جلال ابراهیمی در گفتوگو با اظهار کرد: یکی از اصلی ترین مسائلی که ما نتوانستهایم در حوزه تجارت برای آن چارهای بیندیشیم، برنامه ریزی کلان در حوزه صادرات کالاهای ایرانی و زمان بندی مناسب برای صادرات است.
به گفته وی، در هفتههای گذشته که اوج زمان صادرات هندوانه ایران در سال به شمار میرفت، با توجه به شیوع ویروس کرونا مرزها با محدودیت رفت و آمد مواجه شدند و ترکیه نیز در این زمینه براساس برنامه داخلی خود عمل کرد.
رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه با بیان این که در حال حاضر فصل بهره برداری از هندوانههای ترک فرا رسیده است، گفت: با توجه به از دست دادن زمان طلایی صادرات این محصول برای ایران، در حال حاضر ترکیه به دنبال استفاده از محصولات داخلی خود است و به همین دلیل علاقه چندانی به واردات هندوانه از ایران ندارد.
ابراهیمی ادامه داد: در کنار صادرات هندوانه که برای ما از نظر تجاری چندان پر فایده نیست، زیرا محصولی است که با قیمت پایین صادر و با مصرف بسیار زیاد آب تولید میشود؛ ما در طول این مدت کالاهای گران قیمتتر خود را نیز به دلیل محدودیتهای مرزها و عدم توانایی در به نتیجه رسیدن مذاکرات نتوانستهایم صادر کنیم و این فرصت برای ما از دست رفته است.
وی با بیان مشکلی که در حوزه صادرات زعفران ایران وجود دارد، بیان کرد: در شرایطی که بخش قابل توجهی از تولید زعفران جهان در ایران انجام میشود، شرکتهای ما نتوانستند برند خود را در عرصه جهانی ثبت کنند. از این رو کشورهایی همچون ترکیه یا اسپانیا با خرید زعفران ایران و اضافه کردن آن به محصولات خود بخشی از بازار جهانی را در اختیار گرفتند و این فرصت بزرگ از دسترس ایران دور شده است.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها اتاقهای بازرگانی به شکلی تخصصی در حوزههای مختلف تجارت فعال هستند و به این ترتیب برای بازار محصولات خود به شکل بلندمرتب برنامه ریزی میکند. این در حالی است که ما با توجه به برخی اختلاف نظرها نتوانستیم برای بازار صادراتی خود برنامه ریزی دقیق داشته باشیم.
چند روز قبل سخنگوی گمرک ایران اعلام کرد که ترکیه برای واردات هندوانه ایران تعرفه سنگینی وضع کرده و با توجه به افزایش تعرفه واردات این محصول در بازار ترکیه، عملا صادرات این کالا دیگر صرفه اقتصادی ندارد.
انتهای پیام