیان جرائم غیر عمد و رهایی محکومین به قصاص هستند، قطعا اجر خود را از خداوند می‌گیرند و نزد پروردگار مأجور هستند و به هیچ وجه اینگونه نیست و نباید باشد که در ازای کمک‌های‌شان، انتظار مساعدت‌هایی را از مقامات و مسئولان قضایی داشته باشند.
رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: مسئولان قضایی ذیصلاح نیز در نقش واسطه هستند و فرآیند کمک خیرین به رهایی محکومین به قصاص و آزادی زندانیان جرائم غیر عمد را تسهیل می‌کنند.
پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، «مهرانگیز» رئیس کل دادگستری استان بوشهر طی سخنانی به تبیین و تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد و کمک‌رسانی به خانواده‌های زندانیان نیازمند پرداخت.
وی افزود: ما بر مبنای تاکیدات مؤکد رئیس قوه قضاییه، اهتمام داریم که لحظه‌ای از حال خانواده‌های زندانیان نیازمند غافل نشویم و دائماً مراقب وضعیت معیشتی و زندگی آن‌ها باشیم.
رئیس کل دادگستری استان بوشهر تصریح کرد: طی دو سال اخیر که مسئولیت ریاست کل دادگستری استان بوشهر بر عهده بنده گذاشته شده است، ۴۵۸ سرکشی و ملاقات را با خانواده‌های زندانیان نیازمند استان انجام داده‌ام و در جریان جزئیات زندگی و نیازمندی‌های آن‌ها قرار گرفته‌ام و تا حد امکان برای رفع مشکلات‌شان تلاش خود را کرده‌ام؛ به توفیق الهی این روند همچنان باقدرت ادامه خواهد داشت.
مهرانگیز خاطرنشان کرد: زندانیان جرایم غیرعمدی که امروز با حضور رئیس قوه قضاییه از زندان آزاد می‌شوند، به واسطه کمک‌های خیرین و ارفاقات قانونی به دامن خانواده و جامعه بازمی‌گردند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.