مسئولان وزارت بهداشت و خارجه ایران هتل ۴ ستاره پارسیان کوثر را برای مسافران این پرواز انتخاب کرده بودند. اما ظاهرا تعدادی از دانشجویان با این موضوع مخالفت کرده و خواهان جدا شدن از جمع و رفتن به منازل خود شدند. این در حالی است که مسئولان ایرانی چنین اجازهای به افراد نمیدهند و صدور مجوز ترخیص را به انجام آزمایشهای پزشکی و منفی بودن تست کرونا مشروط میکنند. محمد، یکی از مسافرانی که در پرواز نخست راهی تهران شده، ماجراهای فرودگاه امام خمینی را اینگونه روایت میکند: «به محض نشستن هواپیما در فرودگاه تهران، چندین اتوبوس دور تا دور هواپیما را محاصره کردند و افرادی بدون ارائه توضیح وارد هواپیما شدند و پاسپورتهای مسافران را جمع آوری کردند. این در حالی بود که برخی از مسافران مشکل سربازی داشتند و ترسیدند با تحویل دادن پاسپورت، در ادامه دچار مشکل شوند. همین موضوع سبب شد تا بحثهایی میان چندین مسافر و ماموران پیش آید و در ادامه هم برخی از افراد از این ماجراها فیلمبرداری و برای شبکههای ماهوارهای ارسال کردند.»
این روایت با بیانیه سفارت ایران در ایتالیا که روز پنجشنبه عصر منتشر شد همخوانی دارد. سفارت ایران در رم در بیانیه خود مینویسد: «متاسفانه به دلیل رفتارهای نامناسب عدهای از مسافران بازگشتی به کشور در پرواز روز چهارنشبه ۲۷ فروردین و عدم تمکین به رعایت پروتکلهای بهداشتی و مقررات قرنطینهای مسئولان بهداشتی کشور برای حفظ سلامت مسافران، خانوادههای ایشان و شهروندان ایرانی تصمیم به لغو پرواز روز جمعه ۲۹ فروردین گرفتند.» این در حالی بوده که تمامی مسافران پیش از خرید بلیت باید فرم تعهدنامهای را پر میکردند که در آن تایید میکردند بلافاصله پس از فرود در تهران برای انجام آزمایشهای مربوطه به مدت ۱۴ روز در قرنطینه اجباری تعیین شده توسط وزارت بهداشت ایران اقامت داشته باشند.
اعلام یکباره خبر لغو پرواز دوم اما مشکلات بسیاری را برای دانشجویان ایرانی پدید آورده است. با توجه به اینکه ایتالیا در قرنطینه سراسری است و هرگونه تردد درون و بین شهری نیازمند دلیل قانع کننده است، پلیس میتواند کسانی که بدون دلیل خارج از منزل هستند را جریمه کند.
علیرضا یکی از مسافران این پرواز در این خصوص میگوید: «من در شهر فلورانس زندگی میکنم و با توجه به اینکه تمام کلاسهای دانشگاه آنلاین برگزار میشود تصمیم گرفتم با این پرواز به ایران برگردم و قرارداد خانه را فسخ کردم. حالا با لغو شدن این پرواز من حتی جایی برای ماندن ندارم و نمیدانم باید چه کنم.» سارا یکی دیگر از مسافران پرواز نخست میگوید: «بعد از جمع آوری گذرنامهها ما به هتل پارسیان کوثر منتقل شدیم و آنجا با برخورد مناسب مورد آزمایشهای پزشکی قرار گرفتیم. در هتل به ما اعلام شد جواب آزمایشها تا روز جمعه اعلام میشود و کسانی که تست کرونای آنها منفی باشد میتوانند هتل را ترک کنند و کسانی که علائم کووید-۱۹ در آنها مشاهده شود برای قرنطینه راهی مراکز پزشکی خواهند شد اما در همان ابتدا، بعضی از دانشجوها برای تحویل پاسپورت و سوار شدن به اتوبوسهایی که قرار بود ما را به هتل کوثر منتقل کند، مقاومت کردند و تنشهایی در ابتدا پیش آمد.»
هرچند به نظر میرسد مسافران پرواز دوم، هزینه اتفاقات پرواز نخست را میپردازند اما شرایط برای برخی از این دانشجویان بسیار دشوار است. سیما یکی دیگر از مسافران پرواز روز جمعه که در شهر پروجای ایتالیا زندگی میکند میگوید: «من و دوستم روز پنجشنبه تمام وسایل خود را بسته بندی کردیم و راهی رم شدیم. از آنجایی که پرواز قرار بود ساعت ۱۲ و نیم ظهر انجام شود ما چارهای نداشتیم جز اینکه پنجشنبه شب در فرودگاه رم بمانیم در غیر این صورت به پرواز نمیرسیدیم. اما همین که پایمان به فرودگاه رسید ایمیل ایران ایر همچون یک سطل آب یخ بر سرمان ریخته شد. حالا واقعا نمیدانیم با ۴ چندان بزرگ در این شرایط قرنطینه چه کنیم. در حالی که از یکسو نه پول چندانی برایمان باقی مانده که به هتل برویم و از سوی دیگر خوابگاه خود در پروجا را تحویل دادیم و حتی نمیتوانیم برگردیم.»
با ادامه این وضعیت جمعی از دانشجویان مسافر که در رم به سر میبرند، روز جمعه به مقابل محل سفارت ایران در این شهر رفتند و خواهان برقراری مجدد این پرواز شدند. ظهر روز جمعه، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از ادامه رایزنیها برای انجام پروازهای لغو شده خبر داد. عباس موسوی به خبرگزاری گفته است: «در حال رایزنی برای انجام پرواز لغو شده از رم به مقصد تهران و همچنین دو پرواز از پیش تعیین شده از میلان به فرودگاه امام خمینی هستیم. ما از طریق دفاتر کنسولی در ایتالیا، انجمنهای دانشجویی در این کشور و همچنین دفاتر ایرانایر در جریان مشکلات دانشجویان قرار داریم و تلاش میکنیم با رعایت پروتکلهای بهداشتی مدنظر وزارت بهداشت این پروازها را انجام دهیم.»
فرم تعهدنامهای که تمام مسافران پروازهای ویژه ایتالیا – ایران باید در هنگام خرید بلیط تکمیل میکردند