سال گذشته بود که سازمان هواپیمایی کشوری رسما طرح متنوعسازی بلیت هواپیما را کلید زد. در راستای این طرح بنا شد شرکتهای هواپیمایی مقدمات لازم برای اجراییشدن طرح آزادسازی بلیت را فراهم آورند و در طول ماهها به وضعیت بازار به شکل مداوم رصد شود.
در جریان طرح متنوعسازی اما مشخص شد هنوز شرایط زیادی باید محقق شود تا نرخ بلیط آزاد شود. هرچند طبق دستورالعمل رسمی ایرلاینها تنها اجازه داشتند ۳۰ درصد بالاتر و پایینتر از نرخ مصوب قبلی به فروش بلیت اقدام کنند، اما آنچه در بازار اتفاق افتاد فاصله بسیاری با این مصوبه داشت.
در چارچوب امکان ارائه کردن برنامههای چارتری برای پروازهای داخلی بسیاری از شرکتها در ایام پیک سفر به بالابردن نرخها اقدام کردند و در روزهای شلوغ قیمت تورهای مسافرتی حتی به چند برابر نرخ عادی نیز افزایش یافت.
در کنار آن پایینبودن توانایی ناوگان هوایی کشور نیز باعث شد سازمان اعلام کند تا زمان فراهمآمدن مقدمات لازم و البته نزدیک شدن توان ناوگان هوایی به تقاضای موجود در بازار طرح آزادسازی اجرا نخواهد شد.
با وجود این شرایط اما روز گذشته رییس سازمان هواپیمایی رسما اعلام کرده،طرح آزادسازی کامل بلیت هواپیما تا پایان امسال اجرایی خواهد شد و این برنامه با هدف رقابتیکردن فضا بین ایرلاینها اتفاق میافتد.
هرچند عابدزاده توضیح نداده که این سازمان چگونه با مشکلات و معضلات دوره متنوعسازی برخورد خواهد کرد، اما به نظر میرسد انگار عزم وزارت راه و شهرسازی جذب شده تا طرحی که سالهاست وارد مرحلهی اجرا نشده را نهایی کند.