در شرایطی که نزدیک به ۴۰ درصد از کل ظرفیت ناوگان هوایی ایران زمین گیر بوده و دیگر هواپیماها نیز بیشترین تمرکز خود را به پروازهای داخلی معطوف کردهاند، کشورهای حاشیه خلیج فارس با قدرت گرفتن ایرلاینهایشان بخش قابل توجهی از ظرفیت آسمان ایران را از آن خود کردهاند و در این بین دو ایرلاین اصلی کشور تنها یک سوم از از تمام بازار موجود را در اختیار دارند.
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی پایگاه خبری وزارت راه شرکتهای هواپیمایی ماهان و هما ۳۵ درصد پروازهای بینالمللی ایران را انجام میدهند و مابقی این بازار در اختیار خارجی هاست.
هرچند در بررسی ایرلاینها، یک ایرلاین تُرک بیشترین آمار پرواز بینالمللی ایران را در اختیار دارد اما در آمار کلی ایرلاینهای فعال در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بیشترین سهم را دارند.
پس از ترکیش ایر که ۱۲ درصد از آسمان ایران را در اختیار دارد، شرکتهای هواپیمایی فلای دوبی، امارات، قطر، شرکت اماراتی اتحاد، ایر عربیا، گالف ایر، سعودیا، عمان ایر و کویت ایرویز نه ایرلاین عربی هستند که در آسمان ایران فعالیت میکنند.
هرچند در روزهای پس از تحریم صحبت از ورود ایرلاین های اروپایی به ایران مطرح شده و حتی صحبتهایی نیز در این زمینه مطرح است اما در حال حاضر تنها نه درصد از آسمان ایران به این ایرلاینها رسیده و ایرلاینهای اروپای غربی (لوفتانزا و غیره) ۵ درصد و ایرلاینهای اروپای شرقی به غیر از ترکیه ۴ درصد در پروازهای بینالمللی ایران سهم دارند.
شرکتهای هواپیمایی داخلی امیدوار هستند در ایام پس از تحریم بتوانند ناوگان خود را تجهیز کرده و در مسیرهای مختلف فعالیت خود را آغاز کنند مانند ماهان ایر که با وارد کردن چند هواپیمای جدید چند مقصد اروپایی را در برنامههای خود قرار داد اما شاید در کوتاه مدت چارهای جز اجازه فعالیت دادن به خارجیها وجود ندارد.