stat counter
تاریخ : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 5 October , 2024
  • کد خبر : 162367
  • 10 شهریور 1399 - 11:25
4

اپوزیسیون مونته‌نگرو مدعی پیروزی در انتخابات

اپوزیسیون مونته‌نگرو مدعی پیروزی در انتخابات

گروه‌های اپوزیسیون طرفدار صرب و روسیه در مونته‌نگرو در یک انتخابات پرتنش پارلمانی، مدعی پیروزی در برابر حزب حاکم طرفدار غرب شده‌اند؛ این انتخابات می‌تواند در مسیر این کشور کوچک بالکان، تغییر ایجاد کند.

قلم | qalamna.ir :

ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، شمارش غیررسمی نشان داده این دو جبهه با فاصله نزدیکی در رقابت هستند، با وجود آنکه این شمارش همچنین نشان می‌دهد که اپوزیسیون شانس بیشتری برای تشکیل ائتلافی دارد که بر این کشور کوچک حوزه آدریاتیک حکمرانی کند و حزب دموکراتیک سوسیالیست که ۳۰ سال در قدرت بوده را از کرسی پایین بکشد.

این انتخابات، با اختلاف بر سر قانونی در مورد حقوق مذهبی همراه بود که مخالفت سرسختانه کلیسای بانفوذ ارتدوکس صربستان را به همراه داشت. این مسئله باعث تقویت تفرقه و جدایی در این کشور با جمعیت ۶۲۰ هزار نفری شده که از متحدان سنتی خود صربستان و روسیه دوری کرده و در سال ۲۰۰۶ مستقل شد و در سال ۲۰۱۷ نیز به ناتو پیوست.

بنا بر اعلام کمیسیون انتخاباتی ۷۵ درصد از ۵۴۰ هزار رأی‌دهنده مجاز ضمن نشان دادن علاقه زیاد به شرکت در انتخابات، تا پیش از تعطیلی مراکز رأی‌گیری، رأی خود را به صندوق‌ها انداخته بودند و بیرون برخی از مراکز در یک روز گرم تابستانی، صف‌های طویلی تشکیل شد.

” زدراوکو کریووکاپیک”، رهبر ائتلاف اپوزیسیون “برای آینده مونته نگرو”، بعد از شمارش آرا توسط مرکز نظارت و تحقیق، یک گروه مستقل، گفت: رژیم سقوط کرده است.

وی که مدعی پیروزی بود، افزود: مردم مونته نگرو، آزادی محقق شده است!

در همین حال یک بدنه نظارتی مستقل اعلام کرده که با شمارش تمام آرا، معلوم می‌شود حزب حاکم ۳۵ درصد و گروه اصلی اپوزیسیون ۳۳ درصد آرا را به دست آورده؛ در حالی که گروه اپوزیسیون همچنین دارای ظرفیت بالاتری برای تشکیل ائتلاف حاکم با گروه‌های اپوزیسیون متحدش است.

“میلو جوکانوویچ”، رئیس جمهور و رهبر حزب دموکراتیک سوسیالیست مونته‌نگرو، اعلام کرد شمارش آرای حزب او نشان می‌دهد این حزب دارای ۳۰ عضو در پارلمان دارای ۸۱ کرسی خواهد بود و به همراه شرکای سیاسی سنتی خود، مجموع ۴۰ کرسی را به دست خواهد آورد.

جوکانوویچ گفت حزب منتظر شمارش نهایی خواهد بود و “بدون قید و شرط” به نتیجه احترام می‌گذارد.

بر اساس نتایج رأی‌پرسی اولیه، حزب حاکم چپ میانه دموکراتیک سوسیالیستی ۳۴.۴ درصد آرا، اتحاد اپوزیسیون “برای آینده مونته‌نگرو” ۳۳.۴ درصد و ائتلاف اپوزیسیون “صلح کشور ماست” ۱۲.۵ درصد آرا را به دست آورده است. این به این معنی است که در صورت یکی شدن اپوزیسیون، ۴۶ درصد آرا از آن این گروه‌ها خواهد بود.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.