stat counter
تاریخ : جمعه, ۲۳ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 13 September , 2024
  • کد خبر : 479152
  • 22 شهریور 1403 - 14:14
0

پوتین: ۳۴ کشور برای پیوستن به بریکس ابراز تمایل کرده‌اند

پوتین: ۳۴ کشور برای پیوستن به بریکس ابراز تمایل کرده‌اند

رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه «بریکس تجربه قابل توجهی در پاسخ به چالش‌های امنیتی به دست آورده است»، گفت ۳۴ کشور برای پیوستن به آن ابراز تمایل کرده‌اند.

قلم | qalamna.ir :

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (پنج‌شنبه) در نشست نمایندگان عالی‌رتبه امنیتی بریکس در سن‌پترزبورگ شرکت کرد.

«علی اکبر احمدیان» دبیر شورای عالی امنیت ملی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در نشست حضور دارد.

رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی خود خاطر نشان کرد بریکس تجربه قابل توجهی در پاسخ به چالش‌های امنیتی، از جمله جرایم سایبری و مبارزه با تروریسم به دست آورده است.

او همچنین گفت در حال حاضر ۳۴ کشور تمایل خود را برای پیوستن به بریکس به هر شکلی ابراز کرده‌اند.

اعضای اولیه بریگس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود و در سال گذشته هم کشورهای ایران، مصر، اتیوپی و امارات به آن پیوستند.

پوتین در ادامه سخنرانی خود افزود: فعالیت روسیه به عنوان رئیس بریکس در۲۰۲۴ بر ادغام سریع اعضای جدید این گروه متمرکز بوده است.

او یادآور شد طرح‌های روسیه در دوره ریاست خود بر بریکس در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد محقق شده است.

در کازان درباره چشم‌اندازهای گسترش بیشتر مشارکت جامع کشورهای بریکس صحبت می‌کنیم

پوتین در ادامه صحبت‌های خود با ارائه جزئیاتی درباره تاریخچه تاسیس بریکس به حضور اعضای جدید بریکس در این نشست که با موضوع چالش‌های امنیتی برگزار می‌شود، اشاره کرد و گفت: متذکر می‌شوم که نشست نمایندگان عالی‌رتبه یکی از مراحل مهم آماده‌سازی اجلاس بریکس و «بریکس پلاس/توسعه» است که ۲۲ تا ۲۴ اکتبر در کازان روسیه برگزار خواهد شد.

او با دعوت از سران کشورهای عضو برای شرکت در نشست بریکس در کازان اظهار داشت: ما قصد داریم در آنجا به‌طور مفصل در مورد چشم‌اندازهای گسترش بیشتر مشارکت جامع کشورهای عضو بریکس و همچنین برای تصویب بسته‌ای از موافقت‌نامه‌ها در بخش‌ها و زمینه‌های مختلف همکاری بحث کنیم.

رئیس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه کشورهای متعددی خواهان پیوستن به بریکس هستند، گفت: بنابراین، یک بحث فعال با همه شرکت‌کنندگان بریکس در مورد روش‌های گروه‌بندی جدید که قرار است در کازان از سوی کشورهای عضو تصویب شود، آغاز شد. همچنین در نظر گرفته شده است که دامنه نامزدهای احتمالی برای دریافت چنین وضعیتی بررسی شود.

او همچنین با ارائه فهرست کارهایی که مسکو در طول ریاست خود بر بریکس انجام داده است، گفت در طول «هفته انرژی روسیه» قرار است نشست بعدی وزیران انرژی کشورهای عضو بریکس در روزهای ۲۶ تا ۲۸ سپتامبر برگزار شود.

پوتین تصریح کرد: ریاست جمهوری روسیه زمینه‌های همکاری جدیدی را آغاز کرده است، از جمله نشست وزرای حمل و نقل، روسای خدمات زمین شناسی، و مجمع بریکس در مورد پزشکی هسته‌ای.

تصویب تصمیم تشکیل شورای بریکس درباره تامین مالی تروریسم در مرحله نهایی قرار دارد

رئیس‌جمهور روسیه بیان کرد: در عین حال، ما در حال ایجاد یک تجربه واقعاً قوی از همکاری به دست آمده در بریکس، در پاسخ به تهدیدات تروریسم و ‌افراط‌گرایی، قاچاق غیرقانونی اسلحه و مواد مخدر، جنایات فراملی و مهاجرت غیرقانونی هستیم. همچنین در میان نتایج خاص کار مشترک کشورهای بریکس، می‌خواهم به ایجاد یک رجیستری الکترونیکی ویژه برای تبادل داده‌ها در مورد حملات و حوادث رایانه‌ای اشاره کنم.

وی با بیان اینکه تصویب تصمیم تشکیل شورای بریکس درخصوص تامین مالی تروریسم و ‌پولشویی در مرحله نهایی قرار دارد، افزود: به‌عنوان بخشی از کار مبارزه با فساد در بریکس، به پیشنهاد طرف روسی، رویکردهای مشترک کشورهای عضو برای مبارزه با رشوه‌خواری و بازگرداندن دارایی‌ها و درآمدهای حاصل از فعالیت مجرمانه و غیرقانونی تصویب شد.  

پوتین درباره فعالیت‌های بریکس در زمینه مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت در جلسه بعدی کارگروه مبارزه با مواد مخدر در اردیبهشت‌ماه، توافقاتی مبنی بر همکاری در زمینه جلوگیری از استفاده از فناوری اطلاعات و سیستم‌های پرداخت مجازی در قاچاق مواد مخدر حاصل شد.

رئیس جمهور روسیه همچنین ابراز امیدواری کرد که همکاران او در بریکس مشارکت فعال داشته باشند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.