خبرگزاری قلم و به نقل از پایگاه خبری پلیس، این سازمان در اولین مورد با ذکر سالانه ۱.۳میلیون کشته در تصادفات، دنیا بروز صدمات ترافیکی را به عنوان یکی از تهدیداتی که سلامت عمومی را تهدید می کند معرفی کرده است و در واقعیت دوم آسیب پذیران ترافیک را بر شمرده است که بیشترین قربانیان حوادث ترافیکی بوده اند از جمله، عابران، موتورسواران و دوچرخه سواران.
سازمان جهانی بهداشت در واقعیت سوم تاکید می کند که کنترل سرعت، صدمات رانندگی را کاهش می دهد و هشدار داده است که با یک کیلومتر افزایش سرعت ۳درصد به تصادفات جرحی و ۵/۴ درصد به تصادفات فوتی افزوده می شود.
در واقعیت چهارم تهدیدی به نام رانندگی تحت تاثیر مشروبات الکلی، مواد روانگردان و افیونی را تعریف کرده و تصریح کرده است که تنها در ۳۴ کشور یعنی ۲۹ درصد از جمعیت جهان قوانین رسمی کنترل کننده در این مورد جاری است که خوشبختانه ایران یکی از این کشورهاست و ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی ناظر بر این مورد است که البته حرمت شرعی استفاده از این مواد در کشورهای مسلمان به داد ترافیک رسیده است.
سازمان جهانی بهداشت واقعیت پنجم را خطاب به موتورسیکلت سواران آورده و می گوید، استفاده از کلاه ایمنی تا ۴۰ درصد احتمال فوت و ۷۰ درصد احتمال ضربات مغزی و صدمات سر و گردن آنها را کاهش می دهد و با نگرانی بیان کرده است که تنها در ۴۴ کشور که نماینده ۱۷ درصد از جمعیت جهان می باشند قوانین استفاده اجباری از کلاه ایمنی اجرا می شود و باید گفت در کشورمان این اجبار در مواد ۱۹ و ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات تصریح شده است و عدول از آن جریمه و توقیف های یک هفته ای و یک ماهه در پی دارد.
واقعیتهای ششم و هفتم تاکیدی است بر استفاده از کمربند ایمنی رانندگان و سرنشینان ردیف عقب و جلو وسایل نقلیه از کمربند ایمنی و صندلی مخصوص کودکان که ۴۵ تا ۵۰ درصد صدمات راننده و سرنشینان را کاهش می دهد ۷۰ درصد صدمات کودکان و سرنشینان عقب را می کاهد و در واقعیت هشتم دسترسی مصدومان تصادفات را به امداد های موثر در لحظات اولیه را حیاتی اعلام کرده است.
این سازمان در واقعیت نهم افشا می کند که ۸۰ درصد وسایل نقلیه ای که در حال حاظر به جهانیان فروخته می شوند فاقد استانداردهای ایمنی هستند و این سازمان ۷ سیستم ایمنی اساسی را برای سازندگان تعریف کرده است که فقط در ۴۰ کشور همه این سیستم ها در خودروها به کار گرفته شده است که ۳۷ کشور از آنها از کشورهای توسعه یافته اند.
زیرساخت های ناایمن حمل و نقل که در وقوع حوادث رانندگی تاثیر مستقیم و غیر مستقیم دارند دهمین تهدید یا واقعیتی است که سازمان جهانی بهداشت نسبت به ان هشدار می دهد و می گوید در طراحی و ساخت جاده های جهان باید ایمنی همه کاربران از خودرو سواران گرفته تا عابران و موتورسواران و دوچرخه سواران در نظر گفته شود.
سردار “علی اکبر جاویدان” فرمانده انتظامی استان کرمانشاه