بشارتی در گفتوگو با تصریح کرد: اینکه یک قطعه از هواپیمای بویینگ ۷۴۷ هواپیمایی ماهان در حین پرواز جدا شده هرچند به هیچ جزو مواردی نیست که بتوان از قبل آن را بررسی و یا چک کرد، اما نشان میدهد با توجه به بالارفتن عمر ناوگان این تنها یکی از مشکلاتی است که میتواند در پروازها به وجود آید.
وی با اشاره به متوسط عمر بیشتر از ۲۰ سال ناوگان هواپیمایی ایران اظهار کرد: هرچند در حال حاضر تعداد زیادی از هواپیماهای مسافرتی در ناوگان ایران با عمر بالا مشغول به کار هستند و در برنامههای پروازی جای میگیرند، اما اگر بنا باشد در روزهای پس از تحریم، بازار جهانی به روی ایرلاینهای داخلی باز شود، قطعا حداقل نزدیک به ۵۰ درصد از ناوگان فعال کشور نیاز به بازنشسته شدن دارند.
این کارشناس صنعت هواپیمایی اضافه کرد: ناوگان ایران در قیاس با وضعیت هواپیماهای کشوری مانند امارات که میانگین سناش کمتر از سه سال است به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست . ما تا سال ۱۴۰۰ حداقل نیاز به ۴۰۰ هواپیمای مسافرتی فعال داریم که باید با میانگین عمر پایین مشغول به کار شود.
بشارتی با اشاره به نفوذ بسیار زیاد شرکتهای هواپیمایی خارجی در پروازهای بینالمللی ایران اظهار کرد: برخلاف آنچه در بعضی از آمارها میآید بیش از ۹۰ درصد پروازهای بینالمللی ایران از سوی ایرلاینهای خارجی انجام میگیرد و متاسفانه شرایط طوری شده که حتی مسافران ایرانی نیز وقتی بین چند پرواز حق انتخاب دارند ترجیح میدهند ابتدا ایرلاینهای خارجی را با توجه به عمر ناوگان پایینشان انتخاب کنند.
وی با اشاره به اولویت نوسازی ناوگان و تجهیزات صنعت هواپیمایی کشور تاکید کرد: ما نه تنها نیاز به این داریم که وضعیت هواپیماهای خود را بهبود دهیم که حتی در بخشهای مختلف تجهیزات هوانوردی نیز باید تغییراتی جدی به وجود بیاید. اگر که ایران قصد دارد با همسایگان خود در این عرصه رقابت کند، قطعا استفاده از فناوریهای روز دنیا مهمترین عامل خواهد بود.