stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ دی , ۱۴۰۳ Thursday, 26 December , 2024
  • کد خبر : 487
  • 07 شهریور 1394 - 13:38
5

پایین آمدن خودروسازان از مواضع،انتخاب یا اجبار؟

پایین آمدن خودروسازان از مواضع،انتخاب یا اجبار؟

چند وقتیست که کمپینی خودجوش بین مردم عزیزمان با عنوان های «نه» به خودروهای صفر و یا «خودروی صفر نخرید» شکل گرفته است،حال پرسشی که مطرح می شود این هست که آیا این کمپین تاثیری در کاهش قیمت ها و افزایش کیفیت و یا اصلا تاثیری در خریدن یا نخریدن مردم دارد؟

قلم | qalamna.ir :

قلم ؛ علیرضا عشقی در ادامه می نویسد: بهتر است برای پاسخ به این پرسش به گذشته ای نه چندان دور برگردیم.زمانی که مدیر عامل یک شرکت خودروسازی در پاسخ به یک خبرنگار که آیا شما خودروی کارخانه خود را سوار می شوید یا خیر در کمال بی اهمیتی در جواب گفت : «توقع دارید من هم مثل شما پراید سوار شوم بس کنید آقا!»

چیزی که بیشتر از کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل مردم ما را شاکی میکند ادبیات تند و همیشه طلبکارانه جماعت خودروساز هست.انگار نه انگار که این جماعت خودروساز تمام درآمد هنگفت سالانه خود را مدیون همین مردم هستند !

البته این ادبیات تند و طلبکارانه مدیران خودروساز ما پیشینیه ای هم در سیاست نادرستی دارد که با خودروسازان داخلی با عنوان حمایت از تولید داخل برخورد شده است !آیا تولید داخل نیازمند کیفیت نیست ؟ نیازمند خدمات پس از فروش و … چطور؟ متاسفانه در چند سال اخیر همواره با محدودیتی که نسبت به واردات خودروهای خارجی با بهانه لوکس بودن و تجمل گرایی اعمال شده است عملا یک بازار یک طرفه و بدون رقابت را برای خودروسازان داخلی فراهم کرده هست !مسلما در صنعتی که رقابت نباشد کیفیت و رضایتمندی مشتری هم جایی ندارد

نظیر همین مساله را اگر خاطرتان باشد با اوپراتور تلفن همراه داشتیم زمانی که همراه اول هنوز به نام امروزی نمیشناختیمش هزینه خرید یک سیم کارت چقدر بود؟ تازه چند وقت باید در صف انتظار دریافت سیم کارت می ماندیم ؟ تا بعد اوپراتور های ایرانسل و … هم اضافه شدند و این فضای رقابتی ایجاد شده الزام به کاهش قیمت و کیفیت خدمات کرد

الان دقیقا بازار سرگردان و یک طرفه خودروی داخلی ما هم با چنین شرایطی با کمی تفاوت رو به روست.

اما این کمپین عدم خرید خودروی صفر بر خلاف انتظار مدیران خودروساز با اقبال عمومی خوبی مواجه شد.ضمن اینکه این کمپین همگام با بحث توافق نامه هسته ای وین شد و این شرایط مجموعا و انتظار مردم برای کاهش قیمت خودرو باعث شده رغبت عمومی به پیوستن به این کمپین بیشتر باشد.تا جایی که برخی مدیران خودروساز با برخی مسولین فضای مجازی جلسه گذاشته و خواهان برخورد با نشر این خبر و این کمپین در فضای مجازی شدند

کم کم اخبارهای درز کرده نشان از انبارهای پر از ماشین های فروش نرفته داخلی شد و نشان داد این کمپین به صورت جدی دنبال می شود.در این مرحله خودروسازها با یک فرار رو به جلو و به اصطلاح هیجان کاذب خبر از افزایش قیمت خودرو دادند که این حربه هم بر عزم مردم برای نخریدن خودروهای صفر تاثیری نگذاشت ! تا اینکه در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت خودروها هر کدام از ۵ میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال بودیم !

پس علی رغم برخی اظهار نظرهای نا امیدانه ظاهرا این بار مدیران خودروساز گزینه ای برای انتخاب قیمت ندارند ! بلکه تنها راه چاره برای خروج از این بحران تنها و تنها تن دادن به خواست مردم و کاهش قیمت و افزایش خدمات کیفی خودروها خواهد بود

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.