stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲۱ شهریور , ۱۴۰۳ Wednesday, 11 September , 2024
  • کد خبر : 479083
  • 20 شهریور 1403 - 18:27
0

عراقچی: عراق فراتر از یک همسایه است

عراقچی: عراق فراتر از یک همسایه است
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: وزیر خارجه ایران گفت تعیین عراق توسط رئیس‌جمهور ایران به عنوان اولین کشوری که به آن سفر می‌کند، نشان دهنده عمق روابط برادرانه میان ۲ کشور است. «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود در مقابل لنزهای دوربین شبکه «الفرات» عراق حاضر شد و به مسائل مختلف از جمله برنامه و اهمیت سفر «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به بغداد، پرونده توافق امنیتی میان ۲ کشور، اخراج آمریکا از عراق، اختلافات بغداد و آنکارا و پرونده‌های دیگر پرداخت.

 

عراقچی در این مصاحبه اظهار کرد: تعیین عراق توسط دکتر پزشکیان به عنوان اولین کشوری که به آن سفر می‌کند، نشان‌دهنده عمق روابط برادرانه میان ۲ کشور است. عراق برای ایران فراتر از یک کشور همسایه است، عراق کشور دوست و برادر ما است و ما نقاط مشترک زیادی داریم.

 

عراقچی درباره برنامه سفر پزشکیان به عراق نیز تصریح کرد: این سفر از بغداد آغاز می‌شود و شامل بصره و اربیل نیز می‌شود و سفر به نجف و کربلا هم در دستور کار قرار دارد.او در ادامه و درباره توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق گفت: ما از اقدامات عراق علیه گروه‌هایی که ایران را از خاک این کشور هدف قرار می‌دهند، خرسندیم و دائماً با طرف عراقی درباره اجرای بهینه توافقنامه امنیتی منعقد شده در سال ۲۰۲۱ در حال رایزنی هستیم. ما با عراق در مسیر درستی برای کنترل مرزها و مقابله با گروه‌های خرابکار حرکت می‌کنیم.

عراقچی در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: ما از ابتکارات عراق برای میانجیگری در کاهش تنش‌ها در منطقه استقبال کرده و در همین راستا از میزبانی پنج دور مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی قدردانی می‌کنیم. ما می‌خواهیم شاهد توسعه، رشد و شکوفایی و قوی شدن عراق در مرزهای خود باشیم و هر پروژه اقتصادی که به این هدف برسد از حمایت ما برخوردار است.

دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی ادامه داد: ما از نزدیک تحولات مسیر توسعه عراق را دنبال می‌کنیم و هر پروژه اقتصادی که تاثیرات منطقه‌ای داشته باشد، مستلزم بررسی آن میان کشورهای منطقه است.
عراقچی همچنین با اشاره به پرونده اخراج نظامیان اشغالگر آمریکا از عراق تاکید کرد: دوستان ما در عراق عواقب خطرناک تداوم حضور آمریکا در منطقه را می‌دانند و موضع ما را به خوبی درک می‌کنند. ما بسیار خرسندیم که پارلمان عراق قانون خروج نیروهای خارجی از کشور را تصویب کرد و امیدواریم این امر به طور کامل محقق شود.

وزیر خارجه ایران در ادامه به روابط عراق و ترکیه و درگیری‌های مرزی میان آن‌ها پرداخت و در این‌باره گفت: اختلافات میان بغداد و آنکارا بر سر آب از نظر کمیت و کیفیت با اختلافات میان تهران و بغداد متفاوت است؛ چراکه ایران منبع کمتر از هفت درصد آبی است که وارد عراق می‌شود. ایران نیز از مشکل خشکسالی رنج می‌برد و ما می‌خواهیم دیپلماسی آب را فعال کنیم و آن را از موضوع مناقشه به موضوع همکاری تبدیل کنیم.او همچنین تاکید کرد: امنیت و ثبات در عراق امنیت و ثبات برای ایران است و دشمن مشترک ما رژیم صهیونیستی است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.