stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳ Sunday, 6 October , 2024
  • کد خبر : 124245
  • 28 اردیبهشت 1399 - 11:45
2

آمریکا به انتقال سلاح‌های هسته‌ای خود از آلمان به لهستان چشم دارد

آمریکا به انتقال سلاح‌های هسته‌ای خود از آلمان به لهستان چشم دارد

سفیر آمریکا در لهستان از چشمداشت کشورش به منتقل کردن سلاح‌های هسته‌ای خود از آلمان به لهستان و به نوعی نزدیک‌تر کردن آنها به مرزهای روسیه صحبت کرده و پیشنهاد داد، ورشو با میزبانی از زرادخانه هسته‌ای آمریکا در اروپا در صورت مخالفت آلمان، با این کار موافقت کند.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جورجت موسبکر، فرستاده آمریکا به لهستان در توییتی نوشت: اگر آلمان خواستار کاستن از پتانسیل هسته‌ای و تضعیف ناتو است پس شاید لهستان که صادقانه به وظایف مالی خود عمل و ریسکهای پیش روی جبهه شرقی ناتو را درک می‌کند بتواند از این پتانسیل هسته‌ای میزبانی کند.

این در حالی است که هنوز مقام‌های لهستان به این پیشنهاد موسبکر پاسخ نداده‌اند. پیشتر لهستان از ایده میزبانی از نظامیان متعارف آمریکایی استقبال کرده و وعده ایجاد یک به اصطلاح پایگاه “فورت ترامپ” برای این منظور و پرداخت هزینه‌های آن با اتکا به بودجه خودش را داده بود. روسیه که همواره با توسعه ناتو به سمت شرق و استقرار تسلیحات هسته‌ای در فاصله نزدیک به مرزهایش مخالفت کرده هنوز رسماً درباره این اظهارنظرها واکنش نشان داده است.

اخیراً ریچارد گرنل، فرستاده واشنگتن به آلمان و مدیر موقت اطلاعات ملی آمریکا از برلین خواست همچنان از سلاح‌های هسته‌ای آمریکا که به عقیده او یک عامل بازدارنده در برابر روسیه چین و کره شمالی است میزبانی کند.

گرنل در ادامه این صحبت‌هایش از ایده خارج ساختن سلاح‌های هسته‌ای آمریکا از آلمان که اخیراً از سوی چند تن از سیاستمداران آلمانی مورد بحث قرار گرفت انتقاد کرد و گفت، این کار خیانت برلین به تعهداتش در ناتو به حساب می‌آید. گرنل عنوان کرد: همپیمانان از آلمان انتظار دارند همچنان یک قدرت حامی صلح مطابق آنچه که هایکو ماس، وزیر امور خارجه این کشور اخیراً گفت بماند. اکنون زمان آن است که آلمان به جای تضعیف همبستگی که عامل تقویت بازدارندگی هسته ای ناتو است، به تعهداتش به همپیمانانش از طریق ادامه سرمایه‌گذاری‌ها در بخش هسته‌ای ناتو پایبند بماند.

از سوی دیگر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف ناتو نیز اخیرا از برلین خواست به بهانه تهدید تجاوزگری روسیه همچنان میزبان این سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در خاک خود باشد. چندی پیش حزب سوسیال دموکرات آلمان که شریک صدراعظم این کشور در دولت ائتلافی است ایده خارج ساختن سلاح‌های هسته‌ای آمریکا از خاک این کشور را مطرح کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک، ایده استقرار سلاح‌های هسته‌ای آمریکا نزدیک مرزهای یک کشور هسته‌ای دیگر نظیر روسیه یادآور بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ است؛ بحرانی که در ابتدای کار با استقرار سلاح‌های هسته‌ای واشنگتن در ترکیه در نزدیکی مرزهای شوروی سابق شروع شد و در پاسخ شوروی اقدام به استقرار موشک‌هایش در کوبا کرد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.