از سال گذشته تاکنون بیش از ۴۰۰۰ تاکسی نوسازی شده است که چندی پیش بهدلیل عملینشدن تعهدات قبلی ستاد حملونقل و سوخت امکان ثبتنام در سایت وجود نداشت؛ اما هماکنون سایت باز و امکان ثبتنام مجددا فراهم شده است. حالا براساس آمار ارائه شده از سوی مسئولان امر، از میان ۱۷هزار تاکسی فرسوده تهران، ۶۴۰۰ دستگاه تاکسی پیکان در ناوگان تاکسیرانی تهران وجود دارد که در نوبت نوسازی قرار دارند.
میثم مظفر، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه تاکسیهای پیکان در اولویت نوسازی تهران قرار دارند، گفت: دارندگان تاکسی پیکان باید در نخستین فرصت ممکن به شرکتهای خصوصی تاکسیرانی در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران مراجعه و از طریق آنها برای تحویل تاکسی پیکان و نوسازی آن اقدام کنند.
وی با بیان اینکه براساس مصوبه شورای حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران به تاریخ ششم دیماه ۹۳ هیچیک از تاکسیهای پیکان از دیماه سال ۹۴ مجاز به تردد در محدوده طرح ترافیک نیستند گفت: با همکاری پلیس راهور تردد این خودروها متوقف خواهند شد.
بااین حال مهندس سیدجعفرتشکری هاشمی معاون حمل و نقل وترافیک شهرداری تهران در گفتوگو با ایسنا در پاسخ به برخی انتقادات درخصوص چرایی عدم تردد خودورهای تاکسی پیکان در محدوده طرح ترافیک و خدشه دار شدن حقوق شهروندی و عدم توانایی خرید خودرو جدید برای برخی از رانندگان، با بیان اینکه باید منافع عمومی را به جای منافع شخصی در نظر بگیریم، گفت: وقتی راننده خودرو پیکان نسبت به اسقاط خودرو خود اقدام کند ۵ الی ۶ میلیون تومان بابت لاشه خودرو به وی تعلق خواهد گرفت و پس از آن شهرداری تهران نیز ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض به رانندگان می کند و پس از آن ۲۰ میلیون تومان وام بانکی نوسازی خودورها به مالک تعلق خواهد گرفت. بنابراین تنها رانندگان باید به دنبال راههای دریافت این وام بروند.
وی در پاسخ به این سوال که اگر رانندهای نخواهد خودرو خود را بفروشد، چه میشود؟ تصریح کرد: ما رانندگان تاکسی را به اسقاط خودورهای خود الزام نمیکنیم اما نمیتوانیم اجازه دهیم که هر خودرویی با هر شرایطی به مردم سرویس بدهد!
تشکری هاشمی با بیان اینکه حقوق شهروندی ایجاب میکند که شهروندان سوار هر وسیله نقلیه نشوند چراکه باید جان، مال مردم و رفاه در حد منطقی تامین شود، گفت: در میان چرخه تولید آلودگی، گناه شهروندان پیاده ای که سوار خودرو نمی شوند چیست؟ و اگر داشتن خودروی فرسوده حق است؟ آیاسلامت مردم حق نیست؟
وی با بیان اینکه یک خودرو پیکان روزانه حداقل ۲۰۰ کیلومتر پیمایش دارد که ۴۰گرم در هر پیمایش آلودگی تولید می کند، افزود: با انجام یک جمع و ضرب ساده متوجه می شویم که روزانه ۸ کیلوگرم مواد آلاینده از اگزوز یک خودروی پیکان خارج میشود!
معاون شهردار تهران با بیان اینکه به دلیل حفظ حقوق شهروندی نباید اجازه تردد این خودروها را بدهیم گفت: چرا که تردد این خودورها به مشابه آن است که فردی سم را به ریه افراد تزریق می کند.
وی خودروی پیکان را به ماشین سم پاش تشبیه کرد و گفت: شهرداری تهران در این میان حقوق رانندگان را نیز در نظر گرفته است و به همین علت به آنها کمک بلاعوض میکند وگرنه به ما ارتباطی نداشت که بخواهیم کمک کنیم.
تشکری هاشمی با بیان اینکه تجربه دنیا نشان داده است که برای حل آلودگی هوا هیچ معجزه ای رخ نمیدهد و هیچ کار غیر معقولی نیز جواب نمیدهد، گفت: به همین علت نباید اجازه دهیم آلودگی تولید شود وگرنه هرچقدر پول خرج کنیم نمیتوان آلودگی را حذف کرد و برهمین اساس سعی داریم با ایجاد محدودیت تردد و تشویق رانندگان برای خروج خودروهای فرسوده از تولید آلایندگی جلوگیری کنیم.
بیش از دوماه دیگر به زمان عدم تردد پیکان تاکسیها در محدوده طرح ترافیک باقی مانده است، محدوده ای که شامل نقاط مرکزی شهر و پرمسافر برای تاکسیها است و حال باید دید این گونه محدودیتها برای رانندگانی که عمدتا جزو قشر کم برخوردار هستند؛ چقدر می تواند گرهگشا باشد!؟