برنامه ریزی ایران خودرو برای آغاز طرح جدید فروش محصولات این شرکت تا پایان سال
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به عقب ماندگی ۵ درصدی تولید محصولات این شرکت به نسبت سفارشات صورت گرفته در طرح اخیر فروش خودرو، اظهار داشت که تا پایان سال این مهم برطرف خواهد شد و حدود ۲۰ درصد نیز افزایش تولید را به نسبت شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ تجربه خواهیم کرد.
علیمردان عظیمی با اشاره به موضوع ایفای تعهدات طرح فروش این شرکت اظهار کرد: تا ابتدای هفته گذشته، معوقات ما حدود ۱۴ هزار دستگاه است که با توجه به تولید روزانه دو هزار دستگاه، این ۱۴ هزار دستگاه معوقه با تولید یک هفته، از بین خواهد رفت. ضمن اینکه برنامه افزایش تیراژ تولید روزانه به ۲۳۵۰ دستگاه را در دستور کار داریم.
بنا بهگفته وی ۱۱۵ هزار دستگاه خودرو در دور اخیر فروخته شد و همه آنها تا پایان سال تحویل خواهد شد.عظیمی در مورد استقبال از خودروهای برقی در طرح اخیر فروش این شرکت نیز اظهار داشت: «۷۱ هزار نفر هم برای خودروهای برقی ثبتنام کردند که تعدادی هم پول خود را واریز کردند و خودروی خود را تحویل میگیرند. حدود ۳۸۰۰ دستگاه خودرو برقی عرضه شد که ۷۱ هزار نفر برایش ثبت درخواست داشتند.»
وی در ادامه از اجرای طرح فروش جدید محصولات این شرکت تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: برنامهریزی شده که تا پایان سال، طرح فروشی برای بهار و تابستان سال آینده داشته باشیم، همه محصولات هم عرضه خواهند شد.
آمار استقبال از اولین دور فروش خودرو ریرا
مدیرعامل ایرانخودرو در مورد استقبال از اولین دور عرضه اولین کراس اوور ملی با نام ریرا نیز اعلام کرد: بیش از ۸۵۰ هزار نفر متقاضی برای این خودرو ثبت نام کرده بودند. قریب به ۱۰ هزار دستگاه از این محصول برای تحویل تا پایان سال پذیرش کردیم که این ۱۰ هزار دستگاه حتما تا پایان سال تحویل صاحبان خود خواهد شد.
به گفته علیمردان عظیمی برای سال آینده تیراژ تولید خودرو ریرا قابل رشد است و بدین ترتیب شاهد افزایش چشمگیری در بخش تولید و عرضه خواهیم بود. این اقدام در راستای پاسخگویی به تقاضا و استقبال مردم از تولیدات داخلی خواهد بود. مدیر ایران خودرو در رابطه با شائبههایی که در مورد سود هنگفت ایرانخودرو از حسابهای وکالتی که مطرح میشد، تصریح کرد:در وهله اول باید گفت که هیچ پولی به حساب ایرانخودرو در این ثبتنامها واریز نشد. دوما در موضوع حساب وکالتی، شورای رقابت و قوانین و مقررات، ما را الزام کرده که حتما متقاضی حساب وکالتی داشته باشد، اما یک ریال از پولهای وکالتی به حساب ایرانخودرو واریز نشد و یک ریال هم تسهیلات و سود به ایرانخودرو تعلق نگرفت.
عظیمی ادامه داد: «این پول در حساب خود افراد بود. از بانکها هم بپرسید که آیا این پول حساب وکالتی از حساب وکالتی افراد خارج شده یا نه؟ حتی بانکها وام هم به افراد میدادند، بنابراین منفعت ایرانخودرو از وجه بلوکه شده را کاملا تکذیب میکنم؛ تحت هیچ شرایطی از آن حساب نه به حساب ایرانخودرو واریز شد و نه تسهیلاتی به ایرانخودرو داده شد، این وجوه فقط در بانکها برای اینکه مشخص باشد که افراد واقعا متقاضی هستند و توان خرید خودرو را دارند، تعریف شد.»
مزیت روش جدید فروش محصولات ایران خودرو
مدیرعامل ایرانخودرو در رابطه با روش جدید فروش محصولات این شرکت و تفاوت آن با روش فروش در قالب سامانه یکپارچه گفت: «در فروش یکپارچه هم موضوع حساب وکالتی و هم قرعهکشی وجود داشت، اما خودرو اختصاص داده شده برای زمانهایی نامعلوم و نامشخص به دست خریداران میرسید و حتی مشخص نبود که این خودروها به تولید خواهند رسید یا خیر؛ اما در روش جدید فروش محصولات بر اساس تواناییها و میزان برنامه تولید، به متقاضیان خودرو اختصاص داده خواهد شد.»
علیمردان عظیمی در ادامه افزود: ممکن است تا پایان سال برخی افراد دیگر هم بتوانند خودرو خریداری کنند، چرا باید این حق را از آنها تضییع کنیم؟ بهطور مثال در آن برهه، ظرفیت سه ساله شرکت پیش فروش شد، اما طی آن مدت ممکن است برخی افراد به شرط سنی برسند، پولشان جور شود، اسناد و مدارکشان تکمیل شود و بنابراین چرا باید حق افراد دیگری را که میتوانند سال آینده خودرو بخرند را از بین ببریم؟! ضمن اینکه تعریف حساب وکالتی و بلوکه کردن وجوه، قوانین و مقرراتی است که اصلا خواست ایرانخودرو و سایپا یا هر خودروساز دیگری نیست؛ بلکه قانونی گذاشته شده و ما نیز مکلف به رعایت آن هستیم.
وی با اشاره به گلایه برخی مشتریان از بابت پرداخت وجه بیشتر برای خودروهای جایگزین یادآور شد: «طرح جایگزینی مختص سامانه یکپارچه بود؛ بخشی بسیاری از تعهد ایجاد شده در فروش یکپارچه، بر اساس تولید ما نبود؛ کما اینکه خود من در مورد خودرو پارس هم به وزارت صمت اعلام کرده بودم که برای خودروی پارس تا قبل فرارسیدن تیرماه ۱۴۰۲ تعهد ایجاد کنند، اما متاسفانه تعهد ایجاد شده بود. به همین دلیل این طرحهای جایگزین برای خودروهایی که به دلیل عدم رعایت استانداردهای ۸۵گانه یا توقف تولید و … امکان تولید نداشتند ایجاد شد.